آیا جرم گیری دندان کودکان عوارض دارد ؟

5fb3eaf4a74ef_2020-11-17_18-53

طبیعتا والدینی که فرزندان بازیگوشی دارند سوالات فراوانی در زمینه بهداشت دهان و دندان به ویژه درباره جرمگیری دندان دارند. جالب است بدانید که با رعایت برخی موارد می توانید سلامتی دهان و دندان کودک خود را تضمین کنید.

به این منظور مصاحبه ای که با دکتر ماریتا شکاریان، دندانپزشک کودکان ترتیب داده شده که ضمن اطلاع رسانی از این موضوع، با نحوه رعایت بهداشت دندانی در این مهم خبر می دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان از دوران نوزادی آغاز می گردد. برخی از افراد به دلیل آنکه تنها تغذیه نوزادان در این دوران شیر مادر یا شیر خشک است تصور می کنند نیازی به رعایت بهداشت دهانی نیست در صورتی که چنین نیست باقی ماندن ذرات کوچک می تواند منجر به بروز التهابات لثه ای و گاها تشکیل برفک در داخل دهان شود.

دکتر ماریتا شکاریان دندانپزشک کودکان بیان نمود؛ برای تمیز نمودن لثه نوزادان می توان از یک پارچه ای نرم یا گاز استریل نمناک پس از هر بار شیر خوردن نوازد استفاده نمود تا ذرات باقی مانده از سطح بافت نرم دندان پاک گردد.

علت ایجاد جرم های دندانی

در گفت و گو با دکتر ماریتا شکاریان دندانپزشک کودکان در پاسخ به پرسش هایی مبنی بر علت ایجاد جرم های دندانی دریافتیم؛ جرم های دندانی به دو بخش خواهد بود، بخشی مربتط با جرم های ناشی از مواد غذایی است که استفاده می کنند که به صورت رسوبات در نواحی خاصی از دندان ها قابل مشاهده خواهد بود. اما بخش دوم رنگ دانه هایی است که ناشی از بزاق دهان کودک یا به دلیل استفاده از قطره آهن می باشد و این رنگ دانه ها بر روی دندان ها ته نشین می شوند.

وی در ادامه افزود؛ در صورتی که این رسوبات مدت زمان طولانی بر روی دندان ها باقی بماند و مرتب بر رسوبات دندانی افزوده شود، در چنین مواقعی نیاز است تا دندانپزشک کودکان با کمک ابزارهای خاصی آن ها را از سطح دندان ها پاک کند.

جرم های دندانی چه مشکلاتی را ایجاد می کنند؟

منتها سوالی که مطرح می شود چنین است اگر جرم ها یا استین ها از روی سطح دندان برداشته نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این دندانپزشک نامی در پاسخ اظهار داشت، استین ها یا رنگ دانه ها به خودی خود سبب ایجاد پوسیدگی دندان ها نخواهند شد و اگر چکاپ های منظم دوره ای دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان رعایت شود، این استین ها خطری برای بافت دندان و لثه ایجاد نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود؛ این استین ها یا رنگ دانه ها بافت زبری روی دندان ها ایجاد می کنند و اگر بهداشت دهانی آنگونه که باید رعایت نشود باعث می گردد تا پلاک های میکروبی در اطراف زبری دندان ها تجمع پیدا کنند و در نهایت منجر به ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان شوند.

همچنین اظهار داشت؛ مینای سالم دندان همیشه یک حالت صیقلی و صاف دارد و این عامل سب می شود تا یک پلاک میکروبی به راحتی نتواند تجمع پیدا کند ولی زمانی که پلاک دندان در اثر استین ها، جرم ها و یا حتی پوسیدگی ها باعث می گردد در آن نواحی با تجمع پلاک میکروبی و باقی ماندن مواد غذایی مواجه شویم و در نتیجه این نواحی بیشتر مستعد پوسیدگی خواهند بود.

آیا مصرف قطره آهن سبب ایجاد جرم های دندانی و پوسیدگی می شود؟

دکتر ماریتا شکاریان دندانپزشک اطفال در ادامه بیان نمود؛ پدر و مادر این ذهنیت و تصور اشتباه را پیدا می کنند که پس از قطره آهن دندان ها سیاه و تغییر رنگ داده است.

همین امر سبب می شود تا زمانی به دندانپزشک کودکان مراجعه کنند که پوسیدگی پیشرفت کرده است و کودک با دندان درد مواجه شده است یا به طور مثال این عارضه در حین چکاپ ها دیده می شود.

در ادامه خاطر نشان کرد؛ زمانی که استین ها یا رنگ دانه ها برداشته می شود، متوجه خواهیم شد که تنها استین نبوده و در زیر استین ها پوسیدگی اتفاق افتاده است که در مورد جرم ها نیز به همین ترتیب خواهد بود.

جرم های دندان چه عوارضی را بر دندان به همراه دارد؟

دکتر شکاریان درباره مشکلات ناشی از تجمع جرمهای دندانی بیان نمود؛ جرم های دندانی مشکل خاصی برای بافت دندان ایجاد نمی کنند ولی تجمع آن ها منجر به التهاب بافت لثه خواهد شد و در نهایت منجر به عقب نشینی لثه و اکسپوز یا بیرون زدگی ریشه دندان می شود.

نکته ای بسیار حائز اهمیت که این دندانپزشک نامی در ادامه اظهار نمود چنین است که، تجمع جرم های دندانی به ندرت در دندان های شیری مشاهده می شود و در اکثریت مواقع این عارضه و التهابات لثه ای در بزرگسالان قابل مشاهده خواهد بود.

ولی در ادامه بیان نمود؛ کودکان بسیاری هستند که جرم دندان به ویژه پشت دندان های قدامی فک پایین دقیقا ناحیه ای که غده بزاقی در زیر زبان به صورت مرتب بزاق پشت دندان های قدامی فک پایین ترشح می شود.

دکتر شکاریان در ادامه مبحث اظهار کرد، زمانیکه این ناحیه مسواک زده نشود که در اکثریت اوقات کودکان و والدین غافل از رعایت بهداشت این ناحیه خواهند بود بنابراین جرم های خاصی در این ناحیه ایجاد می گردد که بایستی با وسایل خاصی این جرم ها برداشته شود.

در نهایت دکتر ماریتا شکاریان دندانپزشک کودکان اظهار نمود؛ به صورت اجمالی وجود جرم و استین می تواند مشکلات لثه ای و احیانا منجر به ایجاد پوسیدگی شود.

آیا جرمگیری سبب لق شدن دندان ها می شود؟

دکتر شکاریان بیان نمود، یک باور غلط و مصطلحی در بین افراد وجود دارد که تصور می کنند جرمگیری دندان ها سبب لق شدن آن ها می گردد که این دندانپزشک نامی خاطر نشان کرد؛ به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و جرمگیری سبب زبری و لق شدن دندان ها نمی گردد.

همچنین در پایان اظهار کرد؛ جرم های دندان چه به صورت تجمع رسوبات دندانی یا به صورت انبار شدن مواد معدنی بر روی دندان ها در صورتی که نحوه جرمگیری دندان کودکان به روش اصولی و صحیح انجام شود سبب آسیب به بافت سالم دندان و لق شدن آن ها نخواهد شد.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکنش پسر احمدی‌نژاد به مقایسه ترامپ و حُر

س نوامبر 17 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی پسر احمدی‌نژاد به مقایسه ترامپ و حُر که توسط عبدالرضا داور مشاور سابق پدرش انجام شده بود، واکنش نشان داد. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000