تحریف اظهارات چهره کلیدی مذاکرات ایران و آمریکا، با چه هدفی؟

سیاسی/ سیاست داخلی 5fb3a06e7d839_2020-11-17_13-35 جریان تندرو در ایران که همواره مخالف برجام بوده، احیای آن را که زمینه‌ساز کاهش فشار بر مردم ایران است، بر نمی‌تابد و تلاش کرده سخنان شرمن را عنوان برنامه دولت بایدن برای افزایش فشار بر ایران جا بزند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هرچند پیروزی رقیبش بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را انکار می‌کند و از تقلب‌های گسترده سخن می‌گوید؛ اما با توجه به رویکرد افراطی او در فشار حداکثری علیه ایران، این شکست پیامدهای روانی مثبتی بر اقتصاد ایران گذاشته، با این حال برخی جریان‌ها در حال خبرسازی و تحریف، برای تداوم فضای تنش هستند.

در تازه‌ترین اقدام، روزنامه کیهان که سرحلقه جریان تندرو به شمار می‌رود، به تحریف اظهارات وندی شرمن، چهره کلیدی دستگاه دیپلماسی اوباما و بایدن پرداخت.

این روزنامه به نقل از این مهره شناخته شده در ایران، تیتر زد: «وندی شرمن: دولت بایدن باید اهرم‌های فشار بر ایران را افزایش دهد». با این حال بررسی متن خبر خود این روزنامه نیز نشان می‌دهد این جمله یا چنین مفهومی در سخنان شرمن وجود ندارد، بلکه او با اشاره به سرسختی و توانمندی دیپلمات‌های ایرانی، گفته که برای غالب شدن بر آنها در مذاکرات احیای برجام، باید تا جایی که می‌توانیم اهرم فشار در اختیار داشته باشیم.

طبق گزارش کیهان، شرمن در پاسخ به پرسشی درباره موضع مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه آمریکا باید خسارات خروج از برجام را جبران کند و این‌که این خسارات چگونه قابل جبران خواهد بود، گفته: آنچه درباره مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌دانم این است که آنها خیلی سرسخت هستند و تا جایی که ممکن باشد، خواسته‌هایشان را پیش از مذاکره با دولت جدید آمریکا مطرح خواهند کرد. باید تا جایی که می‌توانیم در مذاکره اهرم فشار در اختیار داشته باشیم. مطمئنم که رئیس‌جمهوری منتخب، تیمی باکفایت و توانمند را برای این کار انتخاب خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره تهدیدهای اخیر مقام‌های دولت ترامپ مبنی بر اینکه در دو ماه آینده تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهند کرد تا کار دولت جدید برای بازگشت به برجام بسیار سخت شود نیز اعلام کرد: دولت ترامپ هر کاری خواهد کرد تا شرایط برای دولت جدید سخت شود، اما فکر می‌کنم تغییری در تحریم‌های اساسی اتفاق نخواهد افتاد، در واقع بسیاری از تحریم‌ها مشابه همان تحریم‌های قبلی خواهند بود و تنها نامشان عوض خواهد شد.

وی از موضع منافع آمریکا، رویکرد دولت ترامپ در تحریم‌های سخت علیه کشورمان را شکست خورده دانسته و گفته است: تحریم‌ها نه موجب بازگشت ایران به پای میز مذاکره شد و نه رفتار این کشور در منطقه را تغییر داد، از این‌رو دولت بایدن – هریس باید موقعیت کنونی را به‌دقت بررسی کند. رئیس‌جمهوری منتخب اعلام کرده می‌خواهد به مذاکرات بازگردد و آسیب‌های واردشده [به برجام] را جبران کند. تفاوت رئیس‌جمهوری منتخب با ترامپ این است که او تیمی باکفایت و توانمند تشکیل خواهد داد؛ تیمی که به تازگی اعلام شده ۵۰۰ کارشناس توانمند در آن عضویت دارند که کار خود را به‌خوبی بلدند.

شرمن کیست و چرا سخنانش تحریف می‌شود؟
وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما و یکی از اعضای ارشد هیات آمریکایی مذاکره‌کننده درباره برجام بود که به ویژه در جزئیات توافق‌ها، دیپلمات‌هایی چون عباس عراقچی، مصاف سختی با او و همکارانش داشتند. اکنون با پیروزی جو بایدن، از او به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در دولت آینده نام برده می‌شود و برخی گمانه‌زنی‌ها هم از احتمال سپردن نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به او حکایت دارد.

با توجه به اعلام صریح تیم بایدن درخصوص برنامه او برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای آن، خانم شرمن با توجه به تجربه مذاکرات شکل‌گیری برجام با طرف ایرانی و شرایط کنونی، راهبرد ترامپ را شکست‌خورده و برخلاف منافع آمریکا خوانده و فرایند بازگشت کشورش به برجام را توضیح داده است.

با این حال جریان تندرو در ایران که همواره مخالف برجام بوده، احیای آن را که زمینه‌ساز کاهش فشار بر مردم ایران است، بر نمی‌تابد و تلاش کرده سخنان شرمن که درواقع اذعان به کاردانی و سرسختی مذاکره‌کنندگان ایرانی است، به عنوان برنامه دولت بایدن برای افزایش فشار بر ایران جا بزند.

رهبر معظم انقلاب دهم مردادماه امسال به وجود یک جریان تحریف به موازات تحریم از سوی دشمن اشاره و این جریان را این گونه تبیین کردند: «تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما؛ این هم یکی از کارهایی است که آنها انجام می‌دهند. هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را می‌خواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیه‌ مردم است که حالا من عرض می‌کنم که چه جوری می‌خواهند به روحیه مردم ضربه بزنند؛ یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. این تحریف در این زمینه‌ها است و با این دو هدف دارد انجام می‎گیرد.»

اما حالا که با صبر و مقاومت توام با تدبیر ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی، خود آمریکایی‌ها نیز به عدم تحقق اهداف تحریم‌های آمریکا اذعان دارند، به نظر می‌رسد جریان تحریف داخلی هم فعال شده که واژگون نشان دادن واقعیّات و ضربه به روحیه مردم، دو ویژگی آن است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ترامپ مدعی دستیابی به پیروزی بزرگ در نوادا شد

س نوامبر 17 , 2020
سیاسی/ بین الملل رئیس‌جمهوری آمریکا طی پیامی توئیتری مدعی دستیابی به پیروزی بزرگ در ایالت نوادا شد. دونالد ترامپ در این پیام توئیتری نوشت: «لحظات پیش پیروزی بزرگی در ایالت نوادا حاصل شد. ناظران دموکرات در حوزه کلارک به خاطر مغایرت زیاد آرا را تایید نکردند، مقامات کلارک کانتی به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000