خطر ۲ برابری ابتلا به کرونا در مبتلایان به دیابت

5fb2b164153b9_2020-11-16_20-35

متخصص بیماری های غدد گفت: مبتلایان به دیابت به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به افراد سالم دارند، ۲ برابر بیشتر از سایر افراد با خطر ابتلا به کرونا مواجه هستند.

دکتر محمد رضایی افزود: مبتلایان به دیابت به دلیل بالا بودن میزان قند خونشان محیط مناسبت تری برای رشد و تکثیر سریع ویروس در بدن دارند و اگر بتوانند میزان قند خون خود را در سطح طبیعی و کنترل شده نگه دارند، شانس ابتلای آنها به بیماری مشابه افراد عادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدف اولیه مراقبت در این دوران پیشگیری از ابتلا است، اظهار داشت: رعایت اصول بهداشتی شامل استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی با سایر افراد و شستشوی مرتب دست ها مانند همه افراد جامعه باید توسط مبتلایان به دیابت رعایت شود. اگرچه در شرایط فعلی همچنان بهترین گزینه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ماندن در خانه و خودداری از حضور در مراکز پرجمعیت و تجمعات است.

رضایی ادامه داد: از آنجایی که برای مبارزه با بیماری های عفونی بهترین سلاح بدن سیستم ایمنی قوی و فعال است، حفظ و تقویت سیستم ایمنی راه های مختلفی مثل کاهش استرس، خواب و فعالیت کافی، تغذیه مناسب و متناسب با نیازهای بدن راهکارهای اصلی هستند.

این پزشک تصریح کرد: تغذیه صحیح به همراه داروهایی که برای کنترل بیماری دیابت تجویز می شوند، بهترین ابزار مقابله با عوارض دیابت و در صورت ابتلا به کرونا است و مبتلایان به دیابت باید بدانند که با رعایت رژیم غذایی می توانند سطح گلوکز یا قند خون را در حد قابل قبول نگه دارند.

مواد مغذی لازم برای سلامت سیستم ایمنی

به گفته رضایی، بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت های معمول و نیز نیازهای خاص در هنگام بیماری از طریق دریافت مواد غذایی متنوع تامین می شوند. به همین دلیل تنوع، تعادل و اعتدال در مصرف مواد غذایی همچون ریزمغذی ها، میوه و سبزی نقش مهمی در حفظ ایمنی و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند.

وی افزود: ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین ث، ویتامین دی، ویتامین آ، همچنین مواد معدنی مثل روی، آهن، کلسیم، سلنیوم و منیزیوم که این روزها حتی در درمان عوارض کرونا بر مصرف و تامین مقدار مورد نیاز آنها تاکید فراوانی می شود، باید بخش مهمی از مواد غذایی مصرفی روزانه به شمار آید.

این متخصص بیماری های غدد تصریح کرد: مقدار کالری مورد نیاز روزانه با توجه به شرایط و وضعیت فرد، نوع و زمان مصرف داروهای تنظیم قند خون از جمله انسولین دریافتی و امکانات باید در دسترس قرار گیرد و برنامه غذایی بر اساس آن تنظیم شود.

رضایی تاکید کرد: مبتلایان به دیابت در شرایط اپیدمی باید به رعایت رژیم غذایی خود توجه کامل کرده و از مصرف شیرینی ها و مواد شیرین به مقدار زیاد خودداری و مصرف غذاهای پرچرب و پر کربوهیدرات را محدود کنند.

وی اظهار داشت: دقت در حفظ وزن بدن در اندازه های طبیعی و پیشگیری از اضافه وزن و انجام فعالیت بدنی مناسب می تواند در مجموع به بهبود شرایط بدن در مقابله با ویروس کرونا موثر باشد. این موارد به علاوه استراحت و خواب کافی در مبتلایان به دیابت نقش برجسته تری دارد.

طبق آمارهای رسمی ۱۱ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال کشور معادل ۵.۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند.

دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌ای است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و سلول‌ها را قادر می‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرند و برای تولید انرژی استفاده کنند.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

وزیر خارجه ارمنستان استعفا کرد

د نوامبر 16 , 2020
سیاسی/ بین الملل وزیر امور خارجه ارمنستان امروز (دوشنبه) یک هفته بعد از آنکه کشورش یک توافق آتش بس را بر سر جنگ قره باغ امضا کرد، از سمتش استعفا کرد. دولت ارمنستان در پی امضای توافق آتش بس با نارضایتی و خشم گسترده بسیاری از مردم از بابت اینکه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000