استعفای رئیس جمهور موقت پرو به خاطر خشم ناشی از مرگ دو تن در اعتراضات لیما

سیاسی/ بین الملل 5fb221e9aa72a_2020-11-16_10-23 رئیس جمهور موقت پرو روز یکشنبه بعد از گذشت کمتر از یک هفته بودن در مسند ریاست جمهوری استعفا کرد و کشور را در بلاتکلیفی فرو برد.

ترک سمت توسط "مانوئل مرینو" به دنبال آن انجام شد که قانون‌گذاران از او خواستند به خاطر کشته شدن دو نفر در جریان اعتراضات ناشی از برکناری ناگهانی رییس جمهوری قبلی، استعفا دهد.

تازه‌ترین آشفتگی سیاسی در پرو، تولیدکننده شماره دوی مس جهان، در حالی اتفاق می‌افتد که این کشور در حال مبارزه با همه‌گیری کرونا و آن چیزی است که انتظار می‌رود بدترین انقباض سیاسی آن در طول یک قرن باشد.

مردم به خیابان‌ها ریختند تا رفتن مرینو را با به اهتزار درآوردن پرچم‌ها و شعار دادن جشن بگیرند، اگر چه این خبر پرو را با عمق بیشتری در عدم قطعیت و نابسامانی قانونی فرو می‌برد، کما اینکه در حال حاضر هم قانون‌گذاران بر سر اینکه چه کسی جای مرینو را بگیرد، در حال نزاع هستند.

انتظار می‌رود کنگره پرو رأی‌گیری دوم را شب برگزار کند. رأی‌گیری نخست، حمایت اکثریت را برای "روسیو سیلوا سانتیستبان"، قانون‌گذار چپ‌گرا و مدافع حقوق بشر برای تعیین به عنوان رئیس جمهور موقت، به دست نیاورد.

در حالی که پرویی‌ها منتظر تصمیم برای اینکه چه کسی رئیس جمهور آینده باشد هستند، آرامشی متشنج در لیما، پایتخت پرو حکمفرما بود.

مرینو، رئیس پیشین کنگره که فشار برای استیضاح "ویزکارا"، رییس جمهوری برکنار شده را رهبری کرده بود، در یک سخنرانی تلویزیونی از کابینه‌اش خواست بمانند تا به انتقال کمک کنند. وی هم‌چنین خواستار صلح و اتحاد شد.

تنها دقایقی قبل از این اعلامیه، "لوئیس والدز" رئیس کنگره گفت که تمام احزاب سیاسی بر سر استعفای مرینو اجماع کرده‌اند. به گفته والدز، اگر مرینو این امر را نپذیرد، قانون‌گذاران باید فرآیند استیضاح را آغاز کنند.

هزاران نفر در پرو، یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات در طول دهه‌ها را برگزار کرده‌اند که اکثر آن‌ها مسالمت‌آمیز هستند اما از زمان رأی‌گیری برای برکناری ویزکارا، به طور فزاینده‌ای با درگیری همراه شده‌اند.

هفته‌ای متشنج در پرو، اواخر روز شنبه بعد از شدت گرفتن تظاهرات مسالمت‌آمیز در شب، به هرج و مرج انجامید.

دو معترض جوان در اعتراضات کشته شدند، در حالی که برنامه پزشکی دولتی EsSalud در بیانیه‌ای تأیید کرد که دو جوان بر اثر اصابت گلوله جان داده‌اند.

هماهنگ‌کننده حقوق بشر ملی پرو اعلام کرد که ۱۱۲ نفر- از جمله برخی به خاطر تنفس گاز اشک‌آور- زخمی و ۴۱ نفر مفقود شده‌اند. به گفته مقامات بهداشتی، دست‌کم ۹ نفر دارای جراحات ناشی از گلوله بوده‌اند.

ویزکارا که اخراجش بحران را به وجود آورد، به پرویی‌ها هشدار داد اجازه ندهند بار دیگر قانون‌گذاران تعیین کنند که چه کسی رهبر بعدی پرو باشد.

ویزکارا بعد از استعفای روز یکشنبه مرینو از خبرنگارانی که بیرون خانه او بودند، پرسید: آیا کسانی که این اقدامات غیرقانونی را انجام دادند باید کسانی باشند که به ما راه‌حل ارائه می‌کنند؟!

وی در عوض خواستار آن شد که دادگاه قانون اساسی پرو، فوراً این امر که استیضاح او قانونی بوده یا خیر را مورد بررسی قرار دهد. اندکی بعد از این اظهارات، دادگاه قانون اساسی گفت جلسه دادرسی که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود را به منظور بررسی سریع‌تر استدلال‌ها، به روز دوشنبه منتقل می‌کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کرونا باز هم رکورد زد/ ۱۳۰۵۳ ابتلا و ۴۸۶ فوتی جدید در کشور

د نوامبر 16 , 2020
سخنگوی وزارت بهداشت آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته را اعلام کرد. دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۲۶ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000