آیا پرفشاری خون باعث کوتاه شدن عمر افراد مبتلا می‌شود؟

5fb0ffb7ee76e_5fb0ffb7ee770

پژوهشگرمرکز تحقیقات متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پرفشاری خون تعداد سال های زندگی بدون بیماری قلبی عروقی را در زنان و مردان کاهش می دهد ولی بعداز بروزبیماری قلبی عروقی تاثیری درکاهش تعداد سال های عمر ندارد.

دکتر عذرا رمضانخانی اظهار داشت: به عبارت دیگر یافته های این پژوهش یک بار دیگر بر تقدم پیشگیری نسبت به درمان تاکید داشته و نشان می دهد پیشگیری از بروز بیماری قلبی در افراد مبتلا به فشار خون تاثیر بیشتری بر میزان طول عمر آنها دارد.

بیماری پرفشاری خون یکی از عوامل اصلی بروز بیماریهای قلبی عروقی است و خود بیماری های قلبی عروقی اصلی ترین عامل مرگ و میر انسان ها در سطح جهان به شمار می آید.

اما آیا پرفشاری خون موجب افزایش سال های از دست رفته عمر یا به عبارت دیگر کوتاه شدن عمر افراد مبتلا می شود؟
مرکز تحقیقات متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم اخیرا با انجام مطالعه ای با استفاده از تجمیع اطلاعات ۲۰ ساله حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران به بررسی تاثیر پرفشاری خون در عمر افراد قبل و بعد از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی پرداخته است.

روش های نوین آماری این امکان را به محققان می دهد تا رخدادهای بینابینی را نیز مورد محاسبه قرار دهند، امکانی که تا پیش از این وجود نداشت و فقط از زمان بروز یک عامل خطر نظیر فشارخون تا پیامد نهایی آن یا مرگ را مورد ارزیابی قرار می داد.

رمضانخانی، پژوهشگر مرکز تحقیقات متابولیک در خصوص این طرح تحقیقاتی گفت: این مطالعه با هدف تعیین بروز حوادث قلبی عروقی غیر کشنده، بروز مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و مرگ به هر دلیل، امید به زندگی ۱۵ ساله در حالت های مختلف و مقایسه آن با امید به زندگی افراد سالم، و در نهایت تعداد سال های از دست رفته عمر به دلیل فشار خون بالا انجام پذیرفت.

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی عمدتاً ناشی از فشار خون بالا می‌میرند.

وی با اشاره به خطر فشار خون بالا برای سلامتی انسان افزود: باید به این آمار، سال های از دست رفته عمر ایرانی‌ها به دلیل ناتوانی‌های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود که هم اکنون به دو میلیون سال رسیده و ۶۲ درصد نسبت به ۲۵ سال گذشته افزایش یافته است که عدد بسیار قابل توجهی است.

ملک زاده افزود: مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا در ایران در ۲۵ سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافته و فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های زودرس در ایران است.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تهران دوهفته تعطیل می‌شود؟

ی نوامبر 15 , 2020
سوالی که در چند روز گذشته پرتکرار بوده؛ این است که تهران تعطیل می‌شود یا خیر؟ در برنامه "بی خبر" امروز سراغ هزینه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های خصوصی، اقدام پسندیده امیر ارتش و شایعات تعطیلی تهران رفته‌‌ایم که در ادامه ببینید: نسخه باکیفیت برنامه "بی خبر" را اینجا ببینید. badoorbinakhbarazad.comمنبع […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000