اردوغان خواهان تشکیل دو کشور در قبرس شد

سیاسی/ بین الملل 5fb13fc2870e3_2020-11-15_18-18 رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که روز یکشنبه وارد بخش شمالی قبرس شد، در سخنانی بر ضرورت گفت‌وگو بر اساس راه‌حل تشکیل دو کشور در قبرس تأکید کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که روز یکشنبه وارد بخش شمالی قبرس شد، در سخنانی بر ضرورت گفت‌وگو بر اساس راه‌حل تشکیل دو کشور در قبرس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان که امروز در سفری رسمی وارد قبرس شد طی سخنرانی در مراسم سی‌و هفتمین سالگرد تاسیس جمهوری ترک قبرس شمالی گفت: امروز دو ملت و دو دولت جدا در جزیره قبرس وجود دارد و گفت‌وگو براساس راه حل تشکیل دو کشور مبتنی بر مساوات و برابری در اعمال حاکمیت، ضروری است.

وی افزود: بخش ترک‌نشین قبرس با وجود اینکه در این جزیره هدف قرار گرفته‌اند اما با آزادی و کرامت و سربلند زندگی می‌کنند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت که اولویت آنکارا یافتن راه‌حلی پایدار برای مسئله قبرس است به نحوی که حقوق مشروع مردم ترک‌ آن و امنیتش را تامین کند.

اردوغان با بیان اینکه ترک‌های قبرس سال‌های سال است که نادیده گرفته شدند و حقوق‌شان مورد احجاف قرار گرفته تصریح کرد که آنها تنها قربانیان بحران قبرس هستند.

وی همچنین گفت، امکان هرگونه همکاری با بخش روم‌نشین قبرس بعد تضعیف شدن این بخش با قدرت سلاح در ۱۹۶۳ میلادی و نابودی از طریق کودتای شورای نظامی یونان در سال ۱۹۷۴ وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین هرگونه تحقق صلح و امنیت در شرق دریای مدیترانه بدون مشارکت ترکیه و بخش شمالی قبرس را غیرممکن دانست.

اردوغان در حالی به بخش ترک‌نشین قبرس سفر کرده که دفتر ریاست جمهوری قبرس دیروز سفر رئیس جمهوری ترکیه به این منطقه را اقدامی تحریک‌آمیز، بی‌سابقه و نقض قوانین بین‌المللی خواند.

ترکیه اخیراً دومین کشتی حفاری خود با نام «یاووز» را برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه به نزدیکی ساحل جزیره قبرس اعزام کرده است.

اتحادیه اروپا نیز چندی پیش به ترکیه هشدار داده بود که در صورت ادامه دار شدن عملیات اکتشاف گاز در سواحل قبرس، تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع می‌کند.

آنکارا گفته است که منطقه اکتشاف و حفاری در منطقه‌ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت «جمهوری ترک قبرس شمالی» است.

موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است و هر یک از کشورها و دولت‌های مجاور از جمله ترکیه سعی دارند تا با طرح‌های اکتشافی اقدام به استخراج نفت و گاز از مخازن زیر دریا کنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

7مزایای ارائه خدمات الکترونیکی شمس بانک صادرات

ی نوامبر 15 , 2020
نماینده مجلس مزایای انجام کارهای بانکی توسط سامانه شمس بانک صادرات را بر شمرد. سیدجواد حسینی کیا با اشاره به سامانه شمس بانک صادرات و ارائه خدمات بانکی به صورت الکترونیکی گفت:با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش مبتلایان به این بیماری هر چقدر بتوانیم از مراجعه حضوری مردم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000