میراث شیرازی‌های آفریقا در حال نابودی است

5fafd85f1ffe1_5fafd85f1ffe4

یک پژوهشگر گفت: شهر و جزیره کیلوا بعنوان اولین دولتشهری که توسط شیرازی‌ها در آفریقا تاسیس و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، در حال نابودی است.

مرتضی رضوانفر گفت: علی ابن حسن شیرازی و ۶ فرزند او از قرن ۱۰ میلادی به مدت ۵۰۰ سال چندین دولتشهر در شرق آفریقا شامل بخشهایی از کشورهای سومالی، کنیا، تانزانیا و موزامبیک، ایجاد کرده و امپراتوری پرافتخار شیرازی‌ها را تأسیس کردند. نهایتاً در سال ۱۵۰۲ میلادی پس از شکست از پرتغالی‌ها تمدنی که برای شرق آفریقا، دولت، تجارتِ جهانی، شهرسازی و… نعمات بسیاری به همراه آورده بود به مرور مسیر نابودی در پیش گرفت.

این پژوهشگر افزود: در این میان شهر و جزیره کیلوا به عنوان اولین دولتشهری که توسط شیرازی‌ها تأسیس شده با داشتن آثار ارزشمندی از جمله دو مسجد زیبا (مسجد جامع و مسجد کوچک) و دو قصر باشکوه (قصر بزرگ و قصر کوچک) در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

او با بیان اینکه یونسکو این جزیره را گواه شاخصی برای گسترش اسلام در شرق آفریقا از قرن دهم تا نوزدهم ذکر می‌کند تصریح کرد: ابن بطوطه نیز در سال ۱۳۳۱ م با دیدار از این جزیره، آن را یکی از زیباترین شهرهای جهان نامیده است.

رضوانفر در ادامه به قصر بزرگی در این شهر که دارای یکصد اتاق است اشاره کرد که تا قرن هجدهم بلندترین ساختمان در شرق آفریقا محسوب می شده و گفت: این قصر دارای چند کتیبه با ارزش است که در موزه برلین نگهداری می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: متأسفانه به دلیل رسیدگی و حفاظت نشدن از آثار این دولتشهر، یونسکو در سال ۲۰۰۴ م این پرونده را در فهرست میراث در خطر قرار داد که پس از آن با حمایت مالی و اقدامات مرمتی توسط چند مؤسسه بین المللی، مجدداً در سال ۲۰۱۴ م از فهرست آثار در خطر خارج شد.

رضوانفر وضعیت کنونی آثاراین منطقه را نگران کننده دانست و گفت: این آثارارزشمند به مرور تبدیل به چند خرابه شده که از نظر کارشناسان یونسکو، عدم رسیدگی، امواج اقیانوس، رطوبت هوا، کشاورزی و حضور احشام در حریم آثار، عاملی برای نابودی این میراث آفرو شیراز (آفریقایی- شیرازی) شده است.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آژانس دارویی اروپا: نخستین واکسن کرونا احتمالا از ماه ژانویه توزیع می‌شود

ش نوامبر 14 , 2020
آژانس دارویی اروپا در نظر دارد با تایید هر چه سریعتر کارایی نخستین واکسن بیماری کووید۱۹ زمینه توزیع آن را از ماه ژانویه سال آینده میلادی فراهم کند. مدیر آژانس دارویی اروپا روز شنبه با اشاره این مطلب گفت نهاد تحت ریاست وی در نظر دارد با توجه برنامه تعیین […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000