رحمانی فضلی، کرونا و انتخابات ۱۴۰۰ / مدل انتخابات پُستی و الکترونیکی آمریکا در ایران تکرار می شود؟

سیاسی/ انتخابات 5facfbbfc55c5_2020-11-12_12-39 شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 درحالی آغاز شده که به نظر می‌رسد ویروس ناخوانده کرونا حالا حالاها با ما همراه خواهد بود و احتمالا برگزاری انتخابات به صورت مرسوم درهاله‌ای از ابهام است.

نهادهای ذیربط در صدد هستند تا رأی‌گیری در سال آینده به شیوه جدیدی برگزار شود و مردم به جای حضور در صف‌های رأی‌گیری بتوانند از طریق رایانه رأی خود را ثبت کنند.

از آنجایی که الکترونیکی شدن انتخابات برای مردم ایران واژه نسبتا جدیدی بوده و مردم کشور ما تاکنون تجربه ثبت رأی به چنین شیوه ای را نداشته اند ممکن است گمانه زنی هایی درباره امکان بروز تخلف و یا مشکلات دیگری در حین انجام انتخابات به وجود بیاید.

موضوع برگزاری انتخابات الکترونیکی سابقه‌ای قریب به ۲۰ سال دارد و به موجب قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۱۳۷۸، برگزاری انتخابات الکترونیک در تبصره‌ای از ماده ۹ این قانون مورد اشاره قرار گرفته است.

رأی‌گیری الکترونیکی در واقع با رعایت روش‌های رمزنگاری انجام شده و محرمانگی آن کاملا قابل اتکاست و از جمله مزایای آن می‌توان به شمارش لحظه‌ای آرا اشاره کرد؛ به نحوی که نیازی به شمارش آرا به صورت دستی و سنتی نبوده و نهادهای ذیربط می‌توانند به صورت برخط تعداد آرای اخذ شده برای هر کاندیدا را اعلام کنند.

یکی از شیوه‌های رایج رأی‌گیری درایالات متحده آمریکا شیوه اخذ رأی به صورت پستی بوده که به این ترتیب شهروندان این کشور می‌توانند رأی خود را به صورت غیابی و حتی زودتر از موعد ارسال کنند. این روش ممکن است در انتخابات 1400 ایران هم به کار گرفته شود

البته برخی از کارشناسان معتقدند که در رأی‌گیری الکترونیکی، امکان تقلب راحت‌تر را فراهم می‌‌کند، چرا که هم‌اکنون هنگام ثبت رأی در حوزه‌ها از افراد شناسنامه گرفته شده و هویت ایشان پیش از ثبت رأی محرز می‌شود؛ اما این احراز هویت در فضای دیجیتال دشوارتر است.

یکی از شیوه‌های رایج رأی‌گیری درایالات متحده آمریکا شیوه اخذ رأی به صورت پستی بوده که به این ترتیب شهروندان این کشور می‌توانند رأی خود را به صورت غیابی و حتی زودتر از موعد ارسال کنند؛ البته کارشناسان در این باره نظرات مختلفی دارند و برخی آن را شیوه مناسب و برخی دیگر آن را خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی و روشی ناکارآمد تلقی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی و با فناوری فعلی، رأی‌گیری الکترونیکی جایگزین بی‌نقصی برای رأی‌گیری کاغذی نیست و اشکالات و ملاحظات بسیاری بر این روش وارد بوده که باعث می‌شود محتاط‌تر به آن فکر کنیم.

با این حال اگر این اشکالات و ملاحظات رفع شوند، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، همه بتوانند از داخل خانه و روی صندلی راحتی خود رای خود را ثبت کنند البته اگر وزارت کشور و شورای نگهبان در پیگیری این موضوع جدیت بیشتری داشته باشند.

آیا رحمانی فضلی وزیر کشور می‌تواند در ۶ماه باقی مانده این اقدام را عملیاتی کند و یا بازهم باید در روزهای آخر به چه کنم چه کنم بیفتیم!

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بیت‌کوین در مسیر کانال ۱۶ هزار دلار

پ نوامبر 12 , 2020
بیت کوین روز گذشته در یک بازار نوسانی میان صعود و نزول سرانجام روند صعودی در پیش گرفت. در شرایطی تلاش این رمزارز دستیابی به کانال ۱۶ هزار دلاری بود که از آن بازماند، در پایان روز معاملات نسبت به روز گذشته روند مثبت داشتند. بر این اساس روز گذشته […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000