بعید است بایدن به برجام بازگردد/ شاید ترامپ رئیس جمهور بماند/ آرزوی آمریکا نابودی حکومت ایران است

سیاسی/ بین الملل 5fa9364b6d898_2020-11-09_16-00 یک تحلیلگر آمریکایی گفت: احتمال می‌دهم دولت بایدن خواستار محدودیت‌های جدیدی بر فعالیت موشکی ایران شود. هدف بایدن تضعیف قدرت نظامی ایران خواهد بود تا مشکلی برای اتحادیه نظامی آمریکا- ناتو- اسرائیل پیش نیاید.

حسین نیازبخش: با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری در داخل امیدوار هستند که دولت فعلی به سرعت با بایدن و تیمش وارد مذاکره شود تا زمینه ورود مجدد دولت آمریکا به برجام و نیز برداشتن تحریم‌ها را تضمین کند.

با این حال، برخی دیگر معتقدند اولا بایدن بعید است بدون پیش شرط وارد برجام شود و ثانیا، اگر هم وارد شد معلوم نیست دولت بعد از او الزامی به رعایت آن داشته باشد؛ همانطور که برجام در زمان باراک اوباما امضا شد اما توسط دونالد ترامپ پاره گشت.

نظرات در این مورد متفاوت است. در کنار کارشناسان ایرانی، برخی کارشناسان خارجی نیز نظرات و تحلیل‌های جالبی در این باره دارند. در بخش بین الملل خبر فوری مصاحبه‌ای را در مورد ریاست جمهوری بایدن و تاثیرش بر روابط بین‌الملل آمریکا و برجام، با یکی از این کارشناسان خارجی انجام دادیم.

استفان لندمن، تحلیلگر و نظریه پرداز سیاسی مشهور آمریکایی است که تاکنون مقالات و کتب بسیاری در رابطه با مسائل سیاسی آمریکا و جهان نگاشته است. لندمن فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است. او از سال 2005، به نوشتن در مسائل بین‌المللی پرداخت.

****

خبر فوری: در ابتدا می‌خواهم نظر شما را درباره پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا بدانم. آیا با پیروزی بایدن، برجام احیا می‌شود؟ آیا واقعا می‌توان امیدوار بود که آمریکا بدون پیش شرط وارد توافقی بشود که مدتی پیش ترامپ از آن خارج شد؟ آیا می‌توان امید داشت که روابط ایران آمریکا در طول دوره بایدن بهتر شود؟

لندمن: من هیچ شکی ندارم که روابط ایران و آمریکا در دولت بایدن – هریس بهبود نخواهد یافت. آمریکا از زمان انقلاب اسلامی با ایران دشمن است و از همان زمان هم تنها هدفش تغییر حکومت ایران است. حتی توافق برجام هم زمان بسیار بسیار زیادی برد تا منعقد شود.

من فکر می‌کنم که بایدن تنها در شرایطی به برجام بازخواهد گشت که ایران قبول کند مذاکرات جدیدی را با آمریکا آغاز کند و بر سر برخی مسائل به توافق جدیدی با آمریکا برسد.

خبر فوری: این مسائل جدید شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

لندمن: به نظرم دولت بایدن خواستار محدودیت‌های جدیدی بر فعالیت موشکی ایران شود. هدف بایدن تضعیف قدرت نظامی ایران خواهد بود تا مشکلی برای اتحادیه نظامی آمریکا- ناتو- اسرائیل پیش نیاید. با این حال، نباید از یاد برد که تهران هرگز چنین درخواستی را قبول نمی‌کند و همین عامل باعث تشدید چالش خواهد شد. بنابراین، پیوستن مجدد آمریکا به برجام تحت لوای بایدن – هریس بسیار سخت و پرچالش است و ممکن است به همین زودی‌ها تحقق نیابد.

خبر فوری: فرض کنید که آمریکا به برجام بازگردد. آیا ایران می‌تواند به دولتی که یک بار از برجام خارج شده اعتماد کند؟ چه الزامی وجود دارد که ایالات متحده بار دیگر از برجام خارج نشود؟

لندمن: آمریکا هیچ توافق الزام آوری با یک کشور یا دولت دیگر منعقد نمی‌کند. آمریکا هر گاه بر سر یک موضوع با یک دولت توافق می‌کند، به سرعت پا را فراتر گذاشته و سعی می‌کند شمول این توافق را بیشتر کند و مفاد بیشتری را در آن بگنجاند. اصولا توافق با آمریکا به ارزش کاغذی که توافق نامه در آن نوشته شده نیست. یعنی آمریکا همیشه فراتر از مفادی که دوطرف روی کاغذ نوشته و امضا کرده‌اند رفته و چیزهایی را می‌خواهد که در متن قرار داد نیامده است. اصولا در طول تاریخ هم آمریکا هرگز یک توافق عادلانه و شرافتمندانه نداشته است. با مطالعه تاریخ به این حرف می‌رسید. آمریکا حتی به متحدانش هم خیانت کرده است چه برسد به مخالفان و دشمنانش.

خبر فوری: اصولا علت دشمنی آمریکا با ایران چیست؟ این همه هیاهو و چالش به چه علتی است؟

لندمن: آمریکا مخالف هر کشور مستقلی است. هر دولتی که مستقل از کنترل آمریکا باشد برای ساختار سیاسی این کشور نگران کننده است. به جز این، مساله اسرائیل هم است. خواست و هدف آمریکا این است که دشمن اصلی منطقه ای اسرائیل را خنثی کند. اسرائیل و آمریکا تمام هدفشان این است که خاورمیانه را در کنترل داشته باشند و این هدف با وجود ایران محقق نمی‌شود. تمام جنگ‌هایی که در این سال‌ها به وقوع پیوسته نیز حاصل همین استراتژی و هدف بوده است.

خبر فوری: بنابراین شما زیاد به آینده امیدوار نیستید.

لندمن: هیچ فرصتی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه وجود ندارد. حتی اگر جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بدانند که ایران هیچ خطری برای هیچ کشور دیگری ندارد و فقط بر اساس حق منشور سازمان ملل که برای همه ملت‌ها در نظرگرفته، با تجهیز موشک‌هایش سعی در دفاع از خود در صورت حمله دشمن داشته باشد، باز این دشمنی ادامه خواهد یافت.

خبر فوری: بد نیست کمی هم در مورد حوادث اخیر آمریکا صحبت کنیم. درحالیکه رسانه‌ها بایدن را پیروز انتخابات 2020 معرفی می‌کنند، ترامپ گفته پیروز واقعی او است. به راستی چه کسی رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد شد؟ آیا ترامپ می‌تواند با شکایت قدرت خود را حفظ کند و برای 4 سال دیگر رئیس جمهور باشد؟

لندمن: ترامپ فعلا تا ژانویه رئیس جمهور است. بعد از آن باید دید که دولت پنهان آمریکا (deep state) چه تصمیمی خواهد گرفت {اصطلاحی مربوط به برخی کارشناسان که باور دارند یک دولت مخفی در پس بازی‌های حزبی قرار دارد و بدون اینکه شناخته شود کشور یا منطقه را اداره می‌کند}.

با این حال، من معتقدم نیروهای واقعی آمریکا و دولت پنهان، قدرت‌گیری بایدن – هریس را بر ترامپ – پنس ترجیح می‌دهند. اگر حدس من درست باشد، ترامپ در لیست روسای جمهور تک دوره ای قرار می‌گیرد؛ اگر نه، دیوان عالی ایالات متحده بعد از شکایت ترامپ به نفع او رای می‌دهد و او در عین ناباوری رئیس جمهور باقی می‌ماند؛ همانطور که دولت بوش – دیک چنی در سال 2000 به دیوان عالی شکایت کرد و توانست رئیس جمهور شود. با این حال، همانطور که گفتم شخصا معتقدم ترامپ تا ژانویه بیشتر در راس قدرت نیست و به زودی کاخ سفید را به بایدن و معاونش کامالا هریس واگذار می‌کند.

خبر فوری: فارغ از این مساله، بسیاری فکر می‌کنند که ترامپ اکنون رهبر مخالفان سیستم ایالات متحده است. آیا این واقعیت دارد؟ آیا هرکس که به نوعی مخالف آمریکا است زیر پرچم ترامپیسم جمع می‌شود؟ در آینده نزدیک چه؟ آیا ترامپ هوادارانش را به تجمعات خشونت‌آمیز ترغیب می‌کند و دست به اعتراض می زند؟ آیا جنگ داخلی در ایالات متحده نزدیک است؟

لندمن: به هیچ وجه ترامپ شهرت عمومیش را از دست نمی‌دهد. او با استفاده از این شهرت تا مدت‌ها در صحنه حاضر بوده و به بیان نظرات عجیبش می‌پردازد. او به زودی پایگاه مردمی و طرفداران خود را جمع می‌کند و این افراد ممکن است در تظاهرات خود به خشونت دست بزنند. احتمالا اعتراضات خیابانی زیادی در شهر‌های ایالات متحده برگزار شود اما بعید است جنگ داخلی رخ دهد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

D۶۱۴G؛ ماجرای جهش کرونا/ ویروس از واکسن فرار می‌کند؟

س نوامبر 10 , 2020
کروناویروس جهشی پیدا کرده که می‌تواند مسیر پاندمی را تغییر بدهد. رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) و محقق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا NIH گفت: در این ویروس حدود ۱۲هزار جهش ژنتیکی مشاهده شده است. در مورد اکثر این جهش‌ها، ما محققین نمی‌دانیم چه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000