درمان سرطان‌های مقاوم به دارو با نانو داروی جدید

5fa799d5e5b39_5fa799d5e5b3d

گروه تحقیقاتی موسسه علوم و فناوری کره (KIST) سلاح بالقوه جدیدی علیه سرطان‌های مقاوم به دارو تولید کرده است.

گروه کوانگ-میونگ کیم دارویی تولید کرده که مقاومت به دارو را با یک داروی ضد سرطان مهار می‌کند. داروی جدید " دارو، دارو نانوذره " نامیده می‌شود؛ زیرا دو دارو به‌هم‌پیوسته‌اند و تا زمان رویارویی با سلول سرطانی، به آرامی دور آن حرکت می‌کنند.

سلول‌های سرطانی آنزیمی به نام کاتپسین B را در سطوحی بالاتر از سلول‌های سالم نشان می‌دهند. وقتی داروی ترکیبی جدید به آنزیم واکنش می‌دهد، داروی ضد سرطان و مهارکننده‌ها را برای مقاومت در برابر دارو آزاد می‌کند که به‌طور بالقوه توانایی هدف قرار دادن و درمان سرطان‌های مقاوم به دارو را به آن می‌دهد.

محققان همچنین می‌گویند: این داروی جدید هم سرطان‌های ذاتی مقاوم به دارو را مهار می‌کند که در برابر تمام داروهای شناخته‌شده سرطان مقاومت می‌کنند و هم مقاومت دارویی اکتسابی (مانند سوپرباگ‌های باکتریایی با آنتی‌بیوتیک) را که بعضی از سرطان‌ها در طول دوره درمان ایجاد می‌کنند.

سرطان‌های مقاوم به دارو یکی از چالش‌های اصلی سرطان درمانی و کانون توجه تحقیقات سرطان است. مسئله پیچیده این است که ویژگی‌های سخت کشندگی آن‌ها از دلایل پیچیده‌ای ناشی می‌شود.

طبق اظهارات انستیتوی ملی سرطان، خود سلول‌های سرطانی و مکانی که در آن قرار دارند؛ ریز محیط تومور، بر مقاومت دارویی تاثیر دارند. انواع سلول‌ها در تومورها ممکن است درمان را پیچیده کند و سلول‌های سرطانی که از درمان اولیه زنده مانده‌اند، انتخاب می‌شوند و از بین بردن آن‌ها دشوارتر می‌شود.

ازآنجاکه سلول‌های سالم کاتپسین B را کمتر آزاد می‌کنند، محققان معتقدند که داروی جدید به سلول‌های سالم حمله نخواهد کرد و عوارض جانبی شدید درمان سرطان را محدود می‌کند.

کیم گفت: "داروی جدید، به‌طور موثری مقاومت دارویی را که منجر به شکست درمان در شیمی‌درمانی معمولی می‌شود و هم‌زمان سمیت سلول‌های طبیعی را کاهش می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رود که بتوان از آن به‌عنوان یک عامل جدید ضد سرطان استفاده کرد که می‌تواند از مقاومت دارویی و اثرات سوء آن جلوگیری کند. "

این دارو در مدل‌های موش با سرطان پستان و متاستاتیک ریه آزمایش شد و رشد تومور را پایین نگه داشت و شانس زنده ماندن آن‌ها را بهبود بخشید؛ اما موش‌ها، انسان نیستند، بنابراین هنوز نیازمند تحقیق بالینی است.

نتایج این تحقیق در نشریه بیومتریال (Biomaterials) منتشر شده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ترامپ: از کی تا حالا رسانه‌ها رئیس جمهور بعدی را معرفی می‌کنند؟

د نوامبر 9 , 2020
سیاسی/ بین الملل رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توییتر با اعتراض به اقدام روز گذشته رسانه‌ها در معرفی «جو بایدن» به عنوان پیروز انتخابات نوشت که از کی تا حالا رسانه‌ها رئیس جمهور بعدی را معرفی می‌کنند. «دونالد ترامپ» در پیامی در توییتر به اقدام روز گذشته رسانه‌های آمریکایی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000