سیاهپوستان آمریکا در پیروزی جو بایدن چه نقشی بازی کردند؟

سیاسی/ بین الملل 5fa7d983384d1_2020-11-08_15-11 آنچه توانست دیوار آبی ایالتهای شمال را که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند دوباره آبی کند رأی گسترده سیاهپوستان این ایالت‌ها به بایدن بود.

خیابان‌های واشینگتن پایتخت آمریکا شب ۷ نوامبر شاهد جشن پیروزی هواداران نامزد حزب دموکرات جو بایدن بود. جوانانی از نژادهای مختلف در خیابان‌های اطراف کاخ سفید به رقص و پایکوبی مشغول بودند. «این چهره دموکراسی است» آوازی که همه با هم می‌خواندند و به آن باور داشتند. «تو اخراجی ترامپ» یکی دیگر از شعارها بود. خیابان‌هایی که در ماه مه پس از قتل جورج فلوید به دست پلیس صحنه بزرگ‌ترین تظاهرات ضدنژادپرستی در ۵۰ سال اخیر بود حالا با ناباوری شکست کسی را که به عقیده بسیاری از مردم آمریکا به نژادپرستی در این کشور دامن زده بود جشن می‌گرفت. اما اهمیت جنبش ضدنژادپرستی در تغییر نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن و تبدیل ترامپ به رئیس‌جمهوری یک‌دوره‌ای چه بود؟

DC

معرفی بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا

در ساعت ۱۱:۲۴ دقیقه صبح به وقت ساحل شرقی آمریکا پس از چهار روز ملتهب و پر از استرس، ولف بلیتزر مجری برجسته CNN اعلام کرد: «CNN می‌تواند اعلام کند که طبق برآوردهای این رسانه، جوزف آر بایدن پیروز چهل و ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. این نتیجه با پیروزی بایدن در ایالت پنسیلوانیا به دست آمده است و طبق این نتیجه جو بایدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و کامالا هریس معاون اول او خواهد بود.»

ولف بلیتزر

سخنان ون جونز مجری CNN پس از اعلام نتیجه انتخابات و گریه او در مقابل دوربین یکی از تاثیرگذارترین واکنش‌ها به پیروزی جو بایدن در رسانه‌ها بود. چهل و ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از مهم‌ترین فرصت‌های جامعه سیاهپوستان آمریکا و اقلیت‌های دیگر برای تغییر شرایط بود. انتخاباتی حساس بین ۲ آمریکای متفاوت. آمریکایی خواهان حفظ برتری سفیدپوستان که ترامپ آن را نمایندگی می‌کرد در مقابل آمریکایی متکثر با نژادها و مذاهب مختلف که با باور به دموکراسی در پی از بین بردن تبعیض بود و جو بایدن معاون اول سابق باراک اوباما حالا نماینده آن شده بود. انتخابی بین آمریکای قرمز و آمریکای آبی.

ون جونز

جنبش «جان سیاهان ارزشمند است»

دقیقاً هفت ماه قبل با قتل جورج فلوید در مینه‌سوتا جرقه اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی در آمریکا زده شد.

اعتراضاتی که در آغاز به نظر می‌رسید شورش و خشمی کوتاه‌مدت باشد، اما به شکل‌گیری جنبشی گسترده و همبستگی هرچه بیشتر فعالان مدنی در مقابل ترامپ انجامید.

پیروزی جو بایدن در ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا در کنار پیروزی در آریزونا و نوادا موجب شکست ترامپ شد. اما آنچه توانست دیوار آبی شمال را که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند دوباره آبی کند رأی گسترده سیاهپوستان این ایالت‌ها به بایدن بود.

حمایت سیاهپوستان از کمپین بایدن به آغاز مبارزات انتخاباتی او بازمی‌گشت. بایدن که در ابتدای کمپین خود در انتخابات درون‌حزبی از شانس چندانی برخوردار نبود با کمک سیاهپوستان کارولینای جنوبی و با حمایت جیم کلایبرن نماینده سیاهپوست کنگره و از رهبران جامعه سیاهپوستان توانست بر سناتور برنی سندرز غلبه کند و در نهایت به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات معرفی شود.

در ادامه این کارزار طولانی بایدن با معرفی کامالا هریس سناتور ۲رگه هندی-آفریقایی‌تبار توانست حمایت زنان سیاهپوست را به دست آورد. آمارها نشان می‌دهد درصد بالایی از زنان سیاهپوست در انتخابات ریاست جمهوری ۳ نوامبر به جو بایدن رأی داده‌اند.

کامالا هریس

اما نقطه عطف تاثیر جامعه سیاهپوستان آمریکا بر پیروزی بایدن را شاید بتوان پیروزی او در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا دانست.

پیروزی بایدن در جورجیا که سال‌ها ایالتی قرمز و حامی جمهوری‌خواهان بود با حمایت یک زن سیاهپوست رقم خورد: استیسی آبرامز یکی از فعالان جنبش حق رأی و نامزد سنا. او سال ۲۰۱۸ در انتخابات سنا با اختلاف ۵۰ هزار رأی شکست خورد و پس از آن فعالیت خود را بر تشویق جامعه سیاهپوستان این ایالت به مشارکت در انتخابات و مبارزه با محدودیت‌های دسترسی سیاهپوستان به رأی دادن متمرکز کرد. کمپین آبرامز موجب ثبت‌نام ۸۰۰ هزار نفر برای رأی در انتخابات شد. با بالا رفتن آمار مشارکت در انتخابات در ایالت جورجیا، در نهایت جو بایدن در میان حیرت همگان در این ایالت از دونالد ترامپ پیشی گرفت و توانست او را شکست دهد.

استیسی آبرامز

ایالت پنسیلوانیا نیز در پیروزی جو بایدن نقشی حیاتی داشت. اکثریت ساکنان فیلادلفیا مرکز ایالت پنسیلوانیا سیاهپوست هستند. فیلادلفیا یکی از مراکز اصلی اعتراضات جنبش «جان سیاهان ارزشمند است» در بهار و تابستان ۲۰۲۰ بود. پیروزی جو بایدن با اعلام آرای پنسیلوانیا و شهر فیلادلفیا، یکی از پایتخت‌های مهم جامعه سیاهپوستان، پیامی روشن و رسا به همراه داشت: این سیاهپوستان آمریکا بودند که در ادامه مبارزه با نژادپرستی دیوار شمال را آبی کردند تا رئیس‌جمهوری را که در مناظره انتخاباتی حاضر به محکوم کردن گروه‌های سفیدپوست تندرو نشد برکنار کنند و به جای او کسی را بر مسند ریاست‌جمهوری آمریکا بنشانند که در کارزار انتخاباتی خود بارها اعلام کرده مبارزه با نژادپرستی سیستماتیک یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های او در دوران ریاست‌جمهوری خواهد بود.

پنسیلوانیا

اما پیروزی بایدن در انتخابات پایان این همبستگی نیست. حالا سیاهپوستان آمریکا از جو بایدن و حزب دموکرات انتظار دارند قدم‌های عملی برای تحقق خواسته‌های اقلیت‌ها و از بین بردن تبعیض بردارند.

تیلور کرامپتون پس از اعلام نتایج انتخابات در روزنامه واشینگتن پست نوشت: «زنان سیاهپوست حزب دموکرات را نجات دادند. ما را وادار نکنید دوباره این کار را بکنیم زیرا تنها با رأی دادن نمی‌توان سفیدپوستان افراطی و نژادپرستی را عقب راند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تا حالا نشده که ایران به خاطر اختلاف ما را تحریم کند

ی نوامبر 8 , 2020
سیاسی/ بین الملل وزیر خارجه پیشین لبنان که اخیرا از سوی واشنگتن تحریم شده است با انتقاد از این اقدام گفت: علیرغم اختلاف هایی که با حزب الله داریم تا حالا نشده است که ایران و یا این حزب ما را تحریم و یا تهدید به تحریم کند. جبران باسیل، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000