پذیرش ۵۰ درصد متوفیان کل کشور در بهشت زهرا/ آمادگی برای روزهای سخت‌تر هم داریم 

5fa4f77ebcb89_2020-11-06_10-43

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تأکید بر اینکه بیش از هشت ماه سخت با مجاهدت پرسنل بهشت زهرا(س) سپری شده است، گفت: آمادگی برای روزهای سخت‌تر هم داریم.

سعید خال در تشریح روند کار سازمان بهشت زهرا(س) به ویژه پس از شیوع کرونا ویروس گفت: کشور ما بلکه جهان برای اولین بار در تاریخ بشری گرفتار بحرانی ناخواسته به نام کرونا شده است. این بحران از ابتدای اسفندماه سال گذشته وارد کشور و به طبع آن شهر تهران شد که چند ویژگی با خود به همراه داشت.

وی افزود: ابتدا اینکه این موضوع بی سابقه بود و در طول تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا چنین شرایطی وجود نداشته است.

ویژگی دوم اینکه آمار آن غیرقابل تصور بود به شکلی که اعداد از ۱،۲،۳،…۲۰،۴۰ و ۸۰ آغاز شد تا روز چهارم فروردین ماه که به ۱۱۹ رسید. اعداد و ارقامی غیرقابل تصور در تهران بود چرا که هرساله نرخ رشد مرگ و میر تهران یک یا دو درصد بود.

وی ادامه داد: ویژگی سوم نیز این بود که این بحران بیش از ۸ ماه است که آغاز شده و بیش از ۲۵۰ روز از آن می گذرد و انتهای آن نیز مشخص نیست و نمی دانیم چه زمانی تمام خواهد شد. تمام بحران ها در طول تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا نهایتا در مدت ۶ روز تمام شده حتی در زلزله بم نیز بحران ظرف مدت ۸ روز جمع شد اما بحران کرونا بیش از ۲۵۰ روز است که ادامه دارد و اصلا از ابعاد و چشم انداز آینده آن هیچ چیزی مشخص نیست.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح ملاحظات سازمان در پی شیوع این بیماری گفت: چند ملاحظه شدید در این ایام داشتیم اول رعایت پروتکل های بهداشتی که در دو سطح حفظ جان پرسنل و مردمی که به بهشت زهرا مراجعه می کنند لذا سریعا آموزش های لازم داده شد و تجهیزات تهیه شد و از نقاط قوت سازمان می توان به این نکته اشاره کرد که به حمدالله تا این لحظه پرسنل ۷ بار غربالگری شده و هربار تعدادی که مثبت می شدند خارج کردیم تا درمان شوند و تا به امروز با اینکه ۱۵۰ نفر از پرسنل آلوده شدند، اما شکر خدا با عنایت شهردار و دعای خیر مردم تاکنون فوتی نداشته ایم که علت آن را می توان شناسایی بیماری به موقع و موثر دانست که از طریق غربالگری ها انجام شد.

در سازمان بهشت زهرا تا کنون فوتی بر اثر کرونا نداشتیم

وی افزود: رعایت پروتکل ها برای مردمی که به سازمان مراجعه می کنند نیز به شدت مورد توجه قرار گرفت تا جایی که روزانه ۷ مرتبه سازمان ضدعفونی می شود و سعی شد استانداردهای بهداشتی در سطح بالایی انجام شود.

ملاحظاتی که در ایران بود در سایر کشورهای جهان نیست؛ ملاحظاتی همچون مسائل شرعی که باعث شد از ۱۶ فروردین ماه سال جاری تغسیل با آب و تطهیر متوفی کرونایی با هدف اجرای حداکثری فتوای مقام معظم رهبری انجام شد و کار جدیدی در میان سایر کشورهای جهان بود.

هر ۱۵ روز یکبار COD, BOD آب اندازه گیری می شود

وی ادامه داد: در همین راستا بهترین و مجهزترین سیستم کلرزنی و پایش آب خروجی غسالخانه بهشت زهرا(س) چک شده و هر ۱۵ روز یکبار COD , BOD آب اندازه گیری می شود و حتی آزمایش ویروس شناسی نشان داد که هیچگونه ویروسی در خروجی آب وجود ندارد و کیفیت آب سازمان بالاتر از حد استاندارد است و دائما اداره محیط زیست استان تهران و آب و فاضلاب از سازمان بهشت زهرا بازدید دارند و آب را پایش و به سازمان کمک می کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا این لحظه بالاترین حد رعایت پروتکل های بهداشتی به سازمان بهشت زهرای تهران در این استان اختصاص دارد در حالی که اینجا جایگاهی است که می توانست خود به محیطی برای اپیدمی بیشتر تبدیل شود اما جلوی این کار گرفته شد. نکته دیگر تدفین اموات بود که از همان اسفندماه با برنامه ریزی لازم کار انجام شد. ما سازمانی عملیاتی هستیم و درحال حاضر در برخی روزهای آبان ماه متوفی شهر تهران بر اثر کرونا به بیش از ۳۵۰ نفر رسیده، لذا این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیق بود.

خال تصریح کرد: همکاران تلاشگر من و مجاهدان خاموش بهشت زهرا با تلاش و کار مضاعف از اولین ساعات بامداد هر روز کار را اغاز می کنند و تا پایان روز و پاسی از شب و تا هر زمانی که ارباب رجوع در سازمان باشد عملیات تدفین را انجام می دهند. حتی تطهیر در ایام شب انجام می شود تا فردا که خانواده ها مراجعه می کنند مشکلی نباشد. در تمام این ۲۵۰ روز پرسنل سازمان در ایام تعطیل سرکار بودند و با کار و تلاش مثال زدنی حضور داشتند.

وی افزود: مدیریت شهری تهران و سازمان بهشت زهرا(س) به گونه ای برنامه ریزی کرده تا نهایت تکریم و احترام مردم دردمند شهر تهران انجام شود در این میان گاهی شنیده می شود که قطعه ی کرونایی ها ساخته شده درحالی که از ابتدا تا امروز در بهشت زهرا هر کس خواسته متوفی خود را در هرکجا که می خواهد می تواند با رعایت پروتکل های بهداشتی دفن کند.

شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) و مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط سخت حاکم بر سازمان و مردم اشاره کرد و افزود: در این روزها بسیاری غریبانه می روند و دردمندانه خانواده ها نمی توانند مراسم ختم و هفت و… برگزار کنند ولی پرسنل بهشت زهرا با کرامت در کنار این شهروندان هستند. بچه های سازمان محل کار خود را قرنطینه کرده اند سعی شده با روحیه بالا باشند و هرگاه دلشان می گیرد در قطعات شهدا جمع می شوند و هم قسم می شوند که در کنار مردم باشند.

وی ادامه داد: باید به اتفاقات جهان هم نگاهی داشته باشیم اکثر کشورهای پیشرفته جهان در تدفین اموات خود با مشکل مواجه شدند و تصویر زیاد در این زمینه منتشر شد از جمله تدفین اجساد در پارک های شهر نیویورک در اُکراین، ایتالیا، مصر و… نیز اتفاقات مشابه را شاهد بودیم، در حالی که یک روز کار در اینجا قابل تعطیل شدن نیست.

وی تأکید کرد: گاهی اخباری به صورت شایعه منتشر می شود که بهشت زهرا دچار مشکل شده و ظرفیت سالن تطهیر تمام شده چنین صحبت هایی از اساس شایعه است و مردم به جای توجه به این صحبت های بی اساس باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. ما تجربه فروردین را داشتیم که با رعایت و قرنطینه در اردیبهشت عدد به ۹ نفر در یک روز تهران و عدد دورقمی ۱۶ در کل کشور رسید. بر هیمن اساس عاجزانه می خواهم کرونا را جدی بگیرید این بیماری شوخی نیست و از رگ گردن به ما نزدیک تر است و جان بسیاری افراد از هنرمند و فرمانده و کارمند را گرفته است.

این روزها مرگ ارزان شده و بی مقدار

خال تصریح کرد:این روزها مرگ ارزان شده و بی مقدار و نزدیک به ما اما ما نسبت به مرگ بی تفاوت نشده ایم و هر عزیزی که فوت می شود بچه ها همدردی می کنند و اشک می ریزند. نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفراز اموات مسلمین در اینجا دفن هستند. شرایط سختی است و امیدوارم هرچه زودتر این شرایط تمام شود و جامعه پزشکی نیز از این بحران رها شود.

اگر مردم ما نگران کادر درمان هستند نگران بچه های زحمتکش و گمنام بهشت زهرا نیز باشند. باید با عزمی جدی پروتکل ها را رعایت کنیم تا کمر بیماری را بشکنیم؛ شهروندان ما مفت و فله ای از بین می روند لذا باید تدبیر و چاره اندیشی کنیم.

وی ادامه داد: بچه های ما خسته شده اند و روح و روانشان آزرده شده است. هر روز مرگی جدید، اما هیچگاه مردن شهروندان برای ما عادی نمی شود.

پرسنل ما در تدفین سایر ادیان الهی نیز کمک کردند موضوعی که در هم اندیشی دینی انجام شد. بهشت زهرا سازمانی استخوان دار و بدون تعطیلی است که برای روزهای سخت بزرگ شده و خود را برای روزهای سخت تر آماده کرده است اما امیدواریم روزی نرسد که اعلام کنیم دیگر کنترل از دست ما خارج شده است و این تنها با عزم و اراده مردم شدنی است.

خال با تقدیر از حضور رسانه ها در کنار سازمان بهشت زهرا برای پوشش مجاهدت های پرسنل این سازمان از حضور خبرگزاری ایسنا در کنار بهشت زهرا و پوشش خدمت رسانی تطهیرکنندگان ظرف ۸ ماه گذشته قدردانی کرد و افزود: بوسه بر دستان همه پرسنل آرامستان های سراسر کشور میزنم و از همه همکارانم در سازمان قدردانی میکنم که ۸ ماه است خود را در محیط کار خطرناک قرنطینه کرده اند.

تاکنون ۵۰ درصد متوفی کل ایران در سایت کامپیوتری بهشت زهرا پذیرش شده

وی ادامه داد: بر اساس آماری که وزارت بهداشت اعلام می کند تاکنون ۵۰ درصد متوفی کل ایران در سایت کامپیوتری بهشت زهرا پذیرش شده و مدیریت شهری تهران تاکنون بر اساس آمار موجود رسمی وزارت بهداشت ۵۰ درصد متوفی را پوشش داده و سعی کرده تا این کار با تکریم همراه باشد.

وی تأکید کرد: به صورت مداوم جلسات مدیریت بحران را درون سازمان تشکیل می دهیم و نقاط ضعف و قوت را بررسی می کنیم تا آمادگی برای شرایط سخت تر را حفظ کنیم و به لحاظ نیرو، قبر، تجهیزات و… حتی اعلام کردیم که اگر لازم باشد معاونین، مدیران و کارمندان سازمان پا به عرصه امور اجرایی خواهند گذاشت و پلن های لازم برای این کار هم پیش بینی شده، اما امیدواریم تهران دچار مشکل نشود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قطع زنجیره کرونا با کاهش تردد بی مورد افراد به بیمارستان‌ها

ج نوامبر 6 , 2020
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: تنها راه قطع زنجیره بیماری کرونا، کم شدن مراجعین غیرضروری به بیمارستان‌ها است. علیرضا زالی درباره وضعیت شهر تهران از حیث شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: کماکان ما در شهر تهران با کمک و همراهی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز درمانی درحال توسعه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000