رونق احتمالی بازار مسکن با انتخاب بایدن

5fa39d01ea1d1_5fa39d01ea1d3 یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: انتخاب ترامپ می تواند زمینه ساز نوسان نرخ ارز و پیروزی بایدن منجر به رونق بازار مسکن شود.

عباس زینعلی اظهار کرد: انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا با توجه به احتمال سیاست فشار حداکثری که در قبال ایران خواهد داشت می تواند اثر هیجانی بر بازار ارز و تاثیر منفی بر بازار مسکن بگذارد. در سوی دیگر با انتخاب بایدن احتمال کاهش نرخ دلار وجود دارد که رونق سایر بازارها را ایجاد می کند. انتخاب بایدن یعنی چرخش سرمایه گذاری از بازار ارز به سمت بازارهای دیگر.

وی افزود: دارایی سرمایه ای مهم در کشور ما مسکن است و بورس هنوز ظرفیت چرخشهای ناگهانی سرمایه را ندارد.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: به طور کلی تا زمانی که تولید عمومی اقتصاد ایران در یک ظرفیت معقولی قرار نگیرد همیشه از وقایع سیاسی همانند انتخابات آمریکا تاثیر روانی ناگهانی می گیرد. در این شرایط نقدینگی وحشتناک حدود ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان با اخبار و حوادث به سرعت قابل انتقال به بازارهای مختلف است.

زینعلی گفت: با وجود آنکه ترامپ البته از موضع بالا قول مذاکره داده، انتخاب او قطعا وضعیت بازار ارز را ملتهب می کند و می تواند به رشد تقاضا و قیمت دلار منجر شود. با انتخاب بایدن و روی کار آمدن دموکراتها به این دلیل که صحبتهایی در مورد بازگشت به برجام می شود ممکن است با افت قیمت ارز و خروج سرمایه ها از این بازار به بازار مسکن مواجه شویم که به رونق بازار ملک می انجامد. البته سیاستهای پولی و مالی داخلی هم تاثیرگذار است اما با توجه به وضعیت موجود، اثر متغیرهای بیرونی بیشتر از متغیرهای داخلی است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است گفت: سرمایه گذاران در بخش مسکن فعلا انتظار رشد بیشتر قیمت را ندارند. یک دوره باید طی شود تا چرخش تقاضای سوداگرانه به سمت بازار مسکن پیش بیاید که احتمالا تا پایان سال طول می کشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره تاثیر عدم افزایش نرخ سود بانکی بر بازارهای مالی اظهار کرد: دولت با عدم افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در واقع این سیگنال را ارسال کرد که پولها را از بانک خارج و به بازار سرمایه بیاورید؛ اما ابتدا باید ظرفیت سازی می شد، در حالی که بازار سرمایه ظرفیت چندانی ندارد، لذا سرمایه ها به سمت بازار ارز رفت.

به گفته زینعلی، سیاستهای عمومی پولی کشور به شرط داشتن منابع و انضباط کافی بسیار تاثیرگذارتر از وابستگی به اتفاقات سیاسی بیرونی است. به هر حال به نظر می رسد به این مرحله که این مساله را درک کنیم رسیده ایم اما باید با حساسیت و دقت بیشتری سیاستهای پولی را دنبال کنیم.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۶.۷ میلیون تومان

به گزارش ایسنا، به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶.۷ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مجلس گرانی نرخ بلیت هواپیما راپیگیری می‌کند/دولت هیچ کنترلی ندارد

پ نوامبر 5 , 2020
سیاسی/ مجلس عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در حوزه حمل و نقل هوایی اِشکالات ساختاری داریم و مجلس موضوع گرانی بلیت هواپیما را پیگیری جدی می‌کند. مجتبی یوسفی با انتقاد از گرانی شدید بلیت هواپیما اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که متأسفانه در این دولت می‌بینیم، بی‌برنامگی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000