شکست جهان برای حفاظت از تنوع‌ زیستی طی ۱۰ سال اخیر

5fa3915e71c07_2020-11-05_09-15

درحالی سال ۲۰۲۰ میلادی رو به پایان است که اهداف کنوانسیون آیچی برای حفاظت از تنوع زیستی کره زمین توفیق چندانی نداشته است و حتی می‌توان گفت که کشورهای مختلف موفق به اجرای ۱۴ هدف از ۲۰ هدف تعیین شده نشدند.

کنوانسیون آیچی در سال ۲۰۱۰ اهداف ۱۰ ساله‌ای را با سرفصل‌های حفظ تنوع زیستی برای اجرا در کشورهای مختلف جهان تدوین کرد تا به تنوع‌ زیستی‌کره زمین بیش از پیش آسیب وارد نشود اما حالا بررسی اقدامات انجام شده در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که متاسفانه جهان برای حفاظت از تنوع زیستی طی ۱۰ سال اخیر موفق نبوده است.

اسکندر زند – مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور – درباره برخی از اقدامات ایران و کشورهای دیگر در جهت حفظ تنوع زیستی و رسیدن به اهداف کنوانسیون آیچی گفت و گویی کرده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:
*در مجموع کنوانسیون آیچی ۲۰ هدف را برای حفظ تنوع زیستی در جهان برگزیده بود که طی ۱۰ سال اخیر تنها شش هدف پیشرفت خوبی در جهان داشتند و متاسفانه کشورهای مختلف در اجرای ۱۴ هدف موفق نبودند.

*براساس گزارش تنوع زیستی آیچی، یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در جهان – از ۸.۵ میلیون گونه شناخته شده – درمعرض خطر انقراض هستند.

*تاکنون شش دوره انقراض روی کره زمین داشته‌ایم که در دوره ششم که زمان حال است، انسان به‌عنوان مهمترین عامل انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری شناخته شده است.

*درحال حاضر سرعت انقراض گونه‌های مختلف در یک میلیون سال ۱۰ برابر شده است. به عبارتی در هر یک میلیون سال ۱۰۰ گونه منقرض می‌شود که وضعیت خوبی برای جهان نیست.

*بر اساس اهداف آیچی قرار بود تا سال ۲۰۲۰، ۱۰ درصد از وسعت سواحل دریایی در کشورها به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شوند اما درحال‌حاضر این رقم در ایران حدود ۱.۵ تا ۲ درصد است.

*کاهش آلودگی‌ها ازجمله آلودگی‌های حاصل از مازاد مواد غذایی و آلودگی‌های پلاستیکی از اهداف دیگر کنوانسیون آیچی بود که برخی کشورها از جمله ایران در این زمینه توفیق زیادی نداشتند.

*بر اساس این گزارش افزایش سطح آگاهی عمومی درباره ضرورت حفظ تنوع زیستی و افزایش وسعت مناطق حفاظت شده در جهان ازجمله اهدافی است که طی ۱۰ سال اخیر در کشورهای مختلف ازجمله ایران پیشرفت خوبی داشته است.

*اهداف جهانی برای حفظ تنوع زیستی طی ۱۰ سال آینده باید بلندپروازانه‌تر تدوین و با حمایت‌های بیشتری اجرایی شود. درغیر این صورت تنوع زیستی در دنیا با سرعت زیادی رو به زوال خواهد رفت.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

چه ترامپ پیروز شود چه بایدن، قرارداد ۲۵ ساله چین تحریم‌ها را خنثی می‌کند

پ نوامبر 5 , 2020
سیاسی/ سیاست خارجی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید دارد با قرارداد ۲۵ ساله چین می‌توان از زیر بار فشارهای دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ خارج شد. حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبر فوری با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، رفتار و سیاست […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000