گاف یا کنایه‌های سیاسی در «خانه امن»

5fa37eed26d17_5fa37eed26d19 سریال «خانه امن» که تا امروز ۴قسمت از آن روی آنتن رفته، با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

مأمور امنیتی بالای برجی شبیه به آسیاب بادی با اسنایپر حیاط یک ویلا را نشانه گرفته است. فردی با گرمکن و شلوار ورزشی از ساختمان ویلا خارج می‌شود و زیر آلاچیق داخل حیاط می‌نشیند در حالی که روی میز جلویش تمام المان‌های کلیشه‌ای‌ فرد پولدار مال مردم‌خور همه این سال‌های تلویزیون، از آب پرتقال در گیلاس، تا آناناس، دیده می‌شود. مامور امنیتی رکوردرش را روشن می‌کند با مرد زیر آلاچیق تماس می‌گیرد و به او می‌گوید از طرف یک دختر بیمار پروانه‌ای تماس گرفته است و تاکید می‌کند: یکی از همون بچه‌هایی که ارز دولتی گرفته براشون دارو وارد کنی ولی پولشونو برداشتی اومدی اینجا توی کانادا برای خودت ویلا خریدی!

این یک سکانس پربازخورد از جدیدترین سریال امنیتی تلویزیون است. سریالی که قرار است پرونده امنیتی عملیات عناصر داعش در ایران را به پرونده‌های فساد اقتصادی و پولشویی گره بزند و با پرده برداشتن از برخی از رازهای مگو در این پرونده‌ها بر «خانه امن» ایران تاکید کند. واکنش‌ها به سکانس‌های حساس این سریال پس از پخش ۴قسمت از آن متفاوت بوده است. در گزارش زیر به برخی از این واکنش‌ها می‌پردازیم.

زنده شدن یاد حاج قاسم سلیمانی

قسمت اول سریال «خانه امن» همانطور که پیش‌بینی می‌شد واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت. افرادی که تیزر این سریال را دیده بودند با شنیدن نام حاج قاسم سلیمانی در آن برای دیدن سریال کنجکاو شده بودند و افراد دیگری با دیدن تصویر چشمان این شهید بزرگ در لوگوی این سریال منتظر بودند ببینند «خانه امن» به عنوان اولین محصول تصویری پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی از چه دیدگاهی به او پرداخته است. انتظاری که پس از اولین قسمت سریال به سر آمد و بسیاری با دیدن یکی از سکانس‌های آن که به روایت خنثی شدن یکی از عملیات‌های داعش در کربلا می‌پرداخت از نقش این شهید بزرگوار در امنیت کشور نوشتند.

در این سکانس همسر یک عضو ارشد داعش که توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده است، از عملیاتی می‌گوید که قرار بود بین زوار کربلا انجام شود اما کمین نیروهای حاج قاسم سلیمانی این عملیات را خنثی می‌کند.

کاربری در واکنش به این سکانس نوشته است: «حالا می‌فهمم آرامشی که باعث می‌شد زمان حضور داعش در عراق به راحتی به زیارت بروم را مدیون چه کسی هستم.»

کاربر دیگری نوشته است: «زن داعشی: قرار بود برای عملیات بین زوار کربلا برویم که خوردیم به کمین نیروهای قاسم سلیمانی…. اسمت برای آرامش قلب ما بس بود»

کشته شدن خاوری از هشدار برای مجرمان اقتصادی یا گاف امنیتی

در قسمت دوم سریال اما سکانسی که در ابتدای مطلب شرح آن رفت مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت. در این سکانس نام فرد اختلاس‌گری که مامور امنیتی ایرانی، با اسنایپر، در تورنتوی کانادا، با تاکید بر اینکه دادگاهش برگزار و حکمش صادر شده، می‌کشد، آقای خاوری است!

هرچند در ابتدای هر قسمت سریال این جمله به چشم می‌خورد: «هر گونه تشابه اسم‌ها و اماکن اتفاقی است» اما انتخاب نام کاراکتر مفسد در این سکانس و شهر محل زندگی او از نگاه بسیاری از کاربران نمی‌توانسته اتفاقی باشد.

این موضوع از سه جنبه مورد توجه کاربران توئیتر قرار گرفته است. برخی از این نوشته‌اند که کشته شدن خاوری در این قسمت از سریال، تایید شایعاتی است که چندماه پیش درباره کشته شدن محمود خاوری مطرح شد. کاربری در این‌باره نوشته است: «در مورد سریال «خانه امن» و ترور خاوری باید بگم جمهوری اسلامی ایران هیچوقت نمیاد آبروی خودشو سر افکار موهوم یه نویسنده ببره و خودشو مسخره کنه. تازه از اسامی واقعی هم استفاده کرده. این عمل به قطع صورت گرفته!» کاربر دیگری نوشته است: «چیزی که دیشب در سریال «خانه امن» دیدید و خاوری توسط نیروهای اطلاعاتی در کانادا کشته شد حقیقت داره… چند ماه قبل رو یادتونه که شایعاتی از کشته شدن خاوری پخش شد؟ صحت داشت…»

بخش دیگری از کاربران اما این سکانس را گوشه و کنایه به مفسدان اقتصادی می‌دانند. هشداری برای اینکه حساب کار دستشان بیاید. کاربری در این‌باره نوشته است: «صحنه کشته شدن خاوری تو سریال «خانه امن» یک واقعیت بود یا یک تهدید جدی؟» یکی دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی این سکانس را یک بازی روانی می‌داند و می‌نویسد: «به نظر میاد بردن اسم خاوری در سریال «خانه امن» و کشتن او یک بازی روانی با خود خاوری بود.» کاربر دیگری هم هدف این هشدار را تنها خاوری نمی‌داند و می‌نویسد: «با نمایش چگونگی کشته شدن خاوری (یکی از ابراختلاسگران) در تلویزیون (سریال «خانه امن») حکومت یک هشدار سفت و سخت به بقیه اختلاسگرایی داد که احیانا می‌خوان راه خاوری رو تکرار کنن»

گاف امنیتی عنوان دیگری بود که برخی از کاربران توئیتر به این سکانس دادند و درباره آن احساس نگرانی کردند. یکی از کاربران در این‌باره نوشت: «سریال «خانه امن» نشون داد نیروی اطلاعاتی‌مون رفت تورنتو یه مجرم اقتصادی رو کشت. قبلش البته گفت دادگاهت تشکیل و حکم صادر شده. واقعیت به کنار، این فرمول شناخته شده درام‌های جاسوسیه که باید ۳۰سال پیش شروع می‌کردیم به استفاده ازش. الان احتمالا حساسیت‌برانگیزه.»

کاربر دیگری نوشت: «تلقین وجود رفتار شلخته و خشن امنیتی در خارج از ایران پیامدهای جدی در پی دارد. به دست خود، خودزنی نکنیم!» فرد دیگری با همین نگاه اینطور نوشت: «به نظرم نمایش کشتن خاوری تو سریال «خانه امن» اشتباه بود. حالا فردا خاوری تصادفم کنه بمیره میگن کار ایرانه و همون جریانات تروریستی و حقوق بشری»

این «خانه امن» است

هرچند پخش ۴قسمت نمی‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت درباره یک سریال ۵۰قسمتی باشد اما تا همین جا هم برخی از مخاطبان به ساخت این سریال انتقاداتی وارد دانسته‌اند. برخی از کند و خسته‌کننده بودن سریال نوشته‌اند و برخی به پرش‌های سریال از سکانس‌های پرالتهاب دنبال کردن نیروی داعش در کشور به سکانس‌های مربوط به کاراکتر ثمین هدایت و گرفتن ریتم سریال نوشته‌اند.

سریال «خانه امن» را احمد معظمی کارگردانی کرده و فیلمنامه اش را حسین تراب‌نژاد نوشته است. تهیه‌کنندگی سریال را ابوالفضل صفری برعهده دارد. احمد معظمی و ابوالفضل صفری در دو سریال معمایی- امنیتی دیگر یعنی «سارق روح» و «خانه امن» با هم همکاری داشته‌اند.

در میان اسامی عوامل این سریال نام مرتضی اصفهانی هم به عنوان طراح پروژه به چشم می‌خورد. فردی که پیش از این نام او را در بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های با موضوعات امنیتی دیده‌ایم. «شبی که ماه کامل شد»، «روز صفر»، «ماجرای نیمروز» و… بخشی از این محصولات هستند.

محور اتفاقات سریال «خانه امن» پرونده‌های امنیتی است که مسائل مختلف سال‌های اخیر از جمله اهداف شوم داعش و فعالیت‌های تروریستی آن‌ها در خاک ایران را دربرمی‌گیرد. پرونده‌های فساد اقتصادی و پولشویی بخش دیگری از درام قصه را شکل می‌دهند.

در این ۴ قسمت پخش شده از این سریال حمیدرضا پگاه نقش کمال رئیس تیم اطلاعاتی دنبال‌کننده مامور داعشی در کشور و امین زندگانی نقش افشین، مامور امنیتی دنبال کننده پرونده‌های مفاسد اقتصادی را ایفا کرده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

غافلگیری آمریکایی‌

پ نوامبر 5 , 2020
سیاسی/ بین الملل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، صرف‌نظر از نتیجه آن، یک غافلگیری بزرگ و تاریخی است. کابوس انتخابات ریاست‌جمهوری دور پیش آمریکا گویا دوباره برای دمکرات‌ها تکرار شد و امیدهای آنها برای پیروزی آسان و شیرین در انتخابات را به تنگنای اما و اگرها کشاند. دمکرات‌ها، به پشتوانه تحلیل‌های کمپینی، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000