نتیجه انتخابات آمریکا چه زمانی قطعی می‌شود؟

سیاسی/ بین الملل 5fa2fb764dbcb_2020-11-04_22-35 با ادامه فرآیند شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این سوال فراگیر شده که نتایج نهایی چه زمانی مشخص خواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دیروز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که به دلیل همه‌گیری کرونا، بسیاری از مردم این کشور به صورت پستی و پیش از موعد رای خود را داده بودند، برخی از ایالتها مثل فلوریدا، قبل از روز انتخابات شمارش آرا را شروع کرده بودند، اما برخی دیگر مثل ویسکانسین و پنسیلوانیا براساس قوانین خود تا پایان زمان رای‌گیری از شمارش آرا خودداری کردند. در آمریکا هر ایالتی روش‌ها و قوانین مختلفی برای شمارش آرا دارد که همین امر باعث می‌شود تا زمان اعلام نتایج توسط هر ایالت متفاوت باشد.

بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آمریکا درپنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شرکت کرده‌اند که این میزان مشارکت نسبت به چند دوره قبل بی‌سابقه بوده است.

فضای این دوره از انتخابات آمریکا به دلیل مشاجره‌های سیاسی یبن دو نامزد انتخاباتی، یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ بسیار متشنج بود. امروز چهارشنبه در حالی که شمارش آرا تمام نشده بود، دونالد ترامپ در یک سخنرانی اعلام کرد که پیروز قطعی انتخابات است و با تکرار صحبت‌های قبلی خود بار دیگر از وقوع تقلب در این دوره از انتخابات سخن گفت.

هر دو نامزد انتخاباتی در سخنرانی های خود گفته‌اند که ممکن است پرونده این دوره از انتخابات را به دیوان‌عالی این کشور بکشند که در این صورت داستان انتخابات این دوره از ریاست جمهوری آمریکا وارد فاز حقوقی خواهد شد و شاید برنده انتخابات را نه نتایج انتخابات، بلکه دیوان عالی این کشور مشخص کند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ در رقابت بین «ال گور»، نامزد دموکراتها و «جورج دبلیو بوش»، نامزد جمهوری‌خواهان، نتیجه انتخابات تا ۲۵ روز در ایالت فلوریدا به تاخیر افتاد، ال گور که نتایج شمارش آرای فلوریدا را قبول نداشت از جورج بوش به دیوان عالی آمریکا شکایت کرد و دیوان عالی دستور بازشماری آرا در فلوریدا را صادر کرد. در نهایت با شمارش مجدد آرا، الگور شکست را پذیرفت و جورج بوش رئیس جمهور آمریکا شد.اما به گفته کارشناسان آمریکایی در این دوره ترامپ به هیچ وجه شکست را نخواهد پذیرفت و به دعوای حقوقی در دیوان‌عالی ادامه خواهد داد.

هم‌کنون شمارش آرا در برخی از ایالت های آمریکا تمام و نتایج آن هم به صورت غیر رسمی اعلام شده است، ولی در بعضی ز ایالتها مثل پنسیلوانیا که ۲۰ رای الکترال دارد و از ایالت های تعیین کننده به شمار می رود، شمارش آرا همچنان ادامه دارد.

این ایالت در فرایند رای‌گیری و شمارش آرا نیز دچار مشکلاتی شده است. ترامپ برنامه‌های پنسیلوانیا برای شمارش آرای پستی تا سه روز پس از روز انتخابات را محکوم کرده و گفته این اقدام به تقلب گسترده در رای‌گیری منجر خواهد شد. روزنامه گاردین درباره اتفاقات پنسیلوانیا گفت نتیجه ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا احتمالا بدون تعیین نتیجه انتخابات پنسیلوانیا مشخص نخواهد شد و تعیین سرنوشت انتخابات این ایالت نیز احتمالا تا روز جمعه به طول خواهد انجامید. بنابراین با توجه مسائلی از قبیل آنچه در بالا گفته شد ممکن است اعلام نتیجه نهایی بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قهرمان‌پور: ترامپ می‌داند که استراتژی تقلب در جامعه مدنی پذیرش ندارد

چ نوامبر 4 , 2020
سیاسی/ بین الملل کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بایدن اگر در میشیگان نبرد، نتیجه نهایی تا شمارش آرای پنسیلوانیا یعنی روز جمعه اعلام نمی شود. رحمان قهرمانپوردر تشریخ آخرین وضعیت نتایج انتخابات در آمریکا گفت: «این سناریو قابل پیش‌بینی بود. از صد میلیون رای که پیش از سوم نوامبر به صندوق […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000