وعده مسئولان برای کاهش محسوس قیمت کالاهای اساسی/ مشکلات معیشتی مردم چه زمانی حل می‌شود؟

5fa2df9c9ab0c_2020-11-04_20-36 کمبود کالاهای اساسی در کشور و مشکلات معیشتی مدتی است که با روز و شب‌های مردم گره خورده به طوری‌که مردم هر روز خود را برای یک اتفاق جدید آماده می‌کنند.

کمبود کالاهای اساسی در کشور و مشکلات معیشتی مدتی است که با روز و شب‌های مردم گره خورده به طوری‌که مردم هر روز خود را برای یک اتفاق جدید آماده می‌کنند.

از گرانی گوشت و مرغ، کمبود آرد و نان در برخی مناطق، گرانی کره، قحطی روغن و مواد شوینده گرفته تا افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات تنها گوشه‌ای از وقایعی است که در ماه‌های اخیر مردم با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.

آشفتگی در بازار سرمایه و نوسانات قیمت سکه و ارز نیز بخش دیگری از چرخه اقتصادی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. همچنین با شیوع روز افزون ویروس کرونا در کشور و ثبت رکوردهای جهانی در آمار تلفات روزانه و تعطیلی کسب و کارهایی که از سوی دولت حمایتی نمی‌شوند هم بر جراحت زخم این روزهای برخی کسبه و خانواده‌هایشان افزوده است.

از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی که مدتی در گیرودار تهیه و تصویب طرحی برای کمک به تامین کالاهای اساسی برای اقشار کم‌توان جامعه بود،‌ با برخورد سیاسی دولتمردان در تامین منابع این طرح با وجود تصویب در مجلس همچنان در جدال با دولت است.

مشکلات اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند

«حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در بخشی از سخنرانی تلویزیونی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به‌رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی‌مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.»

پس از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صمت برگزار شد. طی این جلسه هماهنگی‌های بسیار خوبی بین وزارت صمت، جهادکشاورزی، گمرک و بانک مرکزی اتفاق افتاد.

تغییرات محسوسی در قیمت کالا‌های اساسی خواهیم داشت

به گفته وزیر صمت براساس دستور ویژه ریاست جمهوری درخصوص ترخیص کالا‌های انباشته (دپو) شده گمرک خوشبختانه هماهنگی‌های خوبی بین گمرک، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی انجام شده است تا ترخیص کالا‌های اساسی با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. به طور قطع تصمیمات این جلسه تغییرات مهمی در کوتاه مدت بر روی بازار خواهد داشت، برای مثال در بخش قیمت‌گذاری، توزیع و خرید تضمینی گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام تصمیمی است که به زودی قیمت این کالا را در بازار کاهش خواهد داد.

رزم حسینی می‌گوید آنچه که ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم به ما اطمینان داده تا با توجه به کاهش قیمت کالا‌های اساسی در کشورمان نسبت به کشور‌های همسایه جلوی قاچاق این کالا‌ها را به صورت جدی‌تری بگیرد. تردیدی نیست که با تصمیمات این جلسه در هفته آینده تغییرات محسوسی در قیمت کالا‌های اساسی خواهیم داشت.

اگرچه وزیر صمت قول مساعد در زمینه کاهش قیمت کالاهای اساسی را داد، اما در رابطه با جزئیات آن و مقصران وضع کنونی سخنی به میان نیاورد. از این‌رو دستگاه‌های نظارتی باید ورود جدی‌تری بر عملکرد این مدت بازارگردانان داشته و آنها را پاسخگو کنند به طور مثال توضیح دهند که چرا در این مدت خرید تضمینی گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام متوقف شده بود؟

ایجاد ثبات نسبی در بازار

همچنین عباس قبادی نیز در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران می‌گوید مصوب شد ۳۰ هزار تن برنج وارداتی از محل ذخایر کشور در سطح استان‌ها با قیمت تحویل به فروشگاه‌ها ۱۷ هزار تومان و برای مصرف کننده ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع شود. در بحث برنج تزریق ۳۰ هزار تن به بازار حتماً تأثیرگذار خواهد بود و استان‌ها می‌توانند نسبت به تحویل برنج اقدام کنند. گزارش‌های مربوط به ۱۰۰ قلم کالا در این نشست مطرح شد و نسبت به ماه گذشته غیر از یکی دو قلم کالا در اکثر کالاها ثبات نسبی قیمت را در بازار شاهد هستیم. بخشی از کالاهای رسوبی هم در گمرک با تلاش‌هایی که انجام شد مصوب شد که از فردا با حداقل تشریفات ترخیص شوند. این کالاها شامل کالاهای اساسی و واسطه‌ای است که ورود آن‌ها به بازار تأثیرگذار خواهد بود.

قبادی به موضوع روغن خوراکی در کشور هم اشاره کرده و می‌افزاید در بحث روغن یک وقفه‌ای در تولید به وجود آمده که از هفته گذشته تقریباً با افزایش تولید و عرضه محصول به بازار در حال حل شدن است و تا پایان هفته درباره روغن خوراکی مشکلی نخواهیم داشت. مشکل تحویل روغن خام به کارخانه‌ها یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکلات بوده که این مشکل حل شده و تولید در حال انجام است.

به گفته وی در بحث جوجه‌ریزی مشکلاتی وجود دارد و وقتی تولید کم باشد عرضه هم کم می‌شود. قرار شده مشکل مرغداران حل شود و جوجه‌ریزی افزایش یابد و هر چه به انتهای سال برسیم تولید مرغ بیشتر خواهد شد. همه دستگاه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین ارز و تخصیص آن باید کمک کنند تا مشکلات به حداقل برسد، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت هم در زمینه نظارت فعال خواهند بود تا مشکلی در بازار نداشته باشیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت در مواد شوینده و محصولات لبنی را منتفی دانسته و می‌گوید چون صادرات محصولات لبنی بیشتر شده و قیمت شیر خام هم برای کارخانه‌ها افزایش یافته نوساناتی را در بازار شاهد بودیم، اما قیمت کالاهایی که مشمول قیمت‌گذاری بودند هیچ تغییری نداشته است. قرار است در روزهای آینده در مورد موضوع لبنیات تصمیم‌گیری شود، اما هرگونه افزایش قیمت برای محصولات لبنی منتفی است و مورد تأیید نیست.

اجرای تصمیمات گرفته شده در ستاد تنظیم بازار از حرف تا عمل نیازمند پیگیری و نظارت دقیق مسئولان را دارد تا مانند گذشته شاهد اختلاف محسوس قیمت‌ها در بازار عرضه و تقاضا نباشیم.

مردم از نبود نظارت بر این وضعیت به ستوه آمده‌اند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست از طرفی مسئولان امر هم بر نظارت بیشتر تاکید دارند، با این حال نه تنها هنوز تغییرات چندانی در وضعیت فعلی صورت نگرفته بلکه بر وضعیت مشکلات مردم افزوده نیز شده است. چرا که برخی از مسئولان و نهادها به دنبال تامین منافع خود از جیب مردمی که سفره‌شان هر روز کوچک‌تر می‌شود هستند افزایش نرخ کارمزدهای بانکی بدون ارائه کوچک‌ترین خدماتی نمونه واضحی از این خروار است.

درک شرایط موجود آن‌چنان سخت و دشوار نیست، اگر عزمی برای حل مشکلات وجود داشته باشد می‌توان اوضاع را بهبود بخشید، در غیر این صورت باید منتظر بود تا مسئولان هر روز مشکلات و چالش جدیدی را برای مردم رقم بزنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

عواقب دورهمی‌های خانوادگی/ ۳ فوتی و ۲۰ مبتلا در یک مجلس ترحیم

چ نوامبر 4 , 2020
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: رفتارهای شهروندان و دورهمی‌های خانوادگی شیوع کرونا را مهار ناپذیر کرده است. نادر توکلی در گفتگو با شبکه خبر اظهار کرد: بحران وقتی مدت طولانی حاکم باشد تمام مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحت تأثیر می‌گذارد به همین دلیل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000