جری مندرینگ چیست و چطور می‌تواند نتیجه انتخابات آمریکا را تغییر دهد؟

سیاسی/ بین الملل 5fa18df909747_2020-11-03_20-36 جری مندرینگ در ادبیات سیاسی به معنی تغییر دادن مرزهای حوزه‌های انتخابیه، به منظور تقویت آرای یک حزب سیاسی خاص است. این اصطلاح در فارسی به "کژ حوزه بندی" هم ترجمه شده است.

این روش (یا سوء‌استفاده) در کشورهایی ممکن است که نتیجه انتخابات را پیروزی نامزد‌ها در بخش‌ها (مثلا ایالت‌ها) تعیین می‌کند، و نه شمار کل آرا به صندوق ریخته شده. در چنین سیستمی پیروزی هر نامزد در یک منطقه از کشور (مثلا ایالت) – حتی با اختلافی ناچیز – کل آرای آن منطقه را به او (نامزد پیروز در منطقه) می‌دهد.

بنابراین مقامات محلی می‌توانند با محاسبه تمایلات سیاسی مردم، و تغییر دادن مرزهای حوزه‌های انتخابیه، کاری کنند که نامزد مورد نظرشان در هر حوزه صاحب اکثریت شود.

شکل انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، استفاده (یا سوء‌استفاده) از این روش را برای کمک به پیروزی یکی از نامزد‌ها ممکن می‌کند. جری مندرینگ سال‌ها است که در آمریکا موضوعی بحث برانگیز است و تنها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ مربوط نمی‌شود.

جری مندرینگ چطور کار می‌کند؟

به عنوان مثال انتخابات آمریکا را در نظر بگیرید، فرض کنید در یکی از ایالت‌ها، یک نامزد حزب دموکرات شانس پیروزی دارد – یعنی احتمالا بیشتر آرا را به دست خواهد آورد – مقامات ایالتی می‌توانند با تغییر دادن مرزهای مناطق مختلف آن ایالت، نتیجه انتخابات آینده را به نفع حزب جمهوری‌خواه تغییر دهند. تصویر زیر نشان می‌دهد که چطور با تغییر مرز بندی بخش‌های یک ایالت می‌توان نامزد پیروز در هر بخش را تعیین کرد. بخش‌ها هم در نهایت نامزد پیروز در ایالت را تعیین می‌کنند.

جری مندرینگ چیست؟

اصطلاح "جری مندرینگ" از کجا آمده و به چه معنی است؟

در سال ۱۸۱۲ میلادی، البریج جری فرماندار ایالت ماساچوست، مرزبندی مناطق این ایالت را تغییر داد. این نقشه برای تقویت موضع جمهوری‌خواهان آن زمان تغییر داده شده بود. روزنامه بوستون (Boston Gazette) طرحی از مناطق جدید منتشر کرد که در آن بخشی از نقشه به شکل یک اژدهای افسانه‌ای یا سمندر (Salamander) کشیده شده بود و با ترکیب اسم فرماندار (البریج جری) ترکیب جدید Gerry- mander در روزنامه نوشته شده بود.

طرحی از نقشه جدید مناطق ماساچوست که در روزنامه Boston Gazette در سال ۱۸۱۲ منتشر شده بود

طرحی از نقشه جدید مناطق ماساچوست که در روزنامه Boston Gazette در سال ۱۸۱۲ منتشر شده بود

آیا ممکن است جری مندرینگ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نتیجه را تغییر دهد؟

همانطور که گفته شد، جری مندرینگ، در آمریکا موضوعی بحث برانگیز است. حتی باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق این کشور، در دو سال اخیر، تلاش‌هایی برای آگاهی بخشی درباره این مسئله و مبارزه با آن انجام داده است.

درباره احتمال تغییر آرای انتخابات ریاست جمهوری امسال با سوء استفاده از جری مندرینگ، در چهار سال اخیر تحقیقات دانشگاهی زیادی انجام شده است. بعضی از این تحقیقات برآورد کرده‌اند که ممکن است در شرایط خاص، ایالت‌های پر اهمیت و مردد، که تحت کنترل جمهوری‌خواهان هستند، با تغییر مرزبندی‌های داخلی در این ایالت‌ها، آرا را به نفع جمهوری‌خواهان تغییر دهند. همین حالا هم نتایج تغییراتی که سال‌های اخیر داده شده در نتایج انتخابات ایالتی دیده شده است. یکی از موارد مشهور ایالت ویسکانسین است. تغییراتی که جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۱ در مرزبندی‌های داخلی این ایالت اعمال کردند، روی نتایج انتخابات ایالتی سال ۲۰۱۸ به نفع این حزب موثر بوده است.

نویسندگان کتابی به عنوان جری مندرینگ در آمریکا، براین باورند که حوزه‌های انتخابیه کنگره ایالات متحده آمریکا "در بسیاری از ایالت‌ها به نفع حزب جمهوری‌خواه مرز بندی شده است". نویسندگان این کتاب اعتقاد دارند که اگر دادگاه عالی آمریکا جلوی جری مندرینگ با انگیزه‌های سیاسی را نگیرد، جمهوری‌خواهان ممکن است بتوانند در شرایطی در آینده روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند.

اما عملی شدن آن، سوالات بسیار بیشتری را مطرح می‌کند. برای نمونه، اگر اختلاف آرا از حدی بالاتر باشد – در این تحقیق دانشگاهی شش درصد – عملا جری مندرینگ به جمهوری‌خواهان کمک نمی‌کند. برآورد می‌شود که چنین مسئله‌ای تنها در صورتی مطرح خواهد شد که اختلاف آرا بسیار کم باشد و وضعیت آرا در ایالت‌های مهم و مردد بسیار نزدیک و تعیین کننده باشد.

جری مندرینگ البته تنها مربوط به جمهوری‌خواهان نیست،‌ و در مواردی دموکرات‌ها هم به سوء استفاده از آن متهم شده‌اند. در مجموع بسیاری از فعالان سیاسی که خواهان برابری کامل همه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود هستند، سال‌ها است در حال تلاش برای جلوگیری از سوء استفاده سیاست مداران از جری مندرینگ هستند. مخصوصا وقتی پای حقوق سیاه پوستان و گروه‌های کم درآمد یا مهاجر جامعه به میان می‌آید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

داوود فیرحی در آی سی یو بستری شد

س نوامبر 3 , 2020
یک استاد مطرح حوزه و دانشگاه در آی سی یو بستری شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی به دلیل بیماری در ای سی یو بستری شده است. در شرایط فعلی ایشان هوشیار و از سطح اکسیژن مناسب برخوردارند و تلاش تیم درمان برای بهبود و تکمیل مراحل درمانی ادامه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000