آب و هوا در شیوع کرونا تأثیر خاصی ندارد

5fa10890f0e34_5fa10890f0e36

پژوهشگران آمریکایی با همکاری "سجاد جمشیدی" و "مریم بنی اسد" دانشمندان ایرانی دریافتند که آب و هوا، عامل چندان مهمی در شیوع کووید-19 نیست و همه‌گیری این بیماری بیشتر تحت تأثیر رفتارهای انسانی است‌.

در آغاز همه‌گیری کووید-19، امید زیادی وجود داشت که گرمای تابستان بتواند گسترش آن را کاهش دهد. اگرچه تابستان تاثیر قابل توجهی در کاهش شیوع کووید-19 نداشت اما هنوز هم این امید وجود دارد که آب و هوا و میزان شیوع این بیماری به هم مرتبط باشند.

ارتباط میان کووید-19 و آب و هوا پیچیده است. آب و هوا می‌تواند محیطی را که کروناویروس باید پیش از مبتلا کردن میزبان جدید در آن زنده بماند، آلوده کند اما از سوی دیگر می‌تواند بر رفتار انسان نیز موثر باشد و به انتقال ویروس از یک میزبان به میزبان دیگر بیانجامد.

پژوهشگران آمریکایی با همکاری "سجاد جمشیدی" (Sajad Jamshidi)، دانشمند ایرانی "دانشگاه پردو" (Purdue University) و "مریم بنی اسد" (Maryam Baniasad)، دانشجوی مقطع دکتری "دانشگاه ایالتی اوهایو" (Ohio State University) در بررسی جدیدی تلاش کرده‌اند تا نقش آب و هوا را در ابتلا به کووید-19 دقیق‌تر ارزیابی کنند.

آنها در این پژوهش دریافتند که دما و رطوبت، نقش قابل توجهی در گسترش کروناویروس ندارند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که چه هوا گرم و چه سرد باشد، میزان انتقال کووید-19 از یک شخص به شخص دیگر، به رفتار انسان‌ها بستگی دارد.

"دو نیونگی" (Dev Niyogi)، پژوهشگر "دانشگاه تگزاس در آستین" (UT Austin) و سرپرست این پژوهش گفت: تاثیر آب و هوا در میزان انتقال کووید-19، بسیار پایین است و در میان پارامترهای موثر در انتقال بیماری می‌تواند آخرین گزینه باشد.

پژوهشگران، تاثیر رفتارهای انسان را نیز در انتقال کووید-19 مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که سفر کردن و وقت گذراندن بیرون از خانه، دو عامل موثر در انتقال این بیماری هستند که اهمیت آنها به ترتیب، ۳۴ و ۲۶ درصد است. دو عامل مهم دیگر نیز جمعیت و تراکم شهری هستند که به ترتیب ۲۳ و ۱۳ درصد اهمیت دارند.

جمشیدی گفت: ما نباید کووید-19 را مشکلی تصور کنیم که با آب و هوا کنترل می‌شود؛ بلکه باید رفتارهای خود را مورد بررسی قرار دهیم و عوامل قرار گرفتن در معرض کووید-19 در شهرها را در نظر بگیریم.

بنی اسد گفت: فرضیه واکنش کروناویروس نسبت به آب و هوا در پژوهش‌های بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، اهمیت ارزیابی نحوه شیوع کووید-19 در جوامع انسانی را نشان می‌دهد.

نیونگی گفت: یکی از درس‌های مهم همه‌گیری کووید-19، اهمیت ارزیابی این پدیده در مقیاس انسانی و جوامعی است که انسان‌های ساکن آن روزانه با هم در ارتباط هستند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بکارگیریِ سگ‌های کرونایاب در فرودگاه ابوظبی

س نوامبر 3 , 2020
پلیس امارات از بکارگیری سگ‌ها برای تشخیص افراد مبتلا به کروناویروس در فرودگاه ابوظبی خبر داد. مقامات امارات می‌گویند که پلیس ابوظبی به منظور تشخیص بیماران کرونایی در فرودگاه ابوظبی از سگ‌های کرونایاب استفاده می‌کند. براساس این گزارش پلیس ابوظبی هشت قلاده سگ در فرودگاه ابوظبی مستقر کرده و مسافران […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000