انتخابات آمریکا؛ ۵ رقابت مجلس سنا که باید دنبال کرد

سیاسی/ بین الملل 5fa10464768f2_5fa10464768f4 یک فضانورد،‌ یک کشیش و یک مربی فوتبال آمریکایی به سنای آمریکا پا می‌گذارند.

این جمله شاید مثل شروع یک لطیفه به نظر برسد اما واقعیتی است که ممکن است بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا شاهد آن باشیم.

در حالی که همه توجه‌ها روی رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن بر سر قدرت در کاخ سفید متمرکز شده، روز سوم نوامبر مبارزه‌‌ای دیگر هم برای کسب اکثریت کنگره اتفاق می‌افتد که از نظر اهمیت چیز از انتخابات ریاست جمهوری کم ندارد.

دموکرات‌ها که در حال حاضر کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، به دنبال حفظ این موقعیت و در عین حال کسب اکثریت مجلس سنا هستند.

جمهوری‌خواهان با اختلاف اندک تنها سه کرسی، اکثریت مجلس سنا را دارند و ۳۵ سناتور برای انتخاب مجدد مبارزه می‌کنند که جایگاه بسیاری از آن‌ها هم در خطر است.

اگر مجلس نمایندگان و سنا به دست دموکرات‌ها بیفتد، هم قدرت جلو‌گیری از برنامه‌های دونالد ترامپ در صورت انتخاب مجدد را خواهد داشت و هم اگر بایدن قدرت را دست بگیرد، می‌تواند طرح‌هایش را به تصویب برساند.

این مطلب به رقابت بر سر پنج کرسی کنگره می‌پردازد که بیش از همه در خطر تغییر قرار دارند. رقابت‌هایی که خطوط اصلی رقابت در سیاست‌ آمریکا را نشان می‌دهند.

۱- آریزونا

نتیجه این رقابت می‌تواند بر سه ماه آخر ریاست‌جمهوری ترامپ تاثیری فوری بگذارد.

نبرد میان مارک کلی فضانورد بازنشسته و عضو حزب دموکرات و مارتا مک‌سلی سناتور جمهور‌ی‌خواه، "رقابتی ویژه" برای تصدی کرسی‌ پیشین جان‌ مک‌کین،‌ سناتور جمهوری‌خواه به حساب می‌آید که تا پیش از مرگش در ۲۰۱۸، در اختیارش بود.

برخلاف سایر رقابت‌ها، اگر آقای کلی پیروز شود، لازم نیست تا ژانویه منتظر بماند و می‌تواند روز ۳۰ نوامبر کارش را در سنا شروع کند.

حزب جمهوری‌خواه ترامپ با ۵۳ کرسی اکثریت قاطع مجلس سنا را دارد اما به این معنا نیست که خطری تهدیدش نمی‌کند. پیش از این دست کم سه نماینده میانه‌رو در حزب او با سیاست‌هایش مخالفت کرده‌اند. با ورود آقای کلی به سنا در ماه ‌آینده، امیدهای ترامپ برای تصویب سیاست‌های مورد نظر خود پیش از پایان دور اول ریاست‌جمهوری‌اش، نقش بر آب خواهد شد.

خانم مک‌سلی ۵۴ ساله که خلبان نیروی هوایی آمریکا بوده، توسط فرماندار جمهوری‌خواه آریزونا به عنوان نماینده این ایالت در مجلس سنا منصوب شد. او سال ۲۰۱۸ هم در انتخابات سنا در آریزونا شکست خورده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند برای اجتناب از یک ناکامی دیگر مسیر دشواری پیش رو خواهد داشت.

آقای کلی هم داستان زندگی تلخی دارد. همسرش، گبی گیفوردز، نماینده پیشین آریزونا در تیراندازی جمعی سال ۲۰۱۱ در یک رویداد عمومی تیر خورد و متحمل جراحات مغزی شدیدی شد. کلی و همسرش حالا از جمله شناخته‌شده‌ترین مدافعان قوانین کنترل اسلحه هستند.

۲- کارولینای جنوبی

لیندسی گراهام، جمهوری‌خواه سرشناس و منتقد پیشین ترامپ که به یکی از پر‌و‌پاقرص‌ترین طرفداران ترامپ تبدیل شده، مبارزه‌ای سخت با جیمی هریسون، لابی‌کننده سابق و رییس حزب دموکرات در کارولینای جنوبی پیش رو دارد.

نظرسنجی‌ها در اوایل اکتبر نشان می‌داد هر دوی این نامزدها شانه به شانه هم پیش می‌روند، اما سناتور جمهوری‌خواه از آن زمان پیشرفت‌هایی داشته است. با این حال تجزیه و تحلیل‌ها می‌گویند مردم کارولینای جنوبی به دلیل تغییر موضع آقای گراهام از یک محافظه‌کار طرفدار دولت کوچک و سیاست‌های خارجی جنگ‌طلبانه به یک حامی تمام‌عیار ترامپ ناراضی هستند.

ابتدا تصور می‌شد آقای گراهام برنده این رقابت است. اما وقتی هریسون توانست با جمع‌آوری ۵۷ میلیون دلار بودجه برای کارزار خود‌ تنها در سه ماه رکورد بر جای بگذارد، گراهام جایگاهش را در خطر دید. این سناتور ۶۵ ساله تنها موفق به جمع‌آوری نیمی از این مبلغ شده بود.

با باخت رییس پرقدرت کمیته قضایی سنا به رقیب ۴۴ ساله‌اش، تنها یک شکست سیاسی بزرگ رقم نمی‌خورد،‌ بلکه علاوه بر آن برای اولین بار در تاریخ، این ایالت جنوبی دو نماینده سیاه‌ پوست در مجلس خواهد داشت.
۳- مین

به نظر می‌رسد رای‌دهندگان در ایالت مین قصد تنبیه سوزان کالینز، یکی از معدود سناتورهای میانه‌روی جمهوری خواه باقیمانده در سنا را دارند. رقابتی که نشان می‌دهد میانه‌رو بودن در دوره ترامپ می‌تواند تا چه حد دردسرساز باشد.

کالینز ۶۷ ساله، یکی از پرطرفدارترین سناتورهای این منطقه بود اما حالا از رقیب دموکرات خود،‌ سارا گیدئون عقب افتاده است.

خانم کالینز جمهوری‌خواهی در طیف راست میانه حزب است؛ آن هم در ایالتی که ترامپ در آن محبوبیت چندانی ندارد. همین مساله‌ است که کار را برای او سخت کرده.

کالینز به خاطر حمایت از اقدام جنجالی ترامپ در معرفی برت کاوانا برای تصدی کرسی دیوان عالی با وجود اتهام‌های آزار جنسی از دهه ۱۹۸۰علیه او ، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و از آن زمان نتوانسته خود را از اتهامات مبنی بر وفاداری پنهانش به آقای ترامپ رها کند.

بسیاری از گروه‌هایی که قبلا از او حمایت می‌کردند از جمله سازمان‌های "فرزندپروری تنظیم شده"، " کمپین حقوق بشر" و "اتحادیه رای‌دهندگان حامی محیط زیست" حالا پشت خانم گیدئون، رقیب ۴۸ ساله او ایستاده‌اند.
۴- جورجیا

دموکرات‌ها از ۱۹۹۲ در جورجیا پیروز نشده‌اند اما جوانان بیشتری با گرایش‌ لیبرال‌‌تر در حال مهاجرت به این ایالت هستند و هیلاری کلینتون هم چهار سال پیش در کارزار انتخاباتی خود در حومه آتلانتا عملکرد خیلی خوبی داشت.

این‌بار رقابت در این ایالت بر سر تصاحب دو کرسی خواهد بود. یکی از آن‌ها دیوید پردو، سناتور حال حاضر جمهوری‌خواه و مدیرعامل پیشین فروشگاه‌های زنجیره‌ای "دالر جنرال" و جان آسوف، دموکرات جوانی که قبلا روزنامه‌نگار بوده را در انتخابات دوره‌ای سنا مقابل هم قرار می‌دهد.

آقای آساف ۳۳ ساله که در انتخابات ویژه مجلس نمایندگان در ۲۰۱۷ شکست خورد،‌ حالا به یک پست ایالتی بالاتر چشم دوخته و در این رقابت شانه به شانه رقیب ۷۰ ساله‌اش پیش می‌رود.

اما حزب دموکرات در جورجیا این بار یک موقعیت کم‌نظیر برای فرستادن نماینده‌ای دیگر به سنا در اختیار دارد که برای آن انتخابات ویژه برگزار می‌شود (به طور معمول در هر دوره رقابت تنها بر سر یک کرسی سناست) . با این که رافائل وارناک، نامزد دموکرات با‌جذبه و کشیش کلیسای "ابنزر باپتیست" که از دیرباز متعلق به سیاهان بوده، در رقابت برای تصاحب این کرسی پیشتاز است اما نتیجه به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

کلی لافلر، سناتور فعلی جمهوری‌خواه که توسط فرماندار ایالت به این سمت منصوب شده بود به دلیل نحوه عملکردش در مقابله با ویروس کرونا به دردسر افتاده است.

خانم لافلر ۴۹ ساله که به استفاده از اطلاعات محرمانه دولتی در مورد این ویروس برای دستیابی به منافع مالی متهم شده، حالا نه تنها از سوی دموکرات‌ها که توسط اعضای حزب خودش هم به چالش کشیده شده است.

از آنجایی که رای جمهوری‌خواهان بین دو نامزد تقسیم می‌شود، انتخابات به دور دوم – که احتمالا در ژانویه برگزار می‌شود- کشیده خواهد شد چون هیچ یک از نامزدها ۵۰ درصد آراء را ندارد.

۵- آلاباما

این دوره از انتخابات کنگره فرصتی کم‌نظیر برای جمهوری‌خواهان آلاباما است تا کرسی که در حال حاضر یک دموکرات روی آن نشسته را از آن خود کنند.

داگ جونز، نماینده فعلی دموکرات سال ۲۰۱۷ در انتخابات ویژه به پیروزی رسید؛ بعد از این که رقیب جمهوری‌خواهش با رسوایی سوء‌استفاده جنسی روبرو شد.

این پیروزی اتفاقی غیرمعمول بود و حالا ساکنان این ایالت عمیقا محافظه‌کار که نسبت به حزب دموکرات بدبین هستند احتمالا او را با رای خود از این سمت برکنار خواهند کرد.

در نظرسنجی‌ها آقای جونز ۱۰ درصد از رقیبش تامی تابرویل، نماینده جمهوری‌خواه و مربی سابق فوتبال آمریکایی که از حمایت ترامپ برخوردار است، عقب است.

این رقابت نشان می‌دهد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هر چه باشد، ترامپیسم همچنان در بخش‌هایی از آمریکا به حیات خود ادامه خواهد داد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شهادت ۱۴۶ مدافع سلامت در مقابله با کرونا

س نوامبر 3 , 2020
رئیس مرکز ارتباطات و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: بر اساس آمارها تا کنون تعداد شهدای مدافع سلامت در کشور افزون بر ۱۶۴ شهید است. به گزارش خبرگزاری مهر، کیانوش جهانپور، اظهار داشت: با پیدایش همه گیری جهانی کرونا، جوامع بشری در معرض یک کارزار و آزمون بزرگ قرار گرفتند […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000