پیش‌نویس”اعلامیه مشترک” آتش‌بس”، تبرئه عربستان از ریختن خون یمنی‌ها!

سیاسی/ بین الملل 5f9fedc5f0d31_5f9fedc5f0d36 روزنامه لبنانی الاخبار فاش کرد، پیش‌نویس "اعلامیه مشترک" آتش‌بس که فرستاده سازمان ملل به یمن اخیرا به شورای امنیت ارائه کرده و مورد حمایت آن واقع شده است، مجددا ائتلاف متجاوز را از جنایات مرتکب شده در یمن تبرئه کرده است.

این روزنامه لبنانی نوشت، پیش‌نویسی که الاخبار نسخه‌ای از آن را به دست آورد، ائتلاف متجاوز به سرکردگی سعودی را از همه جنایاتی که علیه مردم یمن مرتکب شده است، تبرئه، ریاض را از حلقه درگیری خارج و جنگ را به عنوان یک جنگ داخلی و بدون حضور طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی معرفی می‌کند. بنابراین مارتین گریفیث، نماینده سازمان ملل در امور یمن با حمایت انگلیس و عربستان به دنبال اجرایی کردن پیش‌نویس "اعلامیه مشترک" با انگیزه‌های به اصطلاح انسانی است و خطرات کووید- ۱۹ را دستاویزی برای عملی ساختن پیشنهاد خود قرار داده است.

این پیش‌نویس از دو طرف یمنی خواسته است تا تبادل آتش در همه جبهه‌ها را متوقف کرده و توافق بر سر تدابیر بشردوستانه و اقتصادی و از سرگیری رایزنی‌های سیاسی را سرعت بخشند. این پیش‌نویس همچنین آنها را به اجرای تدابیر "اعتماد سازی" از جمله تضمین آزادی تردد شهروندان بین استان‌ها، بازگشایی مسیرها و فرودگاه‌ها و اجازه انتقال کالا و خدمات بشردوستانه و تجاری به بنادر یمن ملزم می‌کند.

بنا بر این گزارش، گریفیث طی چندین ماه سعی کرد برخی از مفاد "اعلامیه مشترک" را اصلاح کند تا بر شکست خود در اجرای آن فائق آید. با این حال، این اصلاحات به تغییر عبارت "طرفین این توافق و همه افراد وابسته به آنها باید تمام عملیات تهاجمی نظامی زمینی، هوایی و دریایی از جمله بازاستقرار نیروها و تسلیحات سنگین، متوسط و مهمات را به طور کامل متوقف کنند" محدود و در عوض عبارت "طرفین این توافقنامه عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی را متوقف کنند و نیروهای آنها تحت کنترلشان باقی مانده و دو طرف به عدم نقض یا از بین بردن این توافق پایبند بمانند" جایگزین آن شد تا یک کمیته هماهنگی نظامی به ریاست سازمان ملل متحد و با عضویت نمایندگان نظامی عالیرتبه از هر دو طرف تشکیل شود که از آن کمیته‌های آتش‌بس محلی برای اجرای آتش‌بس در سطح محلی پدید بیایند. کمیته‌ای شبیه "کمیته بازاستقرار" در الحدیده که طبق توافق استکهلم تشکیل شده است.

"اعلامیه مشترک" وظایف نظارت بر آتش‌بس را به کمیته نظامی محول می‌کند تا گزارش‌های خود را به صورت هفتگی و ماهانه به سازمان ملل ارسال کند و در صورت لزوم به صورت دوره‌ای، ماهانه و هفتگی تشکیل جلسه دهد. در کنار همه اینها، سازمان ملل متحد از طرف ثالثی برای انجام پروازهای غیر مسلح با هدف نظارت بر اجرای توافق آتش‌بس استعانت می‌جوید.

گریفیث بارها پیش‌نویس خود را اصلاح کرده است بدون اینکه در هیچ یک از آنها به مسؤولیت ائتلاف بپردازد.

همچنین در بعد بشردوستانه، این پیشنهاد طرفین را ملزم می‌کند که مطابق توافق استکهلم و به ویژه در سایه تهدید شیوع ویروس کرونا در بازداشتگاهها، کلیه زندانیان، بازداشت شدگان، مفقودشدگان، ناپدیدشدگان اجباری، گروگان گرفته شدگان خودسرانه، افراد در حصر خانگی و افرادی که به دلیل درگیری از آزادی محروم شده‌اند، آزاد کنند. همچنین از دو طرف خواسته شده تا پرونده زندانیان و بازداشت شدگان را به طور کامل خاتمه دهند، جاده الحوبان در تعز، جاده صنعا- الحدیده، جاده صنعا-مأرب و صعده – الجوف را برای تسهیل حمل و نقل کالا و خدمات بشردوستانه و تجاری بگشایند و کلیه اقدامات امنیتی لازم را برای تضمین امنیت و آزادی تردد مسافران انجام دهند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

۵ علامت که نشان دهنده احتمال ابتلا به کرونای بلندمدت است

د نوامبر 2 , 2020
کرونای بلندمدت درباره کسانی به کار می رود که دوره بهبودی را طی کرده اند، اما همچنان شاهد عوارض و علائم بلند مدت بیماری هستند. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000