پوتین و چالش‌هایش در قرقیزستان

سیاسی/ بین الملل 5f9fd1c7124da_5f9fd1c7124df وقتی آشوبگران ماه گذشته میلادی به ساختمان‌های دولتی قرقیزستان ریخته و رئیس جمهوری را واداشتند تا از سمتش آن هم پس از انتخابات مناقشه آمیز کناره گیری کند، رئیس جمهوری روسیه به نظر اصلا تحت تاثیر قرار نگرفت.

ولادیمیر پوتین در جمع کارشناسان روسی و در یک ویدئوکنفرانش گفت: همیشه وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود، کودتایی نیز رخ می‌دهد. این اصلا جالب توجه نیست.

سیستم سیاسی قرقیزستان به این صورت است: دموکراسی پارلمانی روی کاغذ در این کشور در دو دهه گذشته سه انقلاب را تجربه کرده است. اما این آخری کاملا متفاوت بود .

در مارس و در آغاز پاندمی کرونا، بسیاری از مردم قرقیزستان مجبور شدند مشاغل خود را کنار بگذارند آن هم با وضعیت اقتصادی نابسامانی که کشورشان دارد.

قرنطینه برای جلوگیری از سرایت و شیوع بیشتر کروناویروس در سراسر جهان و اعتراضات گسترده مردمی علیه این اقدامات در قرقیزستان نیز رخ داد و این کشور ۶.۵ میلیون نفری نیز با شیوع کرونا دچار مشکلات زیادی شده است.

پوتین پیش از آنکه قرقیزستان درگیر این نابسامانی شود، با بحران سیاسی نشات گرفته از کرونا در بلاروس روبرو شده بود؛ کشوری که رئیس جمهوری آن یعنی الکساندر لوکاشنکو علاوه بر آنکه به گفته کشورهای غربی و اپوزیسیون توانست با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر بر مسند قدرت بنشیند، در مواجهه با کرونا نیز خوب عمل نکرد و به مردمش گفت که با نوشیدن الکل، با آن مبارزه کنند!

این رویکرد باعث خشم رای دهندگان بلاروسی شد که نخستین تجمعات اعتراضی آن به مارس و برای حفاظت از جانشان در برابر ویروس کرونا بر می‌گردد.

چالش پوتین در فضای شوروی با تنش های مجدد و آتش جنگ جدید بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ شدت گرفت؛ درگیری هایی که از ناآرامی‌های قومی ۱۹۹۰ خشونت آمیزتر بود و می‌توان گفت که به پاندمی کرونا نیز ارتباط دارد اما بیشتر می‌توان به تلاش ترکیه برای قدرت نمایی در مقابل مسکو باشد که مدت‌هاست آن را قلمروی خود می داند.

پوتین که روابط خوبی با چین دارد در کمک به قرقیزستان در مواجهه با کرونا با یکدیگر متعهد شده‌اند.

اما این کمک‌ها و وعده‌ها هم نتوانست از خشم مردم این کشور کم کند و در نهایت پنجم اکتبر معترضان به ساختمان‌های دولتی قرقیزستان هجوم برده و رئیس جمهوری را مجبور به کناره گیری کردند، رهبران سیاس را از زندان آزاد کرده و رهبری این کشور را به چالش کشیدند.

چند صد تن از حامیان سادیر جباروف، رهبر سیاسی راهپیمایی‌هایی را در قرقیزستان برگزار کردند. ۱۲ اکتبر، معاون رئیس دفتر پوتین به بیشکک رفت تا با سورونبای جینبکوف، رئیس جمهوری و جباروف دیدار کند. اما پس ازیک هفته خشونت، پارلمان جباروف را نخست وزیر اعلام کرد و یک روز بعد، رئیس جمهوری کناره گیری کرد و جباروف اختیارات وی را نیز به دست گرفت و بلافاصله حمایت خود از روسیه را اعلام کرد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

با تسهیلات خرید مسکن می‌توان صاحب‌خانه شد؟

د نوامبر 2 , 2020
در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ قیمت هر سهم اوراق در حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان قرار داشت اما در حال حاضر قیمت هر سهم اوراق تسه به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده است. تسه یا همان اوراق گواهی حق تقدم خرید وام مسکن بانک مسکن که به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000