با تسهیلات خرید مسکن می‌توان صاحب‌خانه شد؟

5f9fe847c8d96_2020-11-02_14-36 در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ قیمت هر سهم اوراق در حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان قرار داشت اما در حال حاضر قیمت هر سهم اوراق تسه به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده است.

تسه یا همان اوراق گواهی حق تقدم خرید وام مسکن بانک مسکن که به نام اوراق مسکن یا اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن شناخته می‌شود، یک ابزار مفید برای افرادی است که قصد دسترسی سریع به تسهیلات وام مسکن بانک مسکن دارند. با خرید اوراق مسکن، افراد می‌توانند بدون سپرده‌‌گذاری به وام خرید مسکن برسند و این برای کسانی که قصد خرید فوری دارند مفید است.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن اوراقی هستند که مالک آنها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند.

‌درحال‌حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. وام خرید مسکن و وام جعاله که برای تعمیرات است.

تسهیلات خرید مسکن یکی از راهکارهایی است که برای افزایش قدرت خرید مسکن مردم انجام می‌شود که بانک مسکن نیز عمدتا در قالب دو نوع وام مسکن اولی زوجین و همچنین وام اوراق خرید مسکن و جعاله تعمیرات مسکن از خرید حمایت می‌کند.

اما هر ساله با جهش قیمتی به وجود آمده در بازار اثر این تسهیلات کاهش می‌یابد و بانک مسکن در ابتدای سال با اخذ مجوزهایی مقدار هر یک تسهیلات را افزایش می‌دهد.

تسهیلات مسکن اولی که در حال حاضر به زوج‌ها پرداخت می‌شود و مقدار آن به ازای هر زوجین ۱۶۰ میلیون تومان در شهر تهران و ۱۲۰ میلیون در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و در سایر مناطق ۸۰ میلیون تومان است.

این در حالی است که هر زوج لازم است تا نیمی از آن را یک ساله سپرده‌گذاری کند. این نوع خرید مسکن با توجه به تورم فعلی متاسفانه اثرگذاری خاصی نداشته و در شهرهای مانند تهران با قیمت‌های فعلی کمتر از مبلغ یک سوم خرید آپارتمانی ۴۰ متری با قیمت هر متر ۱۵ میلیون تومان را تامین می‌کند. در حالی که با توجه به تداوم افزایش قیمت در سال آینده، سهم این وام از خرید یک واحد ۴۰ متری کاهش خواهد یافت.

وام اوراق مسکن روش دیگر خرید مسکن با کمک تسهیلات بوده که مقدار آن برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان است. این تسهیلات با نرخ ۱۷/۵ درصد پرداخت می‌شود که ۲۰۰ میلیون آن ۱۲ ساله تحت عنوان اوراق خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان آن ۵ ساله باعنوان تعمیرات مسکن است.

با تسهیلات خرید مسکن می‌توان صاحب‌خانه شد؟

هر متقاضی دریافت این تسهیلات لازم است تا ابتدا ۲۸۰ سهم از اوراق «تسه» را در بازار اوراق خریداری کند. در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ قیمت هر سهم اوراق در حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان قرار داشت که هر متقاضای تسهیلات لازم بود تا حدود ۲۵ میلیون تومان را صرف خرید این اوراق کند.

اما روند قیمتی فعلی این اوراق نشان می‌دهد که قیمت هر سهم اوراق تسه به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده است. این اتفاق به این معنا است که هر متقاضی برای دریافت ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات لازم است تا بیش از ۴۰ میلیون تومان را صرف خرید اوراق مسکن نماید. در حالی‌که این مقدار در ماه‌های ابتدایی سال جاری تقریبا ۲۵ میلیون تومان بود.

چگونه وام خرید مسکن تورم را زیادتر می‌کند؟

روند تسهیلات اوراق مسکن نشان می‌دهد که این تسهیلات با وجود مزیت سرعت در پرداخت و سهولت استفاده از آن با افزایش هزینه خرید اوراق و افزایش ۴۰ درصد قیمت مسکن، سهم آن در هزینه خرید مسکن نسبت به قبل کاهش یافته و عملا اثری بر افزایش قدرت خرید مسکن نداشته است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ابتلای ۱۱ اسیر فلسطینی به ویروس کرونا

د نوامبر 2 , 2020
سیاسی/ بین الملل سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی از ابتلای ۱۱ اسیر فلسطینی در زندان جلبوع به ویروس کرونا خبر داد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تست‌های کرونای اسرای فلسطینی در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱ مورد مثبت بوده است که تمامی این اسرا به بخش قرنطینه منتقل شده‌اند. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000