حذف هاشمی و جهانگیری به نفع لاریجانی؟

سیاسی/ انتخابات 5f9ed705dae9b_2020-11-01_19-10 با منتفی شدن حضور معاون اول رییس‌جمهوری و رییس شورای شهر تهران در انتخابات‌1400، کارگزارانی‌ها حالا مانده‌اند در اندیشه حمایت از چه گزینه یا گزینه‌هایی باشند.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی چندی پیش در گفت‌وگویی، با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی این حزب و رد درخواست نامزدی از سوی هاشمی و جهانگیری، اعلام کرد: تاکنون با رایزنی‌هایی که با این شخصیت‌ها صورت گرفته؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران برای حضور و نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی نکردند و تا امروز پیشنهاد حزب را نپذیرفته‌اند. او درباره رایزنی‌های حزب با دیگر شخصیت‌ها(مرعشی پیش از این در گفت‌وگویی دیگر، علاوه بر جهانگیری و هاشمی، از همتی و ملک‌زاده و هاشمی‌طبا و آقای کرباسچی نیز به‌عنوان گزینه‌های مدنظر کارگزاران نام برده بود) برای پذیرفتن مسوولیت نامزدی گفت: درباره دیگر شخصیت‌های مورد توجه هم حزب در حال بررسی است تا نامزدی را که توانایی بیشتری برای تحقق برنامه جسورانه اقتصادی کارگزاران دارد، انتخاب کند.
او در همین گفت‌وگو همچنین با اشاره به محور اصلی برنامه انتخاباتی کارگزاران گفت: حزب کارگزاران سازندگی مهم‌ترین ویژگی و اولویت این برنامه را اقتصاد، حل مشکلات اقتصادی جاری و نیز توسعه اقتصادی تعیین کرده و راهکارهای پیشنهادی در پی آن است که کشور را به رشد اقتصادی دو رقمی و تورم تک رقمی برساند و این برجسته‌ترین بخش برنامه حزب برای دولت و رییس‌جمهوری آینده است.

گزینه‌های محال کارگزاران
همانطور که گفته شد مرعشی پیش از این در گفت‌وگویی، علاوه بر هاشمی و جهانگیری، از همتی و هاشمی‌طبا و ملک‌زاده و کرباسچی به‌عنوان گزینه‌های مدنظر حزب کارگزاران سازندگی جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نام برده بود. در میان این گزینه‌ها، همتی و هاشمی‌طبا از اقبال عمومی برخوردار نبوده و افرادی نظیر ملک‌زاده و کرباسچی نیز احتمال تایید صلاحیت شدن‌شان تقریبا بعید است.
علاوه بر این‌ها، حتی از سردار حسین دهقان و عباس آخوندی نیز به‌عنوان نامزدهای موردنظر کارگزاران یاد می‌شود که آخوندی به موجب کارنامه اسف‌بارش در حوزه مسکن، هم با مشکل عدم احراز صلاحیت و هم با مشکل عدم اقبال اجتماعی مواجه خواهد شد.
در این میان و همانطور که مرعشی اعلام کرده، جهانگیری و هاشمی فعلاً ترجیح داده‌اند از پذیرش نامزدی پرهیز کنند. البته به نظر می‌رسد هاشمی در نسبت با جهانگیری، برای حضور نیافتن در انتخابات مصرتر است و اظهارنظرات او در این باره طی ماه‌های گذشته، موید همین موضوع است. البته هاشمی در آخرین اظهارنظر خود و در پاسخ به سؤال خبرنگاران که آینده سیاسی‌اش برای سال آینده را جویا شدند، بدون اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، هرگونه نامزدی برای انتخابات شوراهای شهر را رد کرد. این موضع‌گیری هاشمی گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی او در دقیقه نود به سبک و سیاق پدر را تقویت کرد.
برخلاف هاشمی، جهانگیری اما درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان نامزد را نه صراحتاً تأیید کرده و نه قویاً تکذیب. به نظر می‌رسد او نیز مانند بقیه اصلاح‌طلبان، منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و تغییر فضای سیاسی و اجتماعی کشور حسب تغییر و تحولات سیاسی در کاخ سفید است. هرچند از مدت‌ها قبل، اخباری دال بر آغاز فعالیت ستادهای انتخاباتی جهانگیری در برخی نقاط کشور به گوش می‌رسد اما به نظر می‌آید که معاون اول رییس‌جمهوری ترجیح می‌دهد تا زمان معلوم نشدن دقیق مختصات میدان سیاست ایران طی ماه‌های آینده، از هرگونه اظهارنظر درباره نامزدی احتراز کند.

دست به دامان لاریجانی
با وجود منتفی شدن نامزدی هاشمی و جهانگیری (تا این لحظه و بنابر اظهارات مرعشی) و نیز با‌توجه به ناکارایی و بی‌اقبالی سایر نامزدهای کارگزاران، به نظر می‌رسد این حزب برای تعیین‌تکلیف مصداق نامزدی خود، باید دست به دامان گزینه‌های خارج از چارچوب‌های حزبی شود. یکی از چهره‌هایی که از او جدا به‌عنوان نامزد احتمالی از سوی کارگزاران سازندگی یاد می‌شود، علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس است.
علی لاریجانی طبق گفته محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری، هم‌اکنون ارتباط تنگاتنگی با دولت بر سر پیگیری سند همکاری راهبردی 25‌ساله ایران و چین دارد. همین مأموریت تازه لاریجانی و نیز سبقه همکاری‌های آشتی‌جویانه دولت روحانی و مجالس تحت زعامت او، نشان از موقعیت بهتر لاریجانی برای جلب حمایت احزاب متنفذ در دولت نظیر کارگزاران سازندگی دارد.
علاوه بر این، موقعیت نسبتاً مناسب لاریجانی در میان احزاب سنتی اصول‌گرا، حزب کارگزاران سازندگی را به حمایت از او بیشتر تحریک می‌کند. هرچند در میان سنتی‌های اصول‌گرا نیز هستند چهره‌هایی که دل خوشی از لاریجانی ندارند و اساساً معتقدند که رییس پیشین مجلس اصلاً نمی‌تواند کسوت نامزدی از سوی جناح اصول‌گرا ولو طیف سنتی آن را احراز کند. در همین باره حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه چندی پیش در گفت‌وگویی گفته بود: «من بعید می‌دانم که در این مجموعه‌ها(طیف سنتی اصول‌گرا) کسی به این راحتی، زیر بار چنین مسوولیتی(حمایت از لاریجانی در انتخابات پیش رو) برود.»
هر چه هست، کارگزارانی‌ها که امروز فعال‌ترین تشکل اصلاح‌طلب در سیاست پیشاانتخاباتی ایران به حساب می‌آیند، با اتوبوسی از نامزدهای بالقوه مواجه‌اند که علی لاریجانی در میان‌شان، از بقیه شانس بیشتری برای رسیدن به مرحله آخر دارد. هر‌چند او نیز به موجب حمایت‌های بی‌دریغش از سیاست‌های دولت روحانی، وجهه چندان مناسبی نه در میان مردم و در میان قاطبه نیروهای اصول‌گرایی دارد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شرایط سنی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد

ی نوامبر 1 , 2020
سیاسی/ انتخابات سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در این کمیسیون خبر داد. علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون بیان داشت: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000