اول مرمت می‌کنند، بعد طرح تهیه می‌شود؟!

5f9ed42660fd6_5f9ed42660fd9

دست کم یک ماه از نصبِ داربست‌ها بر جداره‌ پل تاریخی «کن» می گذرد، پلی که بخش زیادی از آن ۱۹ ماه قبل با سیلی ویرانگر تخریب شد و متولیان شهری از همان زمان تا امروز برای مرمتش فقط حرف زده‌اند.

سیلِ ۱۲ فروردینِ سال گذشته که بناهای تاریخی زیادی را در سراسر کشور با آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه کرد، پل تاریخی کن را هم بی‌نصیب نگذاشت و نه تنها یک دهانه را به طور کامل که یکی از مهمترین راه‌های مواصلاتی روستاهای این منطقه از تهران را هم از بین برد. هر چند در طول این مدت زمان، متولیان شهری و میراثی بارها برای مرمت آن قول داده‌اند، اما تا امروز که زمان بارندگی‌های پاییزی و زمستانی نزدیک است، هنوز قدمی دقیق و درست برای ساماندهی این پل تاریخی برداشته نشده است.

هر چند اکنون میراث فرهنگی می‌گوید هنوز هیچ طرحی برای مرمت پل کن به کمیته فنی ارسال نشده، اما مردم محلی کن گفته‌اند که «در طول چند ماه قبل برخی اقدامات مرمتی برای پل انجام شده است» و از سوی دیگر از حضور چندماهه کارگران و پیمانکار مرمتِ پل خبر می‌دهند که منتظر یک امضا برای آغاز مرمت هستند! به نظر می‌رسد در این شرایط قرار است اول پل کن مرمت شود، بعد طرح آن را به میراث فرهنگی ارائه کنند.

تاکید کرده‌ایم قبل از بارش‌ها پل مرمت شود

مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – از معرفی ناظر این اداره کل به سازمان زیباسازی شهر تهران در روز گذشته (یکشنبه، ۱۰ آبان) برای مرمت پل کن خبر می‌دهد و می‌گوید: هنوز از سوی سازمان زیباسازی پلان و جدول زمان‌بندی‌شده برای آغاز و پایان مرمت پل به میراث فرهنگی ارائه نشده است اما به آن‌ها تاکید کرده‌ایم که قبل از آغاز بارش‌ها این کار به سرانجام برسد.

او با اشاره به ارائه نشدن هیچ طرحِ مرمتی از سوی سازمان زیباسازی برای این پل تاریخی به میراث فرهنگی تهران، ادامه می‌دهد: در مکاتبه‌ میراث فرهنگی با زیباسازی، تا کنون ناظر را معرفی کرده‌ و به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که با طرح مرمتی تاییدشده از سوی میراث فرهنگی و با حضور ناظر، مرمت پل بدون مانع است.

او درباره‌ احتمال بازسازی دهانه‌ کوچک‌تر پل تاریخی کن در این پروژه‌ مرمتی می‌گوید: این باید در طرح دیده شود و در نقشه و توضیحات مرمتی و فنی نسبت به آن توجه شود. در طرح اقدامات کارشناسی مورد لزوم، جزییات مرمتی، مواد و مصالح مورد استفاده و فرم نهایی کار، حالت اولیه‌ اثر و نحوه‌ عملکرد برای بازگرداندن آن به حالت اولیه نوشته می‌شود که با ارائه‌ طرح به میراث فرهنگی و بعد از بررسی و تایید و اعلام به ناظر، کار آغاز می‌شود.

ادیب‌زاده تاکید می‌کند: با توجه به این که سازمان زیباسازی از میراث فرهنگی درخواست کرد تا ناظر خود را معرفی کند، آن‌ها اکنون باید با ناظر در ارتباط باشند و با هماهنگ کردن کارهای خود، طرح را به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بفرستند تا در کمیته فنی بررسی و تایید شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای پایتخت فردا با حضور وزرا بررسی می‌شود

ی نوامبر 1 , 2020
استاندار تهران گفت: پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت به دلیل افزایش شیوع کرونا، فردا دوشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور وزرای بهداشت و کشور بررسی می‌شود. انوشیروان محسنی بندپی عصر یکشنبه در حاشیه جلسه شورای اداری استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت به دلیل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000