سناریوی کابوس‌وار در انتخابات آمریکا/ اگر ترامپ پس از شمارای آراء اعلام پیروزی کند، چه خواهد شد؟

سیاسی/ بین الملل 5f9ec29a3217b_5f9ec29a3217e اگر نتایج اولیه گزارش شده در شب انتخابات نشانگر پیروزی قاطع دموکرات‌ها نباشد، ترامپ قطعاً قبل از شمارش همه برگه‌های رای گیری پستی، پیروزی خود را در ایالت‌های حساس اعلام خواهد کرد.

نوریل روبینی در پراجکت سیندیکیت نوشت: مدتها است که نظرسنجی‌ها خبر از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ۳ نوامبر می‌دهد، با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و برتری دموکرات‌ها در سنای آمریکا کار جمهوری خواهان عملا تمام خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: با وجود برتری دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها، اما ممکن است آن‌ها تنها در انتخابات ریاست جمهوری به قدرت برسند در حالی که کنگره و سنا همچنان در اختیار جمهوری خواهان باشد. با پیروزی جمهوری خواهان در سنا و کنگره روزنه‌ها برای بازگشت ترامپ همچنان باز خواهد ماند.

چشم انداز وحشتناک‌تر این است که رقابت به درگیری و چالش بیانجامد چرا که هر دو طرف در حال حاضر در خیابان و رسانه و شبکه‌های اجتماعی رقابت سخت و در عین حال زشتی را در پیش گرفته اند، این احتمال که هر یک از طرفین در صورت شکست در انتخابات از قبول نتیجه خودداری کنند دور از ذهن نیست. در انتخابات مورد مناقشه سال ۲۰۰۰، تصمیم گیری در این زمینه تا ۱۲ دسامبر طول کشید و در نهایت این دادگاه عالی بود که به نفع جورج دبلیو بوش رأی داد و در نهایت هم رقیب دموکرات وی، ال گور مجبور به پذیرش نتیجه شد. در آن مقطع با توجه به شرایط موجود و عدم اطمینان از نتیجه انتخابات، بازار سهام بیش از ۷ درصد سقوط کرد. این بار، اما عدم اطمینان می‌تواند مدت زمان طولانی تری ادامه یابد و برای ماه‌ها بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار دهد.

این سناریوی کابوس‌وار را حتی اگر در حال حاضر بعید به نظر برسد، باز باید جدی گرفت. در سال ۲۰۱۶ نیز کلینتون در تمامی نظرسنجی‌ها پیش بود، اما در نهایت رقابت را با شکست به پایان رساند. باید صبر کرد و دید که آن دسته از حامیان ترامپ که تمایلی به شرکت در نظرسنجی‌ها ندارند چه خواهند کرد.

علاوه بر این، همانند سال ۲۰۱۶، مبارزات گسترده اطلاعاتی در داخل و خارج کشور در حال انجام است. مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که روسیه، چین، ایران و سایر قدرت‌های متخاصم خارجی به طور فعال در تلاشند تا بر انتخابات تأثیر گذاشته و مشروعیت روند رأی گیری را مورد تردید قرار دهند. ترول‌ها و ربات‌ها با تئوری‌های توطئه، اخبار جعلی و اطلاعات غلط شبکه‌های اجتماعی را در بر گرفته‌اند. ترامپ و برخی دیگر از جمهوری خواهان از تئوری‌های توطئه دیوانه وار استقبال کرده و حمایت ضمنی خود را از گروه‌های برتری طلب سفید نشان داده‌اند. در بسیاری از ایالت‌های تحت کنترل جمهوری خواهان، فرمانداران و سایر مقامات رسمی آشکاراً ترفند‌های کثیفی را برای سرکوب آرا گروه‌های متمایل به دموکرات به کار گرفته‌اند.

علاوه بر همه اینها، ترامپ بار‌ها و بار‌ها ادعا کرده که به رای گیری از طریق نامه‌های پستی نمی‌توان اعتماد کرد، چرا که پیش بینی می‌کند دموکرات‌ها سهم نامتناسبی از افرادی را که حضورا رأی نمی‌دهند، تشکیل دهند. وی همچنین از گفتن اینکه در صورت از دست دادن قدرت آن را خواهد پذیرفت یا نه، امتناع ورزید و در عوض به شبه نظامیان راست گرا که در خیابان‌ها خشونت ایجاد می‌کردند اشاره کرد. اگر ترامپ به ادعای تقلب در انتخابات متوسل شود، احتمال خشونت و درگیری داخلی بسیار زیاد است.

در واقع، اگر نتایج اولیه گزارش شده در شب انتخابات نشانگر پیروزی قاطع دموکرات‌ها نباشد، ترامپ قطعاً قبل از شمارش همه برگه‌های رای گیری پستی، پیروزی خود را در ایالت‌های حساس اعلام خواهد کرد. فعالان جمهوریخواه از قبل قصد دارند با به چالش کشیدن اعتبار چنین آرایی، شمارش را در ایالات مهم متوقف کنند. این نبرد‌های حقوقی در پایتخت‌های ایالتی تحت کنترل جمهوری خواهان، دادگاه‌های محلی و فدرال متشکل از قضات منصوب ترامپ به اضافه دادگاه عالی با اکثریت محافظه کار ۶-۳ کار را برای بایدن به غایت دشوار خواهد ساخت.

در همان زمان، همه شبه نظامیان مسلح سفیدپوست که در حال حاضر کنار ایستاده‌اند، می‌توانند برای دامن زدن به خشونت و هرج و مرج به خیابان‌ها بیایند. ترامپ همانطور که قبلاً تهدید کرده با وقوع هرج و مرج بهانه لازم برای استناد به قانون شورش و استقرار نیروی انتظامی فدرال یا ارتش جهت برقراری نظم و قانون را به دست می‌آورد. به عبارت دیگر، ترامپ و نزدیکانش روشن کرده‌اند که از هر وسیله‌ای برای سرقت نتایج انتخابات استفاده خواهند کرد و با توجه به طیف وسیعی از ابزار‌هایی که قوه مجریه در اختیار دارد، در صورت نزدیک بودن نتایج انتخابات زود هنگام، آن‌ها می‌توانند به موفقیت برسند.

این درجه از بی ثباتی سیاسی می‌تواند یک اپیزود بزرگ خطرپذیری را در بازار‌های مالی ایجاد کند، آن هم در زمانی که اقتصاد در رکود است و چشم انداز‌های کوتاه مدت برای محرک‌های اضافی سیاسی ناخوشایند به نظر می‌رسد. اگر اختلافات انتخاباتی ادامه یابد، شاید اوایل سال آینده ارزش بازار سهام تا ۱۰ درصد هم کاهش یابد. معمولاً در این نوع سناریو، دلار آمریکا تقویت می‌شود، اما، از آنجا که این اپیزود خاص در اثر هرج و مرج سیاسی مستقر در کشور ایجاد شده، ممکن است در واقع سرمایه از دلار خارج و آن را ضعیف‌تر کند.

یک چیز مسلم است و آن اینکه یک انتخابات کاملاً مناقشه برانگیز به وجهه جهانی آمریکا به عنوان نمونه‌ای از دموکراسی و حاکمیت قانون و فرسایش قدرت نرم آن منجر خواهد شد. در حالی که امیدواریم اتفاقات ناگواری که در بالا ذکر شد، رخ ندهد با این حال نظرسنجی‌ها هنوز حکایت از پیروزی بایدن دارند، پس سرمایه‌گذاران بایستی خود را برای هر اتفاقی آماده کنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله چند تومان است؟

ی نوامبر 1 , 2020
گرانی گوشت قرمز دوباره قشر مختلف مردمی را گرفتار این معضل کرده، مشکلی که حل شدنیست و تنها این بین دلالان هستند که منجر به ایجاد تنش در بازار می‌شوند. طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت گوسفندی و گوساله به بهانه‌های مختلف با نوساناتی رو به رو شد که بسیاری از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000