نظرسنجی‌ها از ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات آمریکا چه می‌گویند؟

سیاسی/ بین الملل 5f9e96544bfab_2020-11-01_14-34 با ادامه یافتن رقابت انتخاباتی در چهار ایالت سرنوشت‌ساز آمریکا، نظرسنجی‌ها از آرای بسیار نزدیک دو نامزد حکایت دارند.

تنها کمتر از سه روز به موعد پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و همچنان نتایج آراء در برخی از ایالت‌های مهم که همواره بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان دست به دست می‌شود، مشخص نیست. ایالت‌هایی مانند تگزاس، نیو همپشایر، آریزونا، فلوریدا، میشیگان، نوادا، ویسکانسین، جورجیا، آیوا، کارولینای شمالی، اوهایو، تگزاس، ویسکانسین و پنسیلوانیا همواره طی ادوار مختلف انتخابات نتیجه نامعلومی داشته و رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آن بسیار داغ بوده است. البته در مقابل هم ایالت‌هایی هستند که به طور سنتی متعلق به یکی از احزاب آمریکایی هستند و آن‌ها برای کسب آراء الکترال آن چندان نگرانی ندارند. به طور مثال ایالت واشنگتن از دیرباز متعلق به دموکرات‌ها و ایالت اوکلاهوما هم بستر نفوذ جمهوری‌خواهان بوده است.

سیستم انتخاباتی در آمریکا بدین ترتیب است که در مجموع و برای هر ۵۰ ایالت این کشور ۵۳۸ رای الکترال در نظر گرفته شده، بنا به موقعیت، اهمیت، جمعیت و سایر متغیر‌های مهم ایالتی، آرای الکترال میان ایالت‌ها تقسیم شده است. در هر ایالت حزب پیروز تمام آرای الکترال را برای خود ثبت می‌کند. هر حزبی که بتواند حداقل ۲۶۹ + ۱ رای الکترال کسب کند، آنگاه اجازه دارد تا نامزد مورد نظر خود را راهی کاخ سفید کند.

ایالت‌هایی با وضعیت نوسانی یا اصطلاحا (Swing state) شمار زیادی از آرای الکترال را تشکیل می‌دهد. آریزونا ۱۱ رای، فلوریدا ۲۹ رای، جورجیا ۱۶، آیوا ۶، میشیگان ۱۶، نوادا ۶، نیوهمپشایر ۴، کارولینای شمالی ۱۵، اوهایو ۱۸، پنسیلوانیا ۲۰، تگزاس ۳۸، ویسکانسین ۱۰ از مجموع ۵۳۸ آرای الکترال را تشکیل می‌دهد. مجموع آرایی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تلاش فراوانی برای کسب آن انجام می‌دهند، معادل با ۱۸۹ رای الکترال است. البته عمده این ایالت‌ها با وضعیت نوسانی هم به یکی از دو نامزد گرایش دارند، همانطور که در تصویر زیر دیده می‌شود، ایالت‌هایی که با آبی و قرمز پررنگ نشان داده شده‌اند، وضعیت مشخصی دارند. هر چقدر که از رنگ آن‌ها کمتر شود، از قاطعیت آن کاسته می‌شود. البته این نتیجه‌گیری بواسطه نظرسنجی‌ها انجام شده و قطعیتی در آن وجود ندارد.

جورجیا، اوهایو و آیووا ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات آمریکا/ نظرسنجی‌های معتبر چه می‌گویند؟

تنها سه ایالت هستند که وضعیت کاملا نامشخصی دارند که با رنگ سفید نمایش داده شده است. سه ایالتی که تاکنون نظرسنجی‌ها کاملا نزدیک به یکدیگر پیش رفته و هرگز نمی‌توان تخمینی در این خصوص زد، ایالت‌های «جورجیا»، «اوهایو» و «آیوا» است. مجموع آرای الکترال این سه ایالت برابر با ۴۰ رای است.

دموکرات‎ها هرچند بر اساس نظرسنجی‌ها در سه ایالت فلوریدا، آریزونا و کارولینای شمالی پیشتاز هستند، اما این پیشتازی شکننده است و از دست دادن این ایالت‌ها می‌تواند فوق‌العاده برای این حزب گران تمام شود. مجموع آرای الکترال این سه ایالت برابر با ۵۵ رای است.

در آن سو ایالت‌های تگزاس، مونتانا و آلاسکا اگر چه به جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ متمایلند، اما این پیشتازی کاملا شکننده است. مجموع آرای الکترال این سه ایالت بیش از ۴۴ رای است.

البته در این بین نظرسنجی‌های سراسری بسیاری انجام شده که با توجه به ماهیت انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، چندان قابل استناد نیست و نظرسنجی‌های ایالتی را شاید بتوان از این بابت دقیق‌تر خواند.

اما براساس نظرسنجی‌های ملی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که روز دوشنبه هفته پیش منتشر شد، بایدن پیشتازی ۱۱ درصدی را تجربه می‌کند. ۵۳ درصد بایدن در مقابل ۴۲ درصد ترامپ. نظرسنجی مشترک موسسه (Investment's Business Daily) و موسسه (TechnoMetrica) نشان می‌دهد که جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه خود ۷ درصد پیش است. هفته گذشته، یک نظرسنجی ملی دیگر از دانشگاه (Quinnipiac)، نشان می‌دهد که جو بایدن ۱۰ درصد پیش است.

در ادامه ضمن معرفی چندین موسسه برتر نظرسنجی در آمریکا، به بیان دیدگاه آن‌ها در خصوص وضعیت آرا در ایالت‌های پرنوسان خواهیم پرداخت تا بتوانیم خروجی این ایالت‌ها را هر چند با یک ضریب خطایی تخمین بزنیم.

بررسی نظرسنجی‌ها در ایالت «آیووا»

یکی از ایالت‌هایی که در وضعیت کاملا متعادل قرار دارد و حدس زدن پیروز در آن را شدیدا مشکل کرده، ایالت آیووا است.

موسسه تحقیقات کالج Siena یکی از موسسات وابسته به کالج Siena است. این مرکز در شعبه‌ای از این دانشگاه واقع در «لودون‌ویل» (Loudonville) در نیویورک در سال ۱۹۸۰ تاسیس شد و تمرکز آن بر روی مسائل سیاسی عمومی است. این نهاد آماری طی سال‌های اخیر نظرسنجی‌ای را با مشارکت نیویورک تایمز ترتیب داده که به NYT/Seina معروف است.

براساس آخرین نظرسنجی NYT/Seina که در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۰ انجام داده و جامعه آماری آن ۷۵۳ نفر بوده و از طریق تلفن‌های هوشمند بعمل آمده، ۵۲ درصد از آرای شرکت‌کنندگان متوجه جو بایدن است.

مرکز نظرسنجی دانشگاه کویینپیاک (Quinnipiac) در شعبه این دانشگاه در ایالت کنتیکت واقع شده است. این مرکز عمده فعالیت خود را ایالت‌های کانتیکت، فلوریدا، نیویورک، نیوجرسی، پنسیلوانیا، اوهایو، ویرجینیا و به صورت ملی انجام می‌دهد. این سازمان حدود ۳۰۰ مصاحبه کننده در خدمت دارد، حدود یک چهارم از آن‌ها در رشته‌های علوم سیاسی، ارتباطات، روانشناسی و جامعه شناسی تحصیل کرده‌اند. آمار نظرسنجی‌های این نهاد از سوی رسانه‌های معتبر آمریکایی منعکس می‌شود. فاکس نیوز، سی‌ان‌ان، واشنگتن پست از جمله رسانه‌هایی هستند که نتایج نظرسنچی این نهاد را در خروجی‌های خود می‌گذارند. آخرین نظرسنجی‌ای که این موسسه با جامعه آماری بیش از هزار نفر در این ایالت انجام داده، نشان می‌دهد که دونالد ترامپ با درصد بسیار کمی پیش است.

جورجیا، اوهایو و آیووا ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات آمریکا/ نظرسنجی‌های معتبر چه می‌گویند؟

بنابر میانگین آرای حدود ۲۷ مرکز نظرسنجی در ایالت آیووا، تاکنون (۱۰ آبان ماه) و تنها سه روز مانده به آخرین روز انتخابات ترامپ با ۵۰.۲ نسبت به بایدن پیش است. در میان این لیست که ۲۷ مرکز نظرسنجی را در خود جای داده است. YouGov (CBS News) و Data for Progress از جمله مراکزی است که آمار آن بازتاب داده شده است.

بررسی نظرسنجی‌ها در ایالت «اوهایو»

مورنینگ کانزالت یک مجموعه گردآورنده آمار خصوصی و جهانی است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. دیلویت (Deloitte) در سال ۲۰۱۸ و همچنین در سال ۲۰۱۹، این مجموعه تحقیقاتی را به عنوان یکی از سریع‌ترین شرکت‌های فناوری در آمریکای شمالی لقب داد. تخصص این مجموعه در گردآوری اطلاعات به صورت برخط است. دفاتر این مجموعه در واشنگتن دی‌سی، شهر نیویورک، شیکاگو و سانفرانسیسکو است. بر اساس نظرسنجی که در این ایالت انجام شده، ۵۱ درصد از ساکنین آن به دونالد ترامپ رای می‌دهند. جامعه آماری این نظرسنجی که بین ۱۱ تا ۲۰ اکتبر انجام شده، ۲۲۷۱ نفر بوده است.

از سوی دیگر و بر اساس نظرسنجی دانشگاه کویینیپیاک (Quinnipiac)، ۵۱ درصد از ساکنین ایالت اوهایو به جو بایدن رای می‌دهند. جامعه آماری این سری از نظرسنجی این دانشگاه، ۱۱۶۰ نفر بوده است. این نظرسنجی بین ۸ تا ۱۲ اکتبر انجام شده است.

اما بر اساس نظرسنجی دیگری که از سوی دانشگاه «بالدوین»، به صورت دوره‌ای، منطقه‌ای و ایالتی در اوهایو انجام می‌شود، نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۳۰ سپتامبر تا ۸ اکتبر، ۵۱ درصد از جامعه آماری ۱۰۰۹ نفره به دونالد ترامپ رای داده‌اند. نظرسنجی‌های این موسسه بر اساس سن، جنسیت و مناطق پنجگانه اوهایو تقسیم‌بندی می‌شود.

جورجیا، اوهایو و آیووا ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات آمریکا/ نظرسنجی‌های معتبر چه می‌گویند؟

در مجموع و بر اساس میانگینی که از نتایج ۳۰ موسسه کسب شده، نشان می‌دهد که ترامپ با ۵۰.۶ آرا از بایدن پیش است.

بررسی نظرسنجی‌ها در ایالت «جورجیا»

بر اساس نظرسنجی «مورنینگ کانزالت» که در بازه زمانی ۱۱ تا ۲۰ اکتبر از جامعه آماری ۱۶۷۲ نفره بعمل آمده، نشان می‌دهد که بایدن ۲.۱ درصد از ترامپ در این ایالت پیش است.

البته «مورنینگ کانزالت» در باره زمانی ۲ تا ۱۱ اکتبر هم نظرسنجی در این ایالت برگزار کرد، ۱۸۳۷ نفر از ایالت جورجیا در این نظرسنجی شرکت کردند که در آن ترامپ ۲.۱ از رقیب دموکرات خود پیش افتاده بود.

نظرسنجی NYT/Seina، که در بازه زمانی ۱۳ تا ۱۹ اکتبر برگزار شده و یک جامعه آماری ۷۴۹ نفره را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد که هیچ یک از نامزد‌ها نسبت به دیگری برتری ندارند و کاملا در وضعیت ۵۰ – ۵۰ قرار دارند.

نظرسنجی YouGov (CBS News) به صورت مشترک انجام می‌شود. YouGov یک شرکت بین‌المللی انگلیسی است که از طریق اینترنت آرا را کسب می‌کند و آن را تجزیه و تحلیل می‌کند. فعالیت این موسسه در اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه انجام می‌شود. بر اساس این نظرسنجی در ایالت جورجیا، که از یک جامعه آماری ۱۱۶۴ در ماه سپتامبر انجام شده، نشان می‌دهد که ترامپ به میزان ۱.۱ درصد از جو بایدن پیش است.

جورجیا، اوهایو و آیووا ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات آمریکا/ نظرسنجی‌های معتبر چه می‌گویند؟

در مجموع و طبق نمودار فوق، در ایالت جورجیا و بر اساس میانگین تمام نظرسنجی‌های معتبری که در این ایالت انجام شده و تعداد آن از عدد ۳۰ هم تجاوز نمی‌کند، بایدن تنها در فاصله سه روز مانده به پایان انتخابات ریاست جمهوری، توانسته ۵۰.۵ درصد از آرای آمریکایی‌های ایالت جورجیا را کسب کند.

براساس نظرسنجی‌ها و تصویری که پیشتر در این گزارش آمده، آرای الکترال ایالت‌های واشنگتن، اوریگون، کالیفرنیا، نوادا، آریزونا، نیو مکزیکو، کلورادو، هاوایی، نیویورک، نیوهمپشایر، ماساچوست، رود ایلند، کنتیکت، مین، دلاور، مریلند، نیوجرسی، ویرجینیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ایلینویس، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، فلوریدا هر کدام با احتمال‌های قوی یا متوسط به سمت حزب دموکرات و جو بایدن متمایل خواهند شد. بر این اساس می‌توان متصور بود که بایدن حتی در صورت شکست هم رقابت نفس‌گیری با ترامپ خواهد داشت.

دونالد ترامپ تاکید دارد که نتایج نظرسنجی موسسات به سمت دموکرات‌ها متمایل است، او حتی بارها در پاسخ به این موضوع که بایدن وضعیت بهتری در افکار عمومی دارد، مدعی شده که نظرسنجی‌ها جعلی هستند. با این وجود خود ترامپ هم می‌داند که این دور از انتخابات برای او بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود، مخصوصا اینکه در سال ۲۰۱۶ هم با اینکه پیروز انتخابات شد، در مجموع آرای کمتری را نسبت به هیلاری کلینتون کسب کرد. تحلیلگران آمریکایی معتقدند که ترامپ بواسطه میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با سه کشور عربی منطقه، به دنبال کسب آرای یهودیان ایالت‌های فلوریدا و پنسیلوانیا است تا بدین ترتیب بتواند نتایج این دو ایالت را به نفع خود تغییر دهد. او خطاب به صهیونیست‌ها گفته که اگر رئیس جمهور شود، عادی سازی با چهار و یا پنج کشور دیگر هم انجام خواهد شد!

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

نقشه بازار سهام بر اساس ارزش معاملات/دلخوشی سهامداران بیش از یک روز دوام نیاورد

ی نوامبر 1 , 2020
آخرین قیمت ۴۴نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۱۵نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شاخص کل بورس پس از افت ۱۴هزار و ۵۶۰واحدی (۱.۱۲درصد) در ارتفاع یک میلیون و۲۹۱هزار واحد قرار گرفت و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000