چند اعتراف از صدام

5f9e4ee1a5011_5f9e4ee1a5013 اگر (آیت الله) خمینی می‌خواست تغییر زیادی به معنی مثبت آن، در جهان اسلام به وجود آورد، باید قبل از همه، با عراق متحد می‌شد. در عراق، آزادی کامل اعتقاد مذهبی حکم فرماست و اسلام به ادیان دیگر احترام می‌گذارد.

هفته نامه آلمانی «اشترن» در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، متن مصاحبه دو تن از خبرنگاران خود را با صدام حسین به چاپ رساند. در این گفت‌وگوی سه ساعته که پس از عملیات «مسلم بن عقیل» و در ایام طراحی و اجرای «عملیات محرم» در سال ۱۳۶۱ انجام شده است و محور اصلی آن، جنگ عراق علیه ایران بود، درباره مسائل داخلی عراق، حمایت مقامی، اقتصادی و سیاسی قدرتهای جهانی و برخی کشورهای اروپایی و غربی از عراق و چند موضوع دیگر بحث شد.

خبرنگاران اشترن با طرح برخی سؤالات درباره دلیل تهاجم ارتش عراق به ایران، تحقق نیافتن اهداف در حمله به ایران، اعدام افسران عراقی به دستور صدام، تغییر محل برگزاری نشست غیرمتعهدها از بغداد در جست و جوی پاسخ‌های مناسبی از صدام بودند، اما وی به وضوح از دادن پاسخ صریح و شفاف خودداری کرده و با طرح موضوعات جانبی، از دادن پاسخ‌های مورد انتظار خبرنگاران طفره رفت.

صدام که بنا به گفته خبرنگاران اشترن، غالبا از مطبوعات کناره گیری می‌کرد. در حالی که اونیفورم نظامی بر تن داشت و تازه از سفر چند روزه مناطق جنگی به بغداد بازگشته بود و به اتفاق فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، در این مصاحبه شرکت می‌کرد، با اجرای این حرکت تبلیغی و نمایش در عرصه رسانه‌ها می‌کوشید فشار روانی ناشی از شکست در عملیات مسلم بن عقیل را تعدیل کند.

بخش‌هایی از این مصاحبه به شرح زیر است:

سوال: آقای پرزیدنت، چند روز پیش از آغاز جنگ بین ایران و عراق، شما در تلویزیون گفتید که ایران نابود شده و عراق پیروز واقعی است. این اعلام، دو سال قبل بود، ولی جنگ هنوز هم ادامه دارد، آیا اشتباه کرده بودید؟

صدام: وقتی به شما تجاوز شود، شما نمی‌توانید مدتی طولانی درباره قدرت خود و دشمن سؤال کنید. محاسبه ما آن وقت این بود که نیروی هوایی و دریایی ایران،از ما قوی‌تر است، ولی نیروی زمینی ما مخصوصاً نیروی تانک و توپ قوی‌ترند، چون ما اسلحه‌های مدرن‌تر و تجهیزات بهتری داریم و نیز رهبران نظامی ما، از رهبران نظامی دشمن قوی‌ترند.

اشترن: ظاهراً شما از فرماندهان نظامی خود آن قدر هم راضی نیستید؛ آیا صحیح است که این اواخر ۳۰۰ نفر از بلندپایگان نظامی به دلیل کمبود قدرت نظامی‌شان اعدام شده‌اند؟

صدام: نه، آن موضوع فقط مربوط به دو نفر دون پایه و فرمانده یک گردان تانک بود و در هر جنگی نیز اتفاق می‌افتد که افسران مجازات شوند.

اشترن: آنها چه اتهامی داشتند؟

صدام: در جنگ محمره (خرمشهر)، آنها به مسئولیت خود کاملا عمل نکرده بودند.

اشترن: در جنگ محمره – که ایرانی‌ها آن را خرمشهر می‌نامند – شما بزرگ‌ترین شکست را داشتید و مجبور شدید که از خاک ایران عقب نشینی کنید.

صدام: شما و نیز طرف ایرانی، فکر اشتباهی می‌کنید اگر خیال می‌کنید عراق در آن جنگ از نظر نظامی شکست خورده است. ما آن جنگ را نباختیم و ایران هم نبرد.

اشترن: جنگ خلیج (فارس) (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران)، یکی از طولانی‌ترین جنگ‌ها پس از جنگ جهانی دوم است؛ علاوه بر آن، این جنگ در یکی از مناطق پیچیده و راهبردی رخ داده است. اینکه دو ابرقدرت تاکنون، به طور مستقیم دخالت نکرده‌اند یا سعی نکرده‌اند که مستقیما این جنگ را متوقف کنند را چگونه توجیه می‌کنید؟

صدام: ما فکر می‌کنیم که موضع آنها با هم هماهنگ شده است و ظاهرا هر دو ابرقدرت از نظر سیاسی از ادامه جنگ استفاده می‌کنند. دیگر چطور می‌توان این عمل آنها را توجیه کرد که در منطقه نفتی، جایی که منافع غرب بسیار زیاد است، یک جنگ آغاز شده و ابرقدرت ها هیچ کاری نکرده‌اند؟

اشترن: امریکا می‌خواهد که رژیم‌های میانه رو کنونی منطقه مانند عربستان و کشورهای خلیج (فارس)، بر سر قدرت باقی بمانند و در آن کشورها، تندروهای مخالف دولت‌های فعلی که توسط (آیت الله) خمینی حمایت می‌شوند، نتوانند رژیم‌ها را ساقط کنند. آیا این منطقی نیست که امریکا از عراق که اینجا خودش را به عنوان قدرت ناظم نشان می‌دهد، حمایت کند؟

صدام: جنگ در خلیج (فارس)، منافع آمریکا را در خلیج (فارس) بسیار تهدید می‌کند و شکست نظامی عراق، مطمئنا آرزوی امریکا نخواهد بود، ولی آنها از طرف دیگر مخالفتی هم با ادامه جنگ نکرده‌اند. به همین دلیل هم هست که ایران، از متحدان آمریکا اسلحه دریافت می‌کند.

* نگاهی آماری به کمک‌های غرب به عراق در طول جنگ تحمیلی علیه ایران درسال‌های آغازین جنگ/نسبت واردات سلاح بین ایران و عراق ۱ به ۵ به نفع عراق بود

اشترن: ابرقدرت شوروی در اینجا چه منافعی دارد؟ کشوری که از ۱۰ سال پیش، قرارداد دوستی با شما دارد، چگونه اکنون اجازه می‌دهد که عراق این گونه در جنگ ساییده شود؟

صدام: روس‌ها از همان اول گفتند که مخالف این جنگ هستند و می‌خواهند آن را پایان یافته ببینند. آنها همیشه با هر دو طرف جنگ هستند و در منطقه، منافع راهبردی دارند، ولی از اینکه روس‌ها عملا چه فکری می‌کند، ما بسیار کم می‌دانیم.

اشترن: چه کشوری در دراز مدت برای شوروی مهم‌تر است؟

صدام: معلوم است که مسکو آرزوی پیروزی ایران را دارد و ما اطمینان داریم که ایران از شوروی اسلحه دریافت می‌کند.

اشترن: آیا این خبرها که شما در فکر قطع رابطه سیاسی با کرملین بودید، صحیح است؟

صدام: ما درباره چنین اقدامی در میان رهبران‌مان هرگز سخنی نگفته‌ایم.

اشترن: در اجلاس سران عرب در «فاس» در سپتامبر، تاکید شد که حمله به یک کشور عربی، به معنی حمله به تمام کشورهای عربی است. آیا تصمیمات فاس، کمکی به شما در جنگ علیه ایران کرده است؟ یا اینکه مانند قبل، شما فقط چند صد سرباز اردنی و یمن شمالی در اختیار دارید؟

صدام: عده زیادی از پادشاهان و رأسای جمهور کشورهای عربی اعلام آمادگی کرده‌اند که حتی ارتش اعزام کنند و اطمینان دارم که آنها به قول خود وفا می‌کنند.

اشترن: کشوری که چنین جنگ طولانی را آغاز می‌کند، به پول هم احتیاج دارد. عراق از عربستان، کویت و قطر ۳۰ میلیارد دلار قرض کرده است. آیا ترس از وابسته بودن مشی سیاسی خود ندارید؟ا از آنجا که این کمک‌ها دقیقا از کشورهایی با سیستم فئودالی می‌آیند که شما تا چند سال پیش قصد داشتید آنها را ساقط کنید، آیا با این پول‌ها، سوسیالیسم عربی شما خریداری نشده است؟

صدام: اولا، عراق کشور فقیری نیست و می‌تواند این وام‌ها را باز پرداخت کند. البته پس از پایان جنگ. ثانیا: این مبلغی که گفتید، بسیار اغراق‌آمیز است و این پولها به هیچ عنوان نمی‌توانند استقلال خط سیاسی ما را خدشه دار کنند، چون از طرف برادران عرب است. آنها پول را بدون قید و شرط داده‌اند و ما هم هیچ شرطی را قبول نمی‌کنیم.

اشترن: آیا این کشورهای فئودالی، از شما به عنوان یک سنگر و تکیه‌گاه علیه ایران استفاده نمی‌کنند؟ آیا شما در جنگ خلیج (فارس)، وظیفه تثبیت این رژیم‌های فئودال را برعهده نگرفته‌اید؟

صدام: نه، ما با خطر ایران به خاطر اعتقاد خود می‌جنگیم و فقط برای خود.

اشترن: ولی شکست عراق تمام منطقه خلیج (فارس) را ساقط خواهد کرد و (آیت الله) خمینی شیعه، یک جنگ مذهبی می‌کند و می‌خواهد انقلاب تندوری اسلامی‌اش را صادر کند. آیا نباید بترسید که جرقه‌های این انقلاب، به کشور شما که ۶۰ درصد آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، سرایت کند؟

صدام: اگر (آیت‌الله) خمینی می‌خواست تغییر زیادی به معنی مثبت آن، در جهان اسلام به وجود آورد، باید قبل از همه، با عراق متحد می‌شد. در عراق، آزادی کامل اعتقاد مذهبی حکم فرماست و اسلام به ادیان دیگر احترام می‌گذارد. اسلام مخالف سوء استفاده طبقاتی است و مخالف استضعاف و فقر می‌باشد. در عراق چنین چیزی وجود ندارد. این بدان معنی است که ملت، از حکومت راضی هستند و به همه خواسته‌های اسلام در عراق، جامه عمل پوشانده شده است؛ بسیار بیشتر از ایران. اگر شیعیان عراق ناراضی بودند، با سیستمی که ما با انقلاب ۶۸ پیاده کردیم، می‌توانستند از ۱۴ سال پیش خود را به خود متکی کنند، ولی نه سنی‌ها و نه شیعه‌ها و به هر گونه اقلیت دیگر، هرگز در این باره اقدام معنی‌داری نکرده‌اند.

اشترن: کمونیست‌ها، کردها و شیعیان دوستدار (آیت‌الله خمینی) در عراق، مخفیانه و در خارج سازمان‌های مقاومتی باهم تشکیل داده‌اند. آیا می‌خواهید بگویید که شما از اینها هیچ خبری ندارید؟

صدام: ملت، شدیدا طرفدار دولت است.

اشترن: چند هفته پیش، خبرنگاران اشترن شاهد انفجار بمب در وزارت برنامه‌ریزی شما در پایتخت بودند. آیا این دلیل قاطعی برای قدرت عمل مخالفان عراق نیست؟

صدام: درباره انفجار در وزارتخانه، یک اعلامیة رسمی منتشر شده است که می‌توانید پاسخ خود را از آن بیابید. اینجا دراین باره احتیاج نیست بیشتر صحبت شود.

اشترن: و سوء قصد رئیس پلیس بغداد به شما در جولای؟

صدام: درباره سوء قصدها به خود من باید به شما بگویم که به امریکا نگاه کنید، ببینید چه بلایی بر سر رئیس جمهور این ابر قدرت بزرگ آمد… .

اشترن: آیا گزارش‌های عفو بین‌الملل مبنی بر اینکه در زندان‌های عراق،مخالفان، شکنجه، مسموم یا بدون محاکمه اعدام می‌شوند، صحیح است؟

صدام: در عراق اصلا شکنجه زندانیان برای گرفتن اعتراف از آنها وجود ندارد. ممکن است گاهی یک زندانی غذایش را نگیرد. رئیس جمهور آلمان هم نمی‌تواند به من تضمین دهد که در کشورش چنین چیزی نیست؟

* سکوت افسران عراقی به احترام عباس دوران

*آتش عباس دوران در دژ نفوذناپذیر صدام

اشترن: جهان سوم قرار بود در سپتامبر، اجلاس سران غیرمتعهدها در اینجا برگزار کند، اما اجلاس به دلیل جنگ لغو شد. آیا شما در تلاش‌های خود برای رهبری کشورهای در حال توسعه، یک شکست سیاسی نخورده‌اید؟

صدام: لغو این اجلاس، نه تنها از ارزش ما در گروه غیر متعهدها نکاست، بلکه آن را تثبیت هم کرد. ایران حتی با تهدید بمب گذاری، می‌کوشید از ملاقات سران ممانعت کند و اکنون فکر می‌کند که یک پیروزی به دست آورده است. البته، خلاف آن صحیح است و آن یک شکست سیاسی برای تهران است. برای اعضای کشورهای غیرمتعهد کاملا روشن شد که ایران، به قرارداد و مبانی اتحاد توجهی ندارد.

منبع:

روزشمار جنگ ایران و عراق (۱ آبان تا ۳۰ آذر ۱۳۶۱)، کتاب بیست و دوم؛ عملیات محرم، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ابتلای وزیر کشور ترکیه و خانواده‌اش به کرونا

ی نوامبر 1 , 2020
سیاسی/ بین الملل وزیر کشور ترکیه روز شنبه اعلام کرده که به همراه خانواده‌اش به کرونا مبتلا و برای درمان در بیمارستان بستری شده است. «سلیمان سویلو» این مطلب را روز شنبه در پیامی توییتری اعلام کرد و افزود که پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونا به همراه خانواده‌اش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000