با گذشت ۳ ماه از انتخابات، اعتراضات بلاروس با قدرت ادامه دارد

سیاسی/ بین الملل 5f9d57c188fc5_5f9d57c188fc8 با گذشت حدود سه ماه از زمان پیروزی مجدد رئیس جمهوری بلاروس برای ششمین دور در انتخاباتی که بسیاری آن را آلوده به تقلب دیدند، تظاهرات معترضان همچنان در خیابان‌های سراسر شهرها با درخواست استعفای وی ادامه دارد.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس که بعد از انتخابات ماه اوت تحت فشار مقام‌ها به لیتوانی گریخت، اخیرا خواستار برپایی اعتصاب سراسری در این کشور شده هر چند که تاکنون این فراخوان او موفقیت چندانی در متوقف کردن تولید در کارخانه‌های صنعتی دولتی بلاروس که ستون فقرات اقتصاد آن هستند، به دست نیاورده است. اما ناظران پیش‌بینی می‌کنند، مشکلات اقتصادی در بلاروس همزمان با جهش در موارد ابتلای به کروناویروس جدید در این کشور منجر به دامن زدن هر چه بیشتر به نارضایتی و تضعیف پایدار تسلط الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس بر قدرت خواهد شد.

تیخانوفسکایا با دادن اولتیماتومی به لوکاشنکو برای استعفا کردن تا ۲۵ اکتبر و یا مواجه شدن با اعتصاب، توانسته بعد از حدود سه ماه اعتراضات انرژی دوباره‌ای به حامیانش ببخشد و آنها را بسیج کند. حدود ۲۰۰ هزار تظاهرکننده روز یکشنبه گذشته به خیابان‌های پایتخت بلاروس ریختند و یکی از بزرگترین تجمعات را در این کشور از زمان آغاز دور جدید اعتراضات در آن رقم زدند. یک تظاهرات گسترده دیگر نیز برای فردا یکشنبه برنامه‌ریزی شده است.

مقام‌های بلاروسی با این حال بر منحرف کردن تلاش‌های مخالفان برای اجرای اعتصابات در کارخانه‌های بزرگ متمرکز شده‌اند. آنها به صورت روشمند در جهت دستگیر کردن سازمان‌دهندگان اعتصاب، تهدید کارگران به اخراج در صورت پیوستن به اعتراضات و استقرار افسران کمیته امنیت کشور برای رصد وضعیت در کارخانجات صنعتی عمل کرده‌اند؛ افسرانی که همچنان با نام کا.گ.ب مربوط به شوروی شناخته می‌شوند.

لوکاشنکو در روزهای اخیر اعلام کرد "یک جنگ تروریستی" در حال پیاده شدن علیه دولت "در برخی جبهه ها" است و معترضان کشورش را متهم به "رادیکال شدن" کرد. بعد از یک سری دستوراتی که او صادر کرد، بالغ بر ۳۰۰ دانشجو به خاطر شرکت در اعتراضات با اخراج از دانشگاه‌هایشان مواجه شده‌اند.

با وجود این که هزاران دانشجو و بازنشسته به جهت مطالبه استعفای لوکاشنکو به خیابان‌های مینسک ریختند و صاحبان برخی اصناف کوچک درهای محل کسب خود را بستند اما اکثر سازمان‌های دولتی به فعالیت عادی و معمولشان ادامه می‌دهند.

الکساندر یاروشوک، از رهبران کنگره اتحادیه‌های دموکراتیک، یک انجمن اتحادیه‌های صنفی مستقل، گفت: نمی‌توان از کارمندان مرعوب شده انتظار داشت از مطالبات سیاسی مخالفان حمایت کنند. مخالفان تنها توانسته‌اند چند کانون معدود اعتصاب را در کارخانه‌ها ایجاد کنند که می‌توان آن را در شرایطی که افسران کا.گ.ب روانه کارخانه‌ها شده و فشار را بر کمیته‌های سازمان‌دهنده اعتصاب افزایش داده‌اند یک دستاورد بزرگ دانست.

یاروشوک متذکر شد، حتی با وجود این که اعتصاب سراسری تحقق نیافته رکود اقتصادی احتمالا در ماه‌های آینده بیشتر به ناآرامی‌ها دامن خواهد زد. در عین حال بی‌اعتنایی لوکاشنکو به تهدید کروناویروس هم به سرخوردگی عمومی از حکومت همراه با مشت آهنین این مدیر دولتی سابق حوزه کشاورزی اضافه کرده و می‌تواند به دامن زدن به اعتراضات کمک کند.

دولت بلاروس در ضمن مواجه شدن با کمبود ارزش واحد پول ملی، ۱.۵ میلیارد دلار یا حدود یک پنجم ذخایر ارزی این کشور را برای تقویت روبل بلاروس به کار گرفته است.

والری کاربالویچ، تحلیلگر مستقر در مینسک گفت: اقتصاد دارد تبدیل به دشمن اصلی لوکاشنکو می‌شود. لوکاشنکو نیاز به پول برای پرداخت پول به کارگران به خاطر وفاداری آنها و همین طور کارمندان امنیتی به خاطر بی‌رحمی آنها دارد. حکومت او سریعا دارد از پول نقد خالی می‌شود و حمایت‌ها را از دست می‌دهد.

بلاروس پنجشنبه در مواجهه با اولتیماتوم مخالفان و تهدید اعتصاب سراسری، مرزهایش با لتونی، لیتوانی، لهستان و اوکراین را به روی اکثر مسافران بست. لوکاشنکو همچنین در روزهای اخیر دست به ترمیم کابینه زده و مقام‌های ارشد دولتش را تغییر داده و در این راستا یوری کارایف، وزیر کشور و والزی واکولچیک، دبیر شورای امنیت را به عنوان فرستاده‌هایش به مناطق گرودنو و برست در مرز با لهستان و لیتوانی منصوب کرد.

فراناک ویاچورکا، مشاور تیخانوفسکایا استدلال کرد که این ترمیم کابینه انعکاس عصبی بودن لوکاشنکو است. او بیان داشت: لوکاشنکو نمی‌تواند به مقام‌های محلی در مناطق غربی اعتماد کند و بنابراین مجبور شده مقام‌های امنیتی معتمدش را در آنجا مسئول کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شان کانری اولین بازیگر «جیمز باند» درگذشت

ش اکتبر 31 , 2020
شان کانری بازیگر محبوب نقش جیمز باند و برنده جایزه اسکار در ۹۰ سالگی درگذشت. بازیگر اسکاتلندی که با بازی در نقش جیمز باند شهرت جهانی کسب کرد و به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سینما بدل شد درگذشت. وی که مدت‌ها در نقش جاسوس مشهور سینما ظاهر شده بود و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000