از مسکن مهر احمدی‌نژاد تا خانه ۲۵متری روحانی

سیاسی/ دولت 5f9adf5a43be9_2020-10-29_18-57 یکی از پروژه‌های اجراشده برای حل مشکل مسکن نمونه بارز آن هم پروژه مسکن مهر است که از دولت محمود احمدی‌نژاد تا دولت دوازدهم با وجود تلاش‌های بی‌وقفه دولت روحانی هنوز تمام نشده است.

دولت‌هایی که تا به امروز بر سر کار آمده‌اند هر یک به مقوله مسکن دیدگاه و طرح‌هایی ارائه دادند که به‌غیر از دولت سازندگی، سایر دولت‌ها در امر تسهیل و ساخت مسکن موفقیت چشمگیری را به نام خود ثبت نکرده‌اند. یکی از پروژه‌های اجراشده برای حل مشکل مسکن نمونه بارز آن هم پروژه مسکن مهر است که از دولت محمود احمدی‌نژاد تا دولت دوازدهم با وجود تلاش‌های بی‌وقفه دولت روحانی هنوز تمام نشده است.

حباب کاهش قیمت مسکن ترکید
مسکن مهر پروژه‌ای بود که در دولت احمدی‌نژاد کلید خورد که البته هدف آن بیش از کمک به مشکل مسکن، تبلیغاتی برای طیف بهاری بود. محمود احمدی‌نژاد در زمان حضور در دولت طرحی را به اسم مسکن مهر به مردم معرفی کرد؛ طرحی که زمین‌هایش در حومه اطراف شهرها پیش‌بینی شده بود و راه سختی برای رسیدن به این ساختمان‌ها طی می‌شد؛ ساختمان‌هایی که بعضا فاقد امکانات لازم برای زندگی بود چنانکه طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته بود: «در طرح مسکن مهر بعضا دیده می‌شد که پیمانکار ۲۰درصد پول را می‌گرفت طبقه دوم و سوم را می‌ساخت و بعد به نازک‌کاری که می‌رسید نمی‌توانست کار را جمع کند؛ زیرا به سازوکار نظام فنی و اجرائی بی‌توجهی شده بود» در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود که مسکن شکل و کاربرد شعاری به خود گرفت و ایده‌ها برای ساخت مسکن مناسب در شعارها بود اما در عمل محقق نشد. هنوز ۳ سال از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد نگذشته بود که قیمت مسکن در تهران ۷۸ درصد جهش کرد. دولت بلافاصله قانون مسکن مهر را به مرحله اجرا گذاشت که ماحصل آن ساخت مسکن در بیابان بدون امکانات بود. با شروع پروژه ساخت مسکن مهر در سال ۸۸، قیمت خانه و آپارتمان با کاهش مواجه شد اما این کاهش قیمت به‌صورت کاملا هیجانی و کاذب بود.

قیمت مسکن‌های مهر
طرح مسکن مهر دولت احمدی‌نژاد برای قشر ضعیف جامعه خوب بود که دلیلش آن بود که این قشر می‌توانست با ۵ میلیون تومان آورده و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه حدوداً ۳۰۰ هزار تومان خانه دار شود؛ البته این ساخت‌وسازها به صورتی بود که هیچ استحکامی ندارد و فقط سرپناهی ناامن برای مردم بود.

روایت یک مدیر سابق مسکن مهر
یکی از مدیران سابق یکی از تعاونی‌های مسکن مهر به بررسی اجمالی آفات این پروژه پرداخت. او درباره قیمت مسکن مهر از سال ۸۸ تا سال ۹۹ گفت: در حال حاضر با وجود آنکه بیش از ۱۱ سال که از اجرای طرح مسکن مهر می‌گذرد، هنوز بسیاری از آپارتمان‌هایی که قرار بود به مردم داده شود، حاضر و آماده تحویل نشده است. این مدیر سابق مسکن مهر تصریح کرد: نکته قابل تامل آنجاست که افزایش قیمت مسکن در تهران و شهرستان‌ها باعث شد افرادی که سال ۸۸ به آنها گفته شد برای صاحبخانه شدن از طریق مسکن مهر باید ۵میلیون تومان می‌پرداختند، اکنون باید حداقل بیش از ۱۰ برابر آن مبلغ را پرداخت کنند. وی ادامه داد: نمونه ساده این افزایش قیمت، پروژه مسکن مهر پاکدشت است که در سال ۸۸ مردم می‌توانستند واحدهای یکخوابه را با ۸میلیون تومان خریداری کنند اما امروز که بیش از ۱۰سال از آن زمان گذشته و باید بیشتر از ۶ برابر نرخ اعلام‌شده در سال ۸۸ برای خرید واحدهای مسکن مهر هزینه کنند.

دولت روحانی چه کرد
دولت روحانی در مواجهه با مشکل تامین مسکن موردنیاز جامعه با دو مشکل مواجه است؛ نخست آنکه باید به اتمام پروژه‌های مسکن مهری بپردازد که احمدی‌نژاد به مردم وعده داده بود و از سوی دیگر باید طرح‌هایی را به اجرا بگذارد که مشکلات مسکن مهر و بار مالی زیاد برای پاستور نداشته باشد. طرح ملی مسکن یکی از تدابیر دولت دوازدهم برای خانه‌دار شدن مردم ست. در طرح اقدام ملی مسکن ۴۶۰هزار واحد در دو گروه ساخته می‌شود که یک گروه از مردم به‌صورت مشارکتی وارد این پروژه می‌شوند و ۲۶۵هزار واحد معرفی به مردم خواهد شد. اما چندی پیش خبری مبنی بر ساخت خانه‌هایی با متراژ ۲۵متر شوک عظیمی به جامعه وارد کرد. ظاهرا بخش خصوصی برای تامین مسکن جوانان پیشنهاد ساختن آپارتمان‌هایی با متراژ ۲۵ و ۳۵ متر را در مناطق مرکز تهران مطرح کرده است که محتوای این بسته بر محور تسهیل شرایط صاحبخانه شدن جوانان است. براساس طرح ارائه‌شده زوج‌های جوان و دانشجویان می‌توانند در صورت ساخت چنین خانه‌هایی آن را به یک‌سوم قیمت واحدهای مسکونی معمولی خریداری کنند. قیمت فروش این خانه‌ها یک‌سوم قیمت واحد‌های مسکونی معمولی است. با ساخت خانه‌های ۲۵‌متری مدت زمان انتظار برای صاحبخانه شدن، از ۱۷ سال فعلی به ۵/۵سال کاهش می‌یابد. اما با وجود اینکه زمان اندکی به پایان دولت دوازدهم مانده است به نظر نمی‌آید که این پروژه در این مدت کوتاه هم به جایی برسد و امیدی به نتیجه آن نباید داشته باشیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

جرمی کوربین از حزب کارگر اخراج شد

پ اکتبر 29 , 2020
سیاسی/ بین الملل جرمی کوربین سیاستمدار کهنه کار انگلیسی که به مواضع ضد صهیونیستی و اسلام هراسی در انگلیس شهرت دارد از عضویت حزب کارگر تعلیق شد. در پی انتشار گزارش حزب کارگر انگلیس درباره آنچه که یهودی ستیزی در این حزب در زمان رهبری جرمی کوربین عنوان شده، امروز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000