آمریکا داده‌های «حساس» ماهواره‌ای را در اختیار هند قرار می‌دهد 

سیاسی/ بین الملل 5f992aa3e75b6_2020-10-28_11-54 آمریکا و هند روز سه شنبه توافقی را امضاء کردند که براساس آن دهلی نو از این پس برای هدفگیری موشک ها و دیگر پهپادهای مسلح می تواند از داده های ماهواره ای ایالات متحده استفاده کند.

«توافق همکاری و مبادله اساسی» (BECA) در جریان سفر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به دهلی نو به امضای او و راجنات سینگ، همتای هندی وی رسید. مارک اسپر برای بررسی همکاری های واشنگتن با هند به همراه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده به این کشور سفر کرده است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «شراکت آمریکا و هند بیش از هر زمانی برای امنیت و ثبات منطقه اهمیت دارد. ما در دفاع از شرایطی آزاد در منطقه هندـآرام [هند و غرب اقیانوس آرام] که به روی همه باز خواهد بود شانه به شانه در کنار یکدیگر ایستاده ایم به ویژه در وضعیتی که شاهد افزایش فعالیت های خصمانه و بی ثبات کننده چین هستیم.»

این سخنان مارک اسپر واکنش خشم آلود چین را به دنبال داشت. سفارت این کشور در هند در واکنش به سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به دهلی نو و اظهارات مارک اسپر از «نقض هنجارهای روابط بین الملل و اصول پایه ای دیپلماسی» انتقاد کرد.

توافق همکاری نظامی جدید آمریکا با هند چهارمین پیمان بین دو کشور در راستای تشریک مساعی در زمینه امور نظامی است. واشنگتن اغلب این توافقنامه ها را تنها با متحدان نزدیک خود و برای مبادله اطلاعات نظامی «حساس و طبقه بندی شده» امضاء می کند.

در «توافق همکاری و مبادله اساسی» پیش بینی شده است که دهلی نو به داده های نقشه برداری، دریانوردی و هوانوردی آمریکا دسترسی داشته باشد. این اطلاعات برای هدفگیری موشک ها و پهپادهای جنگی حیاتی محسوب می شود. واشنگتن همچنین براساس پیمان همکاری نظامی جدید سامانه الکترونیک هوانوردی را که از آن در جنگنده های آمریکایی فروخته شده به هند استفاده خواهد شد در اختیار دهلی نو قرار می دهد.

آمریکا و هند قرار است ماه آینده به همراه ژاپن و استرالیا در اقیانوس هند رزمایش دریایی برگزار کنند. ایالات متحده به همراه این سه کشور گفتگوهایی راهبردی اما غیررسمی را دنبال می کند. هر چند هدف از این گفتگوها تقویت ثبات در منطقه عنوان شده است

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آخرین وضعیت مهدی کروبی از زبان پسرش/ حسین کروبی: دکتر هاشمی برای چشم پدر لنز کار گذاشتند

چ اکتبر 28 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی فرزند شیخ مهدی کروبی از معاینه پدرش توسط دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت خبر داد و گفت: تا ۲۰ روز آینده به احتمال زیاد مشکل درد چشم پدر هم حل خواهد شد. حسین کروبی با اشاره به آخرین وضعیت جسمی پدرش بعد از عمل جراحی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000