“MBS” مخفف “محمد بن سلمان”

5f95ba623bea0_5f95ba623bea3 به رغم این‌که عربستان یکی از کشورهایی است که ایرانیان زیادی به واسطه زیارت مسجدالحرام و مرقدهای مطهر ائمه معصومین به آن سفر کرده اند، سیستم بسته‌ کشور عربستان سعودی همواره مانع درک صحیح ما از روندهای موجود در این کشور شده است.

بن هوبارد که مدیر دفتر نیویورک تایمز است برای شناخت این روندها و روابط و به خصوص سیر به قدرت رسیدن پدیده‌ای به نام محمد بن سلمان، بارها به عربستان سعودی سفر کرده و با شخصیت‌های مختلف این کشور مصاحبه‌های متعددی را انجام داده است.
او حاصل این تلاش‌ها را در کتابی به نام “ام‌بی‌اس؛ سیر قدرت‌یابی محمد بن سلمان” جمع آوری نموده است.
بن هوبارد ابتدا سعی می‌کند ذهن مخاطب را با فضای شکل گیری کشور عربستان سعودی و بنیان‌گذران اولیه آن آشنا کند. در این مسیر به تفسیری دقیق از وهابیت می‌پردازد و اثرات آن بر تشکیل جامعه جدید عربستان را شرح می‌دهد.
همچنین سعی می‌کند نقش جدی اسلام افراطی را در محدودیت‌هایی که حکومت برای زنان و جوانان ایجاد کرده است را بیان نماید.


بعد از این که نویسنده ذهن ما را با شرایط کلی عربستان آشنا می‌کند کمی برای‌مان داستان می‌گوید. داستان‌هایی که رفته رفته ما را به شناخت بیشتر از خاندان سلطنتی می‌رساند و مدلی عجیب از وابستگی این خاندان به پول نفت را برایمان تعریف می‌کند.
تغییرات حکومت از ملک فهد به ملک عبدالله و در نهایت به ملک سلمان، پادشاه فعلی عربستان نیز جزو داستان‌هایی است که در این کتاب برای مخاطب جمع‌آوری شده است.
اما مهم‌ترین بخش‌های کتاب به این می‌پردازد که محمد بن سلمان، فرزند ملک سلمان که تا پیش از پادشاهی پدرش هیچ اسم و رسمی در سپهر سیاسی عربستان برای خود نداشت چگونه قدرتمند شد و تغییراتی بزرگ در این کشور ایجاد کرد.
محمد بن سلمان بعد از این‌که پدرش، ملک سلمان، پادشاه عربستان شد به سرعت به نفر اول حکومت بدل شد و تغییراتی در نظام اقتصادی کشور ایجاد نمود، کسب اموال بدون تلاش را متوقف کرد و آزادی‌هایی را در عربستان ایجاد کرد.
قتل جمال خاشقچی، سرکوب معترضان، برخوردهای چکشی با منتقدان در سرتاسر دنیا، ارتباطات عمیق با ترامپ و داماد مشهورش کوشنر و مهم‌تر از همه جنگ یمن و خصومت با ایران جزو کارنامه این چند ساله ولیعهد تازه عربستان است.
“ام‌بی‌اس، سیر قدرت‌یابی محمد بن سلمان” با ترجمه‌ حمیدرضا کاظمی و صادق قربانی توسط انتشارات زرنوشت منتشر شده است.
این کتاب به همه علاقه‌مندان حوزه سیاست و جامعه پیشنهاد می‌شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

اختراع ماسکی که کرونا را از بین می‌برد/ فیلم

د اکتبر 26 , 2020
محققان آمریکایی ماسکی را طراحی کرده‌اند که بر اساس ادعای آنها می‌تواند ویروس کرونا را به طور کامل از بین ببرد. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000