الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰ تا آخر آبان تعیین تکلیف می‌شود

سیاسی/ انتخابات 5f95613ee09f0_2020-10-25_14-57 رئیس ستاد انتخابات کشور از تعیین تکلیف برای اجرای فرایند ۲۵ گانه الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰، با اعلام نظر شورای نگهبان تا پایان این ماه خبر داد.

جمال عرف درباره تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ متناسب با شرایط کرونایی، گفت: تجربه نخستین ما در این باره مربوط به اسفند ۹۸ است که در آن مقطع به مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردیم هر نوع شیوه نامه‌ای را که ارائه کنند مبنا قرار می‌دهیم که طبق شیوه نامه‌های آن دوره اقدام کردیم.

وی افزود: تجربه دیگر مربوط به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که قرار بود ۲۹ فروردین امسال برگزار شود، اما به شهریور موکول شد که طبق شیوه نامه‌های بهداشتی اقدام کردیم و برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز قطعاً همین رویه را در پیش می‌گیریم.

معاون سیاسی وزیر کشور، یکی از پیشنهادهای این وزارتخانه را برای انتخابات ۱۴۰۰، اعمال کل فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات دانست.

عرف گفت: در انتخابات گذشته، جز یک مرحله که مربوط به صندوق رأی است باقی ۲۴ مرحله، الکترونیکی برگزار شد که در خصوص یک مرحله باقیمانده نیز با اعضای شورای نگهبان رایزنی کردیم، زیرا آقایان در آن شورا پرسش‌هایی از نظر فنی در این باره دارند که باید به آن پاسخ دهیم.

وی تاکید کرد: احتمالاً این موضوع باید در همین ماه مشخص شود، زیرا در نهایت باید به سمت تولید صندوق‌های الکترونیک برویم؛ البته برای ساخت تعداد زیادی از این صندوق‌ها زمان خواهیم داشت.

رئیس ستاد انتخابات افزود: پس از اعلام نظر شورای نگهبان؛ یا وارد فرآیند کلی انتخابات الکترونیک می‌شویم یعنی ۲۵ مرحله، الکترونیکی می‌شود یا مانند انتخابات گذشته ۲۴ مرحله از این فرآیند الکترونیکی خواهد بود و رأی گیری مانند قبل دستی انجام خواهد شد.

عرف در پاسخ به پرسش دیگری درباره ملاحظات امنیتی در رأی گیری با صندوق‌های الکترونیکی و لزوم ارائه تضمین‌های لازم از جانب نهادهای ذیربط در این باره، گفت: آنچه بر عهده دولت و وزارت کشور است ما صندوق موجود را داریم که به تعداد؛ در اختیار شورای نگهبان گذاشتیم.

وی تاکید کرد: قاعدتاً اعضای آن شورا باید صندوق‌ها را بررسی کنند که برای این کار، حتماً از مشاوران فنی و آزمایشگاه‌های تخصصی استفاده خواهند کرد، زیرا این فرآیندی کاملاً فنی است و باید در زمینه امنیتی به اطمینان برسند.

عرف گفت: بر اساس بند ۱۲ از سیاست‌های کلی انتخابات تصریح شده است که اخذ و شمارش آرا در انتخابات باید الکترونیکی انجام شود، اما این فرآیندی فنی است که امیدوارم دو نهاد اجرایی و نظارتی انتخابات، هر چه زودتر در این باره به اجماع برسند تا این کار انجام شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور، از ارائه تعرفه‌های انتخابات ۱۴۰۰ به شورای نگهبان و اعلام نظر این شورا درباره تعرفه‌ها تا پایان آبان خبر داد.

جمال عرف گفت: طبعاً این تعرفه‌ها باید به تأیید شورای نگهبان برسد و ما پس از اعلام نتایج به سرعت برای چاپ آن اقدام می‌کنیم.

وی افزود: البته برای چاپ تعرفه‌ها مانند مراحل مختلف انتخابات که طبق تقویم اقدام می‌شود، مهلتی تعیین نشده است، اما هم ما و هم شورای نگهبان توجیه هستیم که باید زمان کافی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم آن را چاپ کنیم که به این علت، حداکثر تا پایان آبان باید این کار انجام شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

این محمد نادری تا ابد پرسپولیسی می‌ماند! / عکس

ی اکتبر 25 , 2020
گاهی تشابه نام سلبریتی‌ها رویدادهای جالبی را رقم می‌زند از جمله همنامی دو چهره در دنیای فوتبال و بازیگری! محمد نادری بازیگر سرشناس که با سریال «شمعدونی» به شهرت رسید، از چهره‌های طرفدار پرسپولیس است. در نقطه مقابلش محمد نادری بازیکن فوتبال قرار دارد که به تازگی به تیم فوتبال […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000