۱۰ سال حبس، حکم دادگاه بدوی مدیرعامل آپارات به خاطر ویدیوی یک کاربر

سیاسی/ قضایی 5f956bc80fca6_2020-10-25_15-42 محمد جواد شکوری مقدم، مدیرعامل آپارات به خاطر آپلود یک ویدیو توسط کاربری در آپارات، طبق حکم دادگاه بدوی به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

روابط عمومی آپارات در واکنش به این خبر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رای صادر شده از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه رای بدوی (نخستین) بوده تجدید نظر خواهی از این دادنامه صورت پذیرفته و در لایحه اعتراضیه با اشاره به ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای و مصوبات حمایتی شورای عالی فضای مجازی از پلتفرم‌ها که بصورت رویه ثابت درآمده، استناد شده و امیدواریم بر این مبادی محکمه تخصصی رای مناسب را صادر نمایند.»

خبر این حکم که به علت آپلود یک ویدیو توسط کاربری در پلتفرم آپارات برای مدیرعامل این پلتفرم صادر شده است، واکنش‌های مختلفی را هم از سمت وزیر ارتباطات و هم از سمت کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فعالان اکوسیستم استارتاپی همراه داشته است.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه‌ی تلویزیونی خطاب به معاون سابق دادستان کل کشور گفت: اگر یک نفر محتوای مجرمانه‌ای را در پیام‌رسان داخلی بارگذاری کرد، شما مالک پیام رسان را به زندان می‌اندازید. این حمایت از تولید داخل نیست.

برای مثال پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان در حساب کاربری خود در اپلیکیشن توییتر در واکنش به این حکم از دولت و نهادهایی چون شورای فضای مجازی خواست در برابر حکم حبس مدیرعامل اپارات اقدامی انجام دهند.

میلاد منشی‌پور، بنیان‌گذار تپسی، نیز مانند پیرحسینلو در توییتی این حکم را مورد انتقاد خود قرار داد و آن را نشان ضعف کشور در شناخت کارکرد و مسئولیت پلتفرم‌ها دانست و برای تغییر حکم کرد ابراز امیدواری کرد.

پیش‌تر نیز محمد جواد شکوری مقدم به علت انتشار محتوا روی پلتفرم به دادسرا فرهنگ و رسانه احضار شده بود. در آذر ماه سال ۹۸، مدیرعامل آپارات به اتهام اشاعه فحشا دو ساعت بازداشت و بعد با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. محمدجواد شکوری‌مقدم بنیان‌گذار سایت‌هایی چون فیلیمو، آپارات و هلدینگ صبا ایده است که به عنوان یکی از کارآفرینان برتر کشور نشان امین‌الضرب را هم کسب کرده است. او در گفت‌وگویی که اخیرا داشت به پرونده‌هایی متعددی که در بازه‌های مختلف زمانی برای آپارات تشکیل شده، اشاره کرد.

از سوی دیگر صدور این حکم باعث ایجاد نگرانی برای بسیاری از پلتفرم‌های مشابه نیز شده است که در صورت تخطی یک کاربر که ممکن است در سرعت دیده نشود، صاحب پلتفرم بازخواست شده و آن پلتفرم مسدود شود. گفتنی است طبق ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دسترسی وظیفه دارند تا محتوای موجود در فضای خود را رصد و از انتشار محتوای مجرمانه جلوگیری کنند. در غیر این صورت این شرکت‌ها مشمول مجازات‌های ذکر شده ذیل این قانون خواهند بود. برخی مسوولان شورای فضای مجازی معتقدند که تعیین هویت کاربران باعث حل شدن این مشکل (برای صاحبان پلتفرم) می‌شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سال ۹۹، متورم‌ترین سال تاریخ پس از انقلاب

ی اکتبر 25 , 2020
میزان رشد تورم در هفت ماه نخست سال جاری در ۴ دهه اخیر در کشور بی‌سابقه است و سال ۹۹ را باید متورم‌ترین سال تاریخ پس از انقلاب نامید. بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در مهرماه امسال به ۲۶۰.۳ واحد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000