نسل اره ماهیان در کشور منقرض شده است؟

5f938de86de18_5f938de86de1d

سه نوع اره ماهی در آب‌های کشورمان زیست می‌کنند، که هر سه نوع به شدت در معرض خطر انقراض اند.

بیش از پنج سال است که اره ماهیان در آب‌های کشورمان دیده نشده اند؛ سه نوع اره ماهی در ایران زندگی می‌کنند و هیچ خطری برای انسان ندارند. متاسفانه به دلیل صید آسان این اره ماهیان در طی چند سال اخیر تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافته است و از دیرباز اره ماهیان در صنایع دستی، ساخت و ساز‌های بومی جنوب کشور کاربرد داشته است.

اره ماهیان، ماهی‌های بزرگ ساکن سواحل هستند، که در آب‌های عمیق‌تر از ده متر زندگی می‌کنند. این ماهی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند، به همین دلیل تمام گونه‌های این جانور آبزی به طور بحرانی در معرض انقراض قرار دارند.

خلیج فارس یکی از زیستگاه‌های کهن این ماهیان است، این ماهیان از سخت پوستان و ماهی‌های کف زی تغذیه می‌کنند، متاسفانه اغلب این ماهیان در تور‌های صیادان به دام می‌افتند و برای فروش باله و اره آن‌ها قطعه قطعه می‌شوند.

علی رسولی کارشناس محیط زیست در این باره در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اره ماهی‌ها در رده ماهیان غضروفی قرار می‌گیرند و دارای ارزش اقتصادی بالایی هستد که متاسفانه باعث کاهش جمعیت این آبزیان شده است.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: سال هاست که اره ماهی‌ها در آب‌های جنوب کشور دیده نمی‌شوند، درحالیکه در گذشته در تمام استان‌های جنوبی صید می‌شدند و در بازار ماهی فروشان دیده می‌شد.

او تصریح کرد: صیادان برای حفظ این گونه ارزشمند باید دقت داشته باشند که این ماهی به هنگام صید نمی‌میرد، بنابراین اگر به اشتباه صید شود، آن را باید در زیستگاه خودش مجدد رهاسازی کرد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

گزارشی طنز از تست بازیگری مردم در دهه ۶۰/ ویدئو

ش اکتبر 24 , 2020
گزارشی ببینید از تست بازیگری در دهه ۶۰.badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000