کیفرخواست مجید مجیدی علیه اختلاس‌گران/ نشست خبری فیلم «خورشید» برگزار شد

5f92704958c9b_5f92704958c9d کارگردان «خورشید»، در نشستِ خبری این فیلم در جشنواره کودکان و نوجوانان، اختلاف طبقاتی را دلیل اصلی شکل‌گیری کودکان کار در جامعه دانست و تأکید کرد در کیفرخواست کسانی که اختلاس می‌کنند، باید به فقیر شدن بخشی از جامعه اشاره شود که چه جنایتی انجام داده‌اند.

نشست فیلم «خورشید» با حضور مجید مجیدی (کارگردان)، امیر بنان (تهیه‌کننده)، جواد عزتی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، ابوالفضل شیرزاد، مانی غفوری (بازیگران) در سی و هشتمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برگزار شد.

مجید مجیدی، در ابتدای این نشست گفت: «تمام کودکانی که کار می‌کنند، آسیب‌های خانوادگی دارند که برای گذران زندگی خود و خانواده مجبور به کار کردن هستند. دوست داریم شرایطی ایجاد شود که کودکان مجبور به کار نباشند اما این شرایط ایده‌آل است. در این شرایط فعلی، بحث آموزش این کودکان اهمیت دارد. در تحقیقاتم با مدرسه‌ای مواجه شدم که توسط خیریه‌ها برای کودکان کار تشکیل شده بود و درآن مدرسه به مسائل بچه‌ها رسیدگی می‌کردند. ما باید در کنار فیلم، پویش‌هایی را با همکاری موسسات خیریه برقرار کنیم و اصحاب رسانه هم کمک کنند تا مشارکت مردمی ایجاد شود و مدرسه بسازیم. می‌توانیم برای این بچه‌ها کار آفرینی کنیم و به آن‌ها مهارت بیاموزیم.»

او درباره تاثیر شرایط اقتصادی بر بروز اختلاف طبقاتی در جامعه، توضیح داد: «هرزمانی بخشی از جامعه فقیر شود، بخشی دیگر پولدارتر می‌شود. معتقدم که در کیفرخواست کسانی که اختلاس می‌کنند، باید به فقیر شدن بخشی از جامعه اشاره شود که چه جنایتی انجام داده‌اند. استعدادهای بالقوه وسرمایه‌هایی در این کشور وجود دارند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند؛ اما خاک می‌خورند.»

مجیدی ادامه داد: «سعی کرده‌ایم در این فیلم به کلیشه‌ها نپردازیم و با ظرافت جلو برویم. چالش اصلی یک فیلم، فیلمنامه آن است. مرزبندی سختی است که بتوان مفاهیم بسیار مطرح کرد و کلیشه‌زده نشد.»

این کارگردان با اشاره به روند تولید «خورشید» گفت: «تماشاگران، آثار یک کارگردان را با هم مقایسه می‌کنند و باید هربار نوآوری داشته باشیم. در جشنواره فجر، زمان محدودی برای رساندن فیلم به جشنواره داشتیم و فیلمبرداری، پنجم بهمن تمام شد. این کار اولین فیلم من بود ‌که به این بحران خورد. صحنه‌های تونل آب، در سوله‌ای و قطعه قطعه ساخته شد و کار سختی بود. «خورشید»، تنها پنج درصد جلوه‌های ویژه داشت. ۴۵ روز فیلمبرداری تونل طول کشید و دوماه به زمان فیلمبرداری اضافه شد. تاکید داشتم که فیلم به جشنواره فجر برسد. مرسوم است که فیلم بعد از جشنواره براساس بازخوردها و نظرات اصلاح شود. بعد از بردریافت بازخوردها تغییراتی را اعمال کردم و نسخه‌ای که در جشنواره کودک پخش شد همان نسخه ارائه شده در ونیز بود.»

جواد عزتی، بازیگر فیلم «خورشید» هم در این نشست با بیان این‌که اگر نتوانیم در خانواده‌ها اهمیت تحصیل را جا بیندازیم، صد تبلت هم داشته باشند، اتفاقی نخواهد افتاد؛ گفت: «اگر یک مادر وظیفه خود بداند، بدون تبلت هم می‌تواند فرهنگ و آداب را به کودکش بیاموزد. سینما هم می‌تواند این نقش را ایفا کند و به مخاطبان، فرهنگ بیاموزد. نقش که بازی کردم، برایم از این جهت جذاب بود که شخصیتی دغدغه‌مند داشت و به دنبال کمک به بچه‌ها بود.»

او ادامه داد: «زمانی که مجید مجیدی، قصه فیلم را برای من تعریف کرد، به من این جمله را گفت که «اگر می‌توانی از این داستان بگذری، نیا!». خوشحال هستم که در این کار بازی کردم.»

روح‌الله زمانی، بازیگر نوجوان این فیلم که جایزه استعداد بازیگری را از جشنواره ونیز گرفت، گفت: «به دلیل ابتلا به کرونا، نتوانستم به ایتالیا بروم. الان حالم خوب است و مشکلی ندارم. جایزه ونیز را در ایران دریافت کردم. از گرفتن جایزه خوشحال شدم اما فکر نمی‌کردم که کودکی که نمی‌توانست سه کیلومتر هم از محل زندگیش دور شود، از قاره‌ای دیگر جایزه بگیرد.»

در ادامه، مانی غفوری هم گفت: «تصمیم دارم کار در سینما را ادامه دهم. از آقای مجیدی ممنونم که کمک کرد تا بتوانم بازی کنم. شخصیتی که بازی کردم بی‌ربط با زندگی واقعی من نیست. در وهله اول سینما و بعد ورزش برایم اهمیت دارد. و این روزها در رده نوجوانان تیم نیروی زمینی بازی می‌کنم.»

ابوالفضل شیرزاد، دیگر بازیگر «خورشید» گفت: «وقتی خواهرم (شمیلا) از ونیز، تصویری با من ارتباط می‌گرفت و عکس‌های او را می‌دیدم، خوشحال بودم که دیگر کار نمی‌کنیم. من در مترو و چهارراه کار می‌کردم و گاهی برخورد بدی با من می‌شد. کودک کار بودن سخت است. من و خواهرم کار کردیم و می‌دانیم که چقدر سخت است.»

سیدمحمدمهدی موسوی هم درباره بازی‌اش در این فیلم گفت: «خاطرات بسیاری با این فیلم دارم و از موفقیت‌های «خورشید» خوشحالم، این روزها هم کار می‌کنم و هم درس می‌خوانم. ما نمی‌توانیم کار نکنیم. در بحران کرونا برخی به رعایت پروتکل‌ها توجه نمی‌کنند و مسافرت می‌روند و… مسئولین باید کاری جدی در این رابطه انجام دهند.»

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سارا و نیکا هم درگیر مومو شدند

ج اکتبر 23 , 2020
بازیگران نوجوان سریال پایتخت به چالش مومو واکنش نشان دادند. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000