تکذیب خبر قاچاق دارو به عراق/ دارو‌های خریداری شده توسط عراقی‌ها صرفا از ایران ترانزیت شده است

5f8b31c17a7d3_2020-10-17_21-32 سخنگوی گمرک گفت: بیش از یک هزار و ۶۵۴ تن دارو که از کشور‌های صادرکننده توسط عراقی‌ها خریداری شده صرفا با انجام تمام تشریفات، از خاک ایران ترانزیت شده است.

روح الله لطیفی اظهار داشت: توقف محموله دارویی در یکی از استان‌های عراق به ظن قاچاق از ایران که این روز‌ها خبرساز شده، اساسا مسئله داخلی این کشور و کنترل داخلی تردد کالا بوده و آنچه به جمهوری اسلامی ایران مرتبط است به حوزه ترانزیت برمی گردد که کاملا براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی مرتبط با ترانزیت دارو رعایت شده است.

وی افزود:از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۶ مهرماه، هزار و ۶۵۴ تن دارو که بخشی از آن پتاسیم کلاولانات، انسولین، واکسن‌های دامپزشکی، پنی سیلین و مشتقات آن، آنتی بیوتیک‌ها، باند‌های استریل و پانسمان، الکل، زینک اکساید، چسب لویکوپلاست و.. بود از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی و از مرز‌های بازرگان و منطقه ویژه شهید رجایی وارد و سپس از مرز‌های غربی به مقصد عراق ترانزیت شد.

سخنگوی گمرک تاکید کرد:این دارو‌ها کاملا غیر ایرانی بود و تجار عراقی از کشور‌های دیگر برای مصرف در عراق خریداری کردند و این محموله صرفا از کشورمان طبق قوانین بین المللی ترانزیت شد و تمام اسناد و کالا‌ها در ورودی و خروجی در ایران کنترل شده و با انجام کامل تشریفات ترانزیتی و کنوانسیون‌های بین المللی ترانزیتی و رعایت استاندارد‌ها اجازه عبور از قلمرو کشورمان به مقصد عراق صادر شده است.

وی در ادامه در خصوص حجم کالا‌های ترانزیتی دارویی متعلق به عراق گفت: از یکهزار و ۶۵۴ تن کالا، بیش از ۹۷۶ تن از ترکیه و از مرز بازرگان، ۲۱۳ تن از کشور هندوستان و از طریق بندر شهید رجایی، نزدیک به ۲۰۰ تن از اندونزی، ۱۶۰ تن از چین و ۹۲ تن از امارات متحده عربی پس از ورود به گمرک شهید رجایی و ترانزیت از کشورمان از طریق مرز‌های غربی به کشور عراق منتقل شده است.

لطیفی افزود: با بررسی دارو‌های خریداری شده تجار عراقی از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی، حدود ۶۴ درصد فهرست دارو‌های خارجی عراق، در ایران امکان تولید داشتند، با این وجود، داروی ایرانی در بین این یک هزار و ۶۵۴ تن دارو قرار ندارد و همه دارو‌ها خارجی هستند.

سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی با استاندارد‌های سختگیرانه اسناد و محموله‌های دارویی را کنترل می‌کند که امکان سوء استفاده نباشد و آنچه اتفاق افتاده مربوط به اسناد و مدارک و قوانین سرزمینی عراق بود که گفته می‌شود مشکل پیش آمده با ارائه اسناد حل شده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ماجرای گفتگوی آیت الله خامنه ای و هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدای نخست وزیری

ش اکتبر 17 , 2020
طنز‌و‌سرگرمی/ تاریخ مرحوم آیت الله هاشمی در بخشی از کتاب خاطرات خود به تاریخ ۲۶ مهرماه سال ۱۳۶۰ نوشته است: با آقای ‌خامنه‌ای‌ درباره نخست‌ وزیر صحبت‌ کردم‌، بنا شد در جلسه عصر شورای‌ مرکزی‌ حزب،‌ آقای‌ علی‌ اکبر ولایتی‌ را مطرح‌ کنند. مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000