امام رضا(ع) بر اساس صلاح امور مسلمانان با ولایت ‌ِعهدی کنار آمدند

سیاسی/ سیاست داخلی 5f8b1d61843d8_2020-10-17_20-05 نماینده سابق مجلس گفت: میزبانی حرم ثامن‌الحجج(ع) افتخاری بزرگ و ارزشمند برای ایرانی‌ها است. ای کاش در رفتارمان منش و سلوک امام رضا(ع) را در نظر بگیریم.

وجود مرقدِ امام هشتم شیعیان در مشهد برای ایران و ایرانی‌ها موهبتی بزرگ است و همچنین فرصتی برای این که تا از علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) الگو بگیریم و معرفت در رفتار و کردارمان جای ثابتی داشته باشد.

ناصر قوامی با اشاره به سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: نقل است وقتی امام رضا(ع) به ایران آمدند جمعیتی بالغ بر هزاران نفر قلم به دست بودند تا حدیث مهمی را که امام هشتم گفتند،‌ تحریر کنند. امام رضا اینطور فرموده بودند که من از پدرم موسی‌ بن ‌جعفر(ع)، پدرم از امام صادق(ع) و ایشان از امام باقر(ع) و امام پنجم هم از امام زین‌العابدین(ع) و ایشان از امام حسین(ع) و امام حسین از امام حسن(ع) و ایشان از حضرت علی(ع) و امیرالمومنین(ع) هم از پیامبر(ص) شنیده بودند که «کَلِمَهُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» [کلام لا إلهَ إلّا اللّهُ دژ و حصار من (خدا) است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت، و این شروطی دارد و من (علی بن موسی الرّضا) یکی از آن شرط‌ها هستم.] که این حدیث مامون را تحریک کرد. در واقع مامون متوجه شد،‌ ایشان حکومت بنی‌عباس را قبول ندارد.

این چهره حوزوی در ادامه گفت: همچنین حضرت ثامن‌الحجج وقتی به مصلحت ولیعدی مامون را پذیرفت، اعلام کرد که در عزل و نصب‌ها هیچ‌گونه دخالتی نخواهد داشت و حاضر نیست به اموری از این قبیل وارد شود. این نوع موضع‌گیری نشان می‌دهد که امام رضا بر اساس صلاح امور مربوط به مسلمانان با پیشنهاد ولایت‌عهدی کنار آمده بود و اینطور نبود که ایشان از این منسب قصد و غرض دیگری داشته باشد.

او در ادامه تصریح کرد: امام رضا(ع) به سیاق پدران معصوم خود، همه تلاش‌شان را به خرج داد تا در بهبودی شرایط‌ آن دوره تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. اما معلوم بود که مامون و ماموران مامون مانع‌تراشی‌هایی جدی داشتند و وضعیت را برای آن معصوم دشوار کردند. با این حال امام هشتم شیعیان تا روز آخر حیات مبارک‌شان در راستای ولایت‌‌مداری و روشن کردن مردم از بدی‌ها و پلیدی‌ها از هیچ کوششی دریغ نکردند تا اینکه مثل اجداد طیب‌شان به شهادت رسیدند.

ناصر قوامی در پایان گفت: میزبانی حرم ثامن‌الحجج(ع) افتخاری بزرگ و ارزشمند برای ایرانی‌ها است. ای کاش در رفتارمان منش و سلوک امام رضا(ع) را در نظر بگیریم تا هم پیروانی راستین برای آن امام همام باشیم و هم اخلاق و ادب در جامعه‌مان رواج پیدا کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

طلسم کنسرت در سایه کرونا شکسته می‌شود؟ / یک خواننده شروع به بلیت فروشی کرده

ش اکتبر 17 , 2020
«هوروش بند» از گروه‌های فعال موسیقی پاپ ایران از روز پنجشنبه بیست و چهارم مهرماه سامانه فروش بلیت تازه‌ترین کنسرت خود در کیش را باز کرده است؛ آیا از این برنامه استقبال خواهد شد؟ به نظر می‌رسد بالاخره طلسم برگزاری کنسرت‌های موسیقی روزهای کرونایی به تدریج در حال شکسته شده […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000