همه چیز به رفتار ارمنستان بستگی دارد

سیاسی/ بین الملل 5f88236dd09c4_5f88236dd09c6 رئیس جمهور اذربایجان با تاکید بر تعهد باکو به تعهداتش در قبال آتش بس گفت که همه چیز به رفتار ارمنستان بستگی دارد.

الهام علی‌اف در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ تاکید کرد: از پیشنهاد اعلام آتش‌بس بشردوستانه روسیه حمایت کردیم، چون برای تبادل اجساد سربازان و گروگان‌ها و همچنین پیگیری مذاکرات تصمیم خوبی است. بر اساس اعلام مسکو، باید برخی اصول در مذاکرات رعایت شود.

وی افزود: از بیش از ۲۰ سال قبل تاکنون، مذاکرات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تحت نظارت گروه مینسک انجام می‌شود. آنان تلاش می‌کنند با دعوت از به اصطلاح مقامات قره‌باغ شکل این مذاکرات را تغییر دهند. ما آتش‌بس را رعایت می‌کنیم، اما هماهنگونه که می‌دانید ارمنی‌ها به شدت آن را نقض کرده‌اند و این فقط در «گنجه» نبوده است. حملاتی علیه غیرنظامیان در گنجه رخ داد که مثالی از سیاست تهاجمی آنان است. آذربایجان همه بمباران‌های خود را متوقف کرده است. هرگز عمدا به غیرنظامیان حمله نمی‌کنیم. هرگز در سرزمین‌های اشغالی به شهرها حمله نمی‌کنیم. ما فقط تاسیسات نظامی را هدف قرار می‌دهیم. متاسفانه ارمنی‌ها تاکتیک متفاوتی دارند و سعی می‌کنند تجیهزات نظامی خود را در وسط شهرها مستقر کنند، یعنی جایی که غیرنظامیان زندگی می‌کنند؛ بنابراین می‌بایست از خود محافظت کنیم، اما از زمان آتش‌بس، به آن متعهد بوده‌ایم. ولی ارمنی‌ها آتش‌بس را نقض کرده‌اند و ما مجبور بوده‌ایم از خود واکنش نشان دهیم.

وی تاکید کرد: اگر یکی از طرف‌ها به آتش‌بس پایبند نباشد، آتش‌بس امکان‌پذیر نیست. به ارمنستان توصیه می کنم تلاش برای بازپس گیری مناطق آزادشده را متوقف کند. این کار فقط موجب می‌شود افراد دیگری قربانی شوند و خشونت‌های جدیدی شکل بگیرد.
علی اف با این ادعا که ممکن است حمله به کلیسایی در ارمنستان کار خود طرف ارمنستانی باشد و با تاکید براینکه باکو هیچ بنای مذهبی تاریخی را هدف نمی گیرد گفت: در این باره تحقیقات در جریان است و اگر آذربایجان مسئول این حملات باشد، اشتباهی رخ داده است.
علی اف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ساختار گروه مینسک و ریاست فرانسه در این گروه نیز گفت: ما اظهارات و پیام‌های متناقضی (از جانب فرانسه) از ابتدای این خشونت‌ها دریافت کرده ایم. اما فکر می‌کنم به لطف تلاش‌های دیپلماتیک مشترک‌مان توانسته‌ایم اوضاع را تحت کنترل نگه داریم. چندین بار تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرده‌ام. آخرین گفتگوی ما بسیار مثبت بود و به یافتن راه‌حلی سیاسی برای این مناقشه متعهد شدیم. وزیر امور خارجه فرانسه گفته است با توجه به ریاست فرانسه در گروه مینسک، این کشور باید بی‌طرف باقی بماند. از این موضع به طور کامل حمایت می‌کنیم و همواره نیز همین موضع را داشته‌ایم. همه روسای مشترک باید بی‌طرف باشند و جانبداری نکنند.
رئیس‌جمهور آذربایجان درباره ادعای اعزام جنگجویانی از سوریه برای کمک به ارتش آذربایجان و آیا اینکه در این باره با ماکرون صحبت کرده است، نیز توضیح داد: در این باره با یکدیگر صحبت کرده‌ایم و همچنان منتظر ارائه مدرک هستم. تاکنون هیچ مدرکی به من داده نشده است. من از رئیس‌جمهور فرانسه خواسته‌ام مدارکی به من ارائه کند. وقتی سند و مدرک نباشد، فکر می‌کنم این، شایعه است و باید فراموش شود. ما مزدور نداریم. این موضع رسمی ماست و از زمان آغاز خشونت‌ها از بیش از دو هفته قبل، یک کشور هم کوچکترین مدرکی به ما ارائه نداده است. از سوی دیگر ما به مزدور نیاز نداریم. ارتشی با بیش از صد هزار سرباز داریم و آنچه در میدان نبرد انجام می‌دهیم به روشنی نشان می‌دهد که ارتش ما به تنهایی قادر به آزادسازی مناطق است.
الهام علی اف درباره اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر دخالت ترکیه در مناقشه آذربایجان و ارمنستان نیز اظهار داشت: او اشتباه می‌کند. دخالت نظامی ترکیه یک خبر جعلی دیگر است. ترکیه دخالت نظامی ندارد. ما از تجهیزات نظامی ترکیه استفاده می‌کنیم و این یک واقعیت است. اما از تجهیزات نظامی روسیه، اسرائیل و تجهیزات نظامی دیگر هم استفاده می‌کنیم. این تجهیزات نظامی را خریداری می‌کنیم. برخلاف ارمنی‌ها که آن را رایگان به دست می‌آورند. ترکیه فقط در بعد سیاسی در این روند مشارکت دارد. نیروی نظامی ترکیه حضور ندارد. جنگنده‌های اف‌۱۶ ترکیه اینجا هستند، اما این‌ها پس از رزمایش سال گذشته باقی مانده اند. ۱۰ رزمایش مشترک با ترکیه با مشارکت نیروهای هوایی وجود داشته است. امسال به علت همه‌گیری فقط دو رزمایش برگزار شده است. پس از این رزمایش‌ها، تصمیم گرفتیم اف‌۱۶ ها را حفظ کنیم. آن‌ها روی زمین هستند و در حال پرواز نیستند.
او درباره پهپادهای ترکیه نیز عنوان کرد: برای دستیبابی به اهدافمان به اندازه کافی از آن‌ها داریم. این‌ها اطلاعاتی هستند که مایلم مخفی باقی بماند. این پهپادها بسیار مدرن و پیچیده هستند. می‌توانم به شما بگویم که فقط به وسیله پهپادهایی که به واسطه ترکیه به دست آورده‌ایم، توانسته‌ایم تجیهزات نظامی ارمنستان را به ارزش یک میلیارد دلار نابود کنیم. فقط با استفاده از پهپادها.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پیدا شدن موارد جدید ابتلا به کرونا در چین؛ برکناری دو تن از مقامات

پ اکتبر 15 , 2020
اجتماعی/ سلامت در پی پیدا شدن موارد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در شهر چینگ دائو در چین، دو تن از مقامات ارشد از کار برکنار شده اند. مسئول بیمارستانی که موارد تازه ابتلا به کرونا در آن مشاهده شده و همچنین یک مقام ارشد حزب کمونیست در کمیسون […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000