گرفتار امواج کرونا شده ایم/سه رقمی شدن مرگ های روزانه

گرفتار امواج کرونا شده ایم/سه رقمی شدن مرگ های روزانه

وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که امواج بعدی کرونا آمد و ما را گرفتار کرد، گفت: مولفه ‌هایی اثر گذاشت تا از فوت روزانه ۳۰ نفر به مرگ ‌های سه رقمی برسیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی، در مراسم اهدای ١٤١ دستگاه کمک تنفسی ویژه بیماران کرونایی به بیمارستان های مناطق نفت خیز کشور که در محل وزارت نفت برگزار شد، افزود: بسیار خرسند و قدردان هستم از اینکه در ایام سخت همه گیری کرونا وزارت نفت در ابعاد مختلف در کنار تیم نظام سلامت بود.

وی ادامه داد: من به یاد ندارم سخت ‌تر از این ایام را در سال های بعد از انقلاب تجربه کرده باشیم. مهندس زنگنه و همکارانشان در این ایام بسیار سخت تحریم، در زمینه فروش نفت، کسب درآمد و چرخش امور کارخانه های این مملکت، کاری بس سخت و پر مشغله ‌دارند و چون بنده دستی بر آتش بودجه مملکت دارم، این مصائب را کاملا درک می کنم. از طرفی در اوج تنگنای مالی، کرامت و بلندمرتبگی گذشت را حفظ کرده و می بخشند و سعی می کنند دست وزرات بهداشت را بگیرند نیز مزید امتنان خواهد بود. وزارت نفت در ابعاد مختلف از ابتدای شیوع کرونا در کنار وزارت بهداشت قرار داشته و همراهی وزارت نفت در این ایام به شدت سخت جای قدردانی دارد.

وزیر بهداشت گفت: وقتی با این سخت و گرفتاری دوستان به یاد درماندگی بخش‌های دیگر هستند، نشان دهنده کرامت و صمیمیت انسان‌ هایی است که همواره همه جا به چند وجه به یاد مردم هستند.

نمکی بیان کرد: این اولین بار است که وارد ساختمان وزارت نفت شده‌ ام؛ در این چند روز که بیمار بودم، خاطراتی که از مدیران قبلی بود را می‌ خواندم و فکر می ‌کنم که نفت، اقتصاد سیاسی ایران را تغییر داد. یعنی اگر بر عوامل موثر بر سیاست و مسائل اجتماعی این سرزمین مداقه ای داشته باشید، یکی از موثرترین مولفه ‌های مهم در سیاست، اقتصاد، مبارزه‌ های ضد استعماری در تاریخ این سرزمین، نفت است. یکی از ضعف ‌های ما در مدیریت کشور این است که مطالعات گذشته ‌مان محدود است. برای اداره امور کشور باید دید که در گذشته چه اتفاقی افتاده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: نفت، همواره یکی از موثرترین مولفه ‌ها بر همه امور کشور بوده است. برخی می‌ گویند کاش نفت نداشتیم تا بهتر زندگی کنیم. درحالیکه سومدیریت باعث می شود چنین تصوری به ذهن برسد نه موهبتی که نصیبمان شده است. اقتصاد بدون نفت به عنوان یک اقتصاد پویا حرف درستی است، اما آیا پاکستان و افغانستان که نفت نداشتند، اقتصاد پویا داشتند؟ آنچه در تاریخ این سرزمین به خصوص در ایام حکومت قاجار و پهلوی وجود دارد و فراموش کردیم، این است که نفت را به عنوان یک سرمایه مهم کشور در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه انسانی این کشور باید به کار بگیریم.

وی افزود: در ادبیات توسعه می ‌گویند که انسان ابزار توسعه نیست، انسان توسعه یافته، هدف نهایی توسعه است. یکی از کاستی ‌های ما در مدیریت کشور، نپرداختن به توسعه انسانی بود. انسان توسعه یافته کم داریم. یکی از گرفتاری‌ های ما این است که منابع را صرف توسعه درست و پایدار نکردیم، نه اینکه اگر نفت نداشتیم، اوضاع بهتری داشتیم.

نمکی اظهار کرد: این ایام، روزهای سختی است؛ روزهایی است که اثرات کاهش فروش نفت در اقتصاد ملی ما در ابعاد مختلف خود را نشان می ‌دهد. نظام سلامت از درآمدهای نفتی، مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ‌ها سهمی داشت که وقتی فروش نفت و میعانات گازی افت می‌ کند، همه چیز تحت تاثیر قرار می ‌گیرد. از وزیر نفت تشکر می ‌کنم که با سختی این راه را دنبال می‌ کند و گاهی نیز مورد کم مهری قرار می ‌گیرد.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت کرونا نیز گفت: مثل خیلی از کشورهای دنیا ناگهان گرفتار موج سنگینی از پاندمی کرونا شدیم. آنها که قبل از ما گرفتار شدند و این طوفان را می ‌شناختند، خیلی بروز نمی ‌دادند. آنهایی که بعد از ایران گرفتار شدند، روزهای اول به ما می ‌خندیدند. در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از شیوه‌ های بسیجی و آنچه در دفاع مقدس آموختیم، از اوایل بهمن خودمان را برای این طوفان آماده و سنگر آرایی کردیم و آنچه را که آنها نسیم فرض کردند، ما طوفان انگاشتیم.

وی افزود: براین اساس، برای اولین بار در فرودگاه‌ ها ۳۶ گیت گذاشتیم. پروازها به چین را با هزار چانه زنی قطع کردیم. برای روزهای سخت پروتکل‌ های بهداشتی تدوین کردیم. ایران اولین کشوری بود که می دانست در شرایط سخت تحریم و فشار اقتصادی نمی تواند کارخانه و صنعت را تعطیل کند؛ به همین دلیل دستورالعمل هایی نوشتیم که چگونه می ‌توانیم کارخانه ها و صنعت را باز نگه داریم و گردش صنعت کشور را به گونه ای اداره کنیم که دچار فقدان بیش از حد نشویم. یکی از جاهایی که شیوه نامه‌ های بهداشتی را به دقت رعایت کردند، وزارت نفت و صنایع پتروشیمی بود. آمار ابتلا و بستری و مرگ و میر در این مجموعه‌ ها در حد قابل اغماض بود. در طول ۸ ماه گذشته، شبی را به یاد ندارم که مستمر خوابیده باشیم. یک شب به من خبر دادند بین پارسیان و عسلویه اتفاقی افتاده و شبانه گفتم راه پارسیان بر عسلویه را ببندند. تا آلودگی یک منطقه بر دیگری تاثیر نگذارد. در این زمینه کادر بهداشت و درمان و استاندارهای خوزستان، بوشهر و بقیه شبانه و روز تلاش کردند.

وی ادامه داد: امروز تعدادی ونتیلاتور هدیه شده که ساخت همین مملکت است. در روزهای نخست هجمه کرونا شبانه روز به دنبال ماسک و کاور بودیم، اما ظرف ۵۰ روز پتروشیمی کشور توانست الیافی تولید کند که سبک ‌ترین و مناسب ترین لباس‌ ها را تحویل کادر بهداشت و درمان دهیم. همچنین، ماسک و ونتیلاتور و مواد شوینده در کشور تولید شد. ظرف ۵۰ روز هم تعداد مرگ‌ های کرونا به حدود ۳۰ نفر رسید و هم به عنوان تولید کننده و صادر کننده مطرح شدیم.

نمکی بیان کرد: امواج بعدی کرونا آمد و ما را گرفتار کرد. مولفه ‌هایی اثر گذاشت تا از فوت روزانه ۳۰ نفر به مرگ ‌های سه رقمی برسیم. اروپایی‌ ها که بعد از ما گرفتار موج کرونا شدند تازه فهمیدند که ایران در تحریم با دست‌ های بسته در این اقیانوس بلا چگونه شنا کرد. وقتی بیماران آنها پشت بیمارستان سرگردان شدند، وقتی دنبال کپسول اکسیژن می گشتند و وقتی ونتیلاتور را از پیر باز کرده و به جوان بستند، تازه متوجه شدند که ایران در اوج شرایط تحریم، چه عظمتی را در عرصه بین المللی به دست آورده است. تردیدی ندارم که با تداوم این همدلی، وفاق، صمیمیت، برادری و خواهری، در آینده بسیار نزدیک جزو پیشتازان جهان در عرصه مدیریت کرونا خواهیم بود.

وی اظهار کرد: مجددا از مهندس زنگنه تشکر می کنم و امیدوارم با این همدلی و وفاق در مورد ارتقای زیرساخت های نظام سلامت و استقرار نوعی مدیریت بهینه اقتصادی منطبق بر اقتصاد سلامت در مناطق نفت خیز کشور با یکدیگر همکاری کنیم.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: یکی از دغدغه های بنده این است که برای اجرای عدالت در سلامت باید یک بسته حمایتی و خدماتی قابل دفاع برای دراز مدت ارائه کنیم، زیرا هیچ جای دنیا نمی‌ توانند بگویند هر وقت هرکسی خواست می ‌تواند سی تی اسکن و ام آر آی انجام بدهد و هیچ ساختار اقتصادی مرفهی در دنیا با شیوه های بدون نظارت و سطح بندی نمی ‌تواند کار را با استمرار ادامه دهد. بنابراین در این راستا باید راهکاری ارائه داده و بسته ای تعریف کنیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : مهر

پست بعدی

این دوره که تمام شود، دیگر هرگز وارد کار دولتی نمی‌شوم

س اکتبر 13 , 2020
سیاسی/ انتخابات وزیر نفت در مورد احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من این دوره تمام شود، ان‌شالله هرگز وارد کار دولتی نمی شوم. «بیژن زنگنه» امروز (سه شنبه) در حاشیه در مراسم اهدای ۱۴۱ دستگاه کمک تنفسی ویژه بیماران کرونایی، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خوشحالم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000