روند افزایش گرسنگی در دنیا همراه با گسترش چاقی!

5f8412d51b2f3_5f8412d51b2f6

امسال روز جهانی غذا درحالی با عنوان "توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" نامگذاری شده که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان به غذای ایمن، سالم، مغذی و کافی دسترسی منظم ندارند.

امسال FAO شعار روز جهانی غذا را به نام "توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" نامگذاری کرده است.

بر اساس گزارش FAO در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان به غذای ایمن، سالم، مغذی و کافی دسترسی منظم ندارند. پیش بینی می شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ تقریباً به ۱۰ میلیارد نفر برسد. با وجود آنکه در جهان بیش از ۳۰ هزار گیاه خوراکی وجود دارد، امروزه ۶۶ درصد از محصولات کشاورزی با تنها ۹ گونه گیاهی تامین می شوند. به منظور تامین غذای مردم و پایداری کره زمین، باید مواد غذایی مختلفی فراهم شود.

تاثیر اشکال گوناگون سوءتغذیه ( از تغذیه ناکافی و کمبود ریز مغذی ها گرفته تا اضافه وزن و چاقی) بر اقتصاد جهانی سالانه حدود ۳.۵ تریلیون دلار برآورد می شود.

روند افزایش گرسنگی از سال ۲۰۱۴، همراه با گسترش چاقی به روشنی نیاز به تسریع و تشدید اقدامات برای تقویت سیستم های غذایی و حفاظت از معاش مردم را نشان می دهد. ساز و کارهای غذایی آینده کشور ما باید ضمن حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی و مقابله با مشکلاتی مثل تغییرات آب و هوایی، قابلیت تامین غذای سالم و دست یافتنی برای همگان و درآمدی مقبول برای کارکنان این بخش را فراهم کند.

ضایعات مواد غذایی هر ساله حدود ۱.۳ میلیارد تن برآورد شده است که معادل یک سوم کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان است و معادل غذای ۲ میلیارد نفر در هر سال محسوب می شود. اتلاف غذا به معنای هدر دادن پول، نیروی کار و منابع و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در ایجاد تغییرات آب و هوایی می شود.

هر ساله حدود ۱۴درصد از غذایی که برای مصرف انسان تولید می شود، بین مراحل کشت تا رسیدن به بازار عمده فروشی، از بین می روند. در مسیر خرده فروشی تا مصرف حتی مقادیر بیشتری از غذای تولیدی هدر می رود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بیش از سه میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی ندارند و بیشتر آنان در مناطق روستایی دور افتاده زندگی می کنند. کشاورزان خرده پا برای بهبود معیشت خود به سرمایه ، آموزش ، نوآوری و فناوری بیشتری نیاز دارند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

عرضه ماسک ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه ها

د اکتبر 12 , 2020
سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ماسک سه لایه پزشکی با قیمت مصوب ۱۳۰۰ تومان در داروخانه های سراسر کشور عرضه می شود. باتوجه به تاکید ستاد ملی کرونا در مورد لزوم استفاده همه آحاد جامعه از ماسک و سهولت دسترسی مردم به ماسک با قیمت مصوب، هماهنگی های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000