‏بیژن کامکار: افسانه شجریان توانست استاد ‎شجریان را ۵ سال بیشتر برای ما نگه‌دارد

5f843da2ce9fc_5f843da2ce9fe افسانه شجریان دومین دختر استاد فقید، محمدرضا شجریان است که در طول دروه بیماری، نزدیک‌ترین فرد به او بود.

هفته گذشته ایران اسطوره موسیقی، محمدرضا شجریان را برای همیشه دست داد. شجریان پس از تحمل یک دوره طولانی مدت بیماری، سرانجام روز پنجشنبه، ۱۷ مهرماه دار فانی را وداع گفت و ایران را سوگوار کرد. او در حدود ۵ سال در نبرد با بیماری سرطان بود و در طول این مدت فرزندان به مراقبت از پدر مشغول بود. اما این فرزندان و شاید زحمتکش‌ترین آن‌ها در زیر سایه نام همایون، فرزند هنرمند و دوست‌داشتنی استاد بودند و هرگز شانسی برای قدردانی از آن‌ها مهیا نشد.

افسانه شجریان دومین فرزند محمدرضا است که یاور و همپای همیشگی او در طول دوران بیماری و درمان بود. او پس از تحمل سختی‌ها و مشقت‌های نگهداری از عزیز در بند بیماری، حالا در سوگ از دست دادنش، سیاه پوش شده است.

سهند ایرانمهر روزنامه نگار در یادداشتی نوشته است: به ازای هر بیمار مبتلا به ‎سرطان حداقل یک نفر زندگی خود را فراموش می‌کند، به او ‎همپا می‌گویند.بی شک ‎افسانه شجریان دختر محمدرضا ‎شجریان و همسر زنده یاد پرویز مشکاتیان نقش بزرگی در روزهای سخت بیماری استاد داشت و مثل همیشه مهجورترین و ناپیداترین است.

بیژن کامکار خواننده و نوازنده موسیقی سنتی ایرانی نیز گفت: "افسانه شجریان توانست استاد ‎شجریان را ۵ سال بیشتر برای ما نگه‌دارد."

افسانه شجریان، متولد ۱۸ اردیبهشت ۱۳۴۴ در تهران است و همانطور که گفته شد دو خواهر به نام‌های فرزانه و مژگان و دو برادر به نام‌های همایون و رایان دارد. او در سنین جوانی با پرویز مشکاتیان، آهنگساز نامی کشور که همکاری نزدیکی با محمدرضا شجریان نیز داشت، ازدواج کرد. مشکاتیان متولد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ در نیشابور بود و این زوج در حدود ۱۰ سال با یکدیگر اختلاف سنی داشتند. متأسفانه افسانه شجریان و پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۷۰ از یکدیگر جدا شدند و مشکاتیان سال ۱۳۸۸ دار فانی را وداع گفت. حاصل این ازدواج دو فرزند با نام‌های آوا و آیین بود.
افسانه شجریان کیست؟/ بیوگرافی دختر استاد شجریان
آوا مشکاتیان اولین فرزند ازدواج افسانه و پرویز، متولد ۱۳۶۴ در تهران است و در زمینه موسیقی سنتی فعالیت دارد. بردار او، آیین مشکاتیان نیز متولد ۱۳۷۰ در تهران است. آیین موسیقی را در ۹ سالگی با ساز تنبک و در نزد پدر آغاز کرد و سپس زیر نظر اساتیدی، چون جمشید محبی، بهزاد میرزایی و نوید افقه به کار خود ادامه داد و از پدر نواختن سنتور را نیز فراگرفت. آیین در آلبوم تمنا که دو نوازی ساز‌های سنتور و تنبک بود، با پرویز مشکاتیان همکاری کرد. او همچنین همایون، دایی خود را نیز در کنسرت‌های زیادی همراهی کرده است.
افسانه شجریان کیست؟/ بیوگرافی دختر استاد شجریان
افسانه در سال‌های اخیر دلسوزانه همراه پدر بود و او را در شرایط سخت بیماری سرطان یاری می‌کرد. در زمانی که شایعات مربوط به فوت استاد در رسانه‌ها منتشر شد، افسانه در بیمارستان صبورانه با حضور در جمع هواداران نگران، با تکذیب خبر فوت شجریان، آن‌ها را به آرامش دعوت کرد. این بار، اما متأسفانه تکذیبی در کار نبود و او که صاحب منحصر به‌فردترین خاطرات از اسطوره ماندگار موسیقی است، حالا در سوگ از دست دادن پدر به سر می‌برد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بهترین راه برای خانه دار شدن

د اکتبر 12 , 2020
یک مقام مسئول کارگری بر لزوم پرداخت معوقات و افزایش مبلغ حق مسکن کارگران تاکید کرد و گفت: بهترین راه خانه دار شدن کارگران،ساخت مسکن از طریق تعاونی های مسکن صنوف و دستگاهها است. هادی ابوی با اشاره به تصویب افزایش حق مسکن کارگران اظهار کرد: علیرغم آنکه افزایش مبلغ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000