پوری بنایی، بازیگر پیشین سینمای ایران ۸۰ ساله شد

5f840f05766e3_2020-10-12_11-38 پوری بنایی ۸۰ ساله شد. ‌او متولد ۱۹ مهر ۱۳۱۹ در شهر اراک است.

پوری بنایی فعالیت سینمایی‌اش را در سال ۱۳۴۳ با بازی در فیلم «عروس فرنگی» به کارگردانی نصرت‌الله وحدت آغاز کرد.

از بازی‌های به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز وی می‌توان به نقش «اعظم» در دو فیلم «قیصر» و «کوچه مردها» اشاره کرد. او پس از انقلاب موفق به بازی در هیچ فیلمی نشد.

محمدعلی نجفی برای مجموعه تلویزیونی سربداران (۱۳۶۲) به او پیشنهاد همکاری داد که بنایی به دلیل بیماری پدر و مادرش نپذیرفت.

همچنین در سال‌های بعد از انقلاب چند بار به خارج از کشور رفت و به رغم پیشنهادهایی که برای بازیگری به او شد به ایران بازگشت و حاضر به اقامت در خارج از کشور نشد.

او در طول فعالیت هنری خود با بازیگران نامدار و مطرحی چون محمدعلی فردین، ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری و بهروز وثوقی همبازی بوده‌است.

آخرین کار سینمایی بنایی، بازی در فیلم «مریم و مانی» به کارگردانی کبری سعیدی است، البته در سال ۱۳۸۶ در فیلم «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی به عنوان یکی از صد بازیگر زنی که در این فیلم در نقش تماشاگران در حال تماشای یک فیلم دیده شدند شرکت داشت. او خواهر اکی بنایی، خواننده ایرانی ساکن آمریکا است.

خانم بنایی در مقایسه با دیگر ستارگان زن سینمای پیش از انقلاب، در سال‌های گذشته بیشتر در مجامع عمومی ظاهر شده است. او هم‌اکنون در کارهای خیریه هم فعالیت دارد.

مهمترین فیلم‌های پوری بنایی

موطلایی شهر ما – ساخته عباس شباویز ۱۳۴۴، خشم کولی – اسماعیل ریاحی ۱۳۴۷، من هم گریه کردم – ساموئل خاچیکیان ۱۳۴۷، گرداب گناه – مهدی رئیس‌فیروز ۱۳۴۷، قیصر – مسعود کیمیایی ۱۳۴۸، کوچه مردها – سعید مطلبی ۱۳۴۹، زنبورک – فرخ غفاری ۱۳۵۴، مهر گیاه – فریدون گله ۱۳۵۴، پشت و خنجر – ایرج قادری ۱۳۵۶، مریم و مانی – کبری سعیدی (شهرزاد) ۱۳۵۷‌

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مومیایی‌های مکشوفه مصر باستان منقش به «فروهر» است؟

د اکتبر 12 , 2020
نماد نقش شده بر مومیان مصر باستان که اخیراً کشف شده شباهت زیادی به نماد «فروهر» یا «فرکیانی» دارد، آیا این تشابه می‌تواند دال بر سیطره حکومت ایرانیان بر مصر باستان باشد؟ آیا هیچ رابطه‌ای میان این دو نماد وجود دارد؟ اخیرا تعدادی تابوت در مصر کشف شده که گویا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000