محدودیت‌های واردات و صادرات تسلیحاتی ایران بامداد ۲۷ مهر پایان می‌یابد

سیاسی/ سیاست خارجی 5f840ba364a56_2020-10-12_11-24 سخنگوی وزارت امور خارجه از پایان نظام مجوز خواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی ایران در بامداد ۲۷ مهرماه جاری خبر داد و گفت: ۲۷ مهر، روز شکست آمریکاست که علیرغم گردن‌کشی و حیله گری‌ها نتوانست کار خود را جلو ببرد.

«سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، فرارسیدن دهه آخر ماه صفر را تسلیت گفت و با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی هفته گذشته اظهار داشت: وزیر امور خارجه در ۱۹ مهر در صدر هیاتی محدود از نظر تعداد اما بلندمرتبه به چین رفت و با همتای چینی خود دیدار کرد. سفرای سوریه و ژاپن هم در پایان ماموریتشان با ظریف دیدار کردند.

وی ادامه داد: همچنین وزیر امور خارجه دومین رایزنی تلفنی خود را با لاوروف درباره قره‌باغ انجام داد ایشان همچنین با وزیر امور خارجه انگلیس هم رایزنی کردند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه هفته بعد یعنی ساعت ۳:۳۰ صبح ۲۷ مهر ماه محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود، تصریح کرد: پنج سال بعد از تصویب برجام این اتفاق می‌افتد و هفته بعد، پنجمین سالگرد تصویب برجام است. در ۲۷ مهر، هم مجوزخواهی صادرات و واردات تسلیحاتی ملغی شده و هم محدودیت سفر ۲۳ شخصیت حقوقی هم رفع می‌شود.

وی یادآورشد: مهمترین بعد تاریخ ۲۷ مهرماه ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران، باور شکست تاریخی ایالات متحده است که به رغم تمام گردنکشی ها و حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست در دنیای متنوع شده کار خود را جلو ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که آمریکا آن‌قدرها هم که اعلام می‌کند قدر قدرت نیست

خطیب‌زاده در مورد سفر وزیر امور خارجه به چین گفت: این سفر دارای ابعاد مختلف است. موانع مشخصی در برخی مراودات عادی پیش آمده بود که سفر ظریف به صورت مشخص برای برطرف کردن این موانع بود. گفت‌وگوهای مثمرثمری در این زمینه و در مسیر ارتقای روابط دوجانبه در ابعاد تجاری و اقتصادی انجام شد.

وی با بیان اینکه ایران و چین نگاه یکسانی به غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا دارند، افزود: سفر وزیر امور خارجه به چین ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم داشت. چین هم همانند روسیه طرحی درباره خلیج فارس ارائه کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر طرحی که واقعیت‌های منطقه را شناخته و به دنبال برقراری گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای باشد و شامل سازوکارهای فراگیر شود، چه طرح چین باشد و چه طرح روسیه استقبال می‌کند. ولی فکر می‌کنیم طرح ایران جامع‌تر بوده و ساختاردارترین طرح ارائه شده، طرح صلح هرمز است و امیدواریم کشورهای دیگر هم به دنبال گفت‌وگو باشند.

ادامه دارد

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

اقدامات قهرآمیز در همه گیری کرونا نشانه ای از نسل کشی است

د اکتبر 12 , 2020
وزیر بهداشت، در شصت و هفتمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، به ارائه گزارشی از تازه ترین برنامه ها و اقدامات ایران در حوزه سلامت پرداخت. به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی، بعد از ظهر دوشنبه در شصت و هفتمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000