محبوبیت شجریان در تاجیکستان و سوگواری برای درگذشت خسرو آواز

5f831800c9e61_5f831800c9e63 خبر درگذشت محمدرضا شجریان با عنوان خسرو آواز ایران بسیاری از مردم تاجیکستان کشوری فارسی زبان را متأثر کرده است.

نگاهی گذرا به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی امروز این کشور نشان می‌دهد که طی این سالها شجریان چه اندازه در آسیای میانه و تاجیکستان محبوب شده است و اغلب آنها فقدان وی را ضایعه ای برای موسیقی ایران می‌دانند

با وجود رخداد مهم و تأثیرگذار انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است اما این روزها تاجیک ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درگذشت استاد شجریان را به هم تسلیت می‌گویند و فقدان وی را غم بزرگی برای هنر و ادبیات فارسی زبانان جهان می شمارند.

رسانه های تاجیکستان خبر درگذشت شجریان را به طور گسترده پوشش دادند و فضای مجازی در این کشور هم از رد و بدل پیام تسلیت و گرامیداشت یاد و خاطره شجریان پر شده است.

تاجیکان بخصوص افراد میانسال و بزرگسال که آشنایی بیشتری با شجریان دارند، این استاد فقید را باعث آشنا شدن تاجیکستان با موسیقی سنتی ایران می دانند و در واقع موسیقی سنتی را با نام شجریان می شناسند.

دولتمند خالداف هنرمند شهیر موسیقی تاجیکستان و از دوستان محمدرضا شجریان ضمن تسلیت به خانواده‌ استاد شجریان و جامعه‌ی فرهنگیان و هنرمندان ایران می‌گوید: استاد شجریان نابغه تکرار ناشدنی مشرق زمین در صنعت هنر بود و این استاد فقید در این صفت بسیار نابغه بودند.

وی اظهار داشت: امروز دل و روح دوستداران صدا و هنر شجریان را در تاجیکستان غم بزرگی فرا گرفته و درگذشت وی دوستدارانش را در تاجیکستان در بهت فرو برده است.

خالداف اظهار داشت: استاد شجریان سالها پیش در سفر به تاجیکستان علاوه بر برگزاری کنسرت؛ چندین شب شعر و غزل تشکیل داد که با استقبال بی نظیر روبرو شد.

او گفت: دو بار در منزل شجریان در ایران بودم و من هم در دوشنبه چندین بار میزبان استاد بودم و در این سفرهای دو طرفه با حضور ایشان شبهای شعر و غزل برگزار می شد.

همچنین انجمن دوستی ایران و تاجیکستان هم با تسلیت درگذشت زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان، این استاد نامی و پرآوازه ایران را اسطوره و هزاردستان بی‌تکرار و میراث جاویدان موسیقی سنتی ایران نامید.

انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در این پیام، درگذشت خسرو آواز ایران را به خانواده آن مرحوم، ملت ایران، اهالی فرهنگ و دوستداران آن استاد در کشورهای فارسی زبان و سراسر جهان تسلیت گفته و برای روح بلند او از خداوند طلب آرامش کرده است.

این پیام با اشاره به سفر استاد شجریان به تاجیکستان در سال ۱۹۹۰ یادآور شده است: این سفر با استقبال گرم تاجیکان روبه رو شد و باب آشنایی و همکاری با استادان موسیقی آن دیار باستانی را گشود.

سال ۱۹۹۰ میلادی ( ۱۳۶۹ شمسی ) هم در تاجیکستان به مناسبت بزرگداشت باربد برنامه "رامشگر بزرگ" با حضور استاد محمدرضا شجریان اجرا شد. در قسمتی از این برنامه استاد شجریان تصنیف بسیار قدیمی "به یاد داری" را در دستگاه شور اجرا کرد.

شجریان (زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد.

همچنین روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین المللی شده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ترامپ: تا آخر عمر در برابر کرونا مصون شده‌ام

ی اکتبر 11 , 2020
سیاسی/ بین الملل رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که دیگر کرونا نداشته و تا آخر عمر در برابر این ویروس مصون شده است. دونالد ترامپ که با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد، گفت: «نیروهای آمریکایی را تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج خواهم کرد.» تکمیل می‌شود… badoorbin.comakhbarazad.comمنبع […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000