واکنش قیس خزعلی و پ.ک.ک به توافق بغداد و اربیل درباره سنجار

سیاسی/ بین الملل 5f820a7336681_5f820a7336684 عضو کمیته روابط حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در واکنش به توافق بغداد و اربیل درباره سنجار اعلام کرد: این ما بودیم که به هنگام نبرد با داعش این شهر را آزاد کردیم.

«کاوه شیخ موس»، عضو کمیته روابط پ.ک.ک در واکنش به توافق بغداد و اربیل درباره سنجار در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: توافق میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان در رابطه با سنجار امری داخلی است و ارتباطی به ما ندارد، این اهالی سنجار هستند که باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند، آنها می‌توانند توافق مذکور را قبول یا رد کنند.

این عضو ارشد پ.ک.ک اظهار کرد: اهالی ‌سنجار با کمک ما توانستند شهر خود را از سیطره داعش آزاد کنند و نیروهای پیشمرگ یا ارتش ترکیه نقشی در این باره نداشتند و کسانی که گمان می‌کنند این توافق به منزله پیروزی بر پ.ک.ک است، اشتباه می‌کنند زیرا ما سنجار را آزاد کردیم و سال‌ها پیش آن را به اهالی این شهر تحویل دادیم.

دولت مرکزی عراق و دولت محلی اقلیم کردستان اخیرا توافق کرده‌اند که به حضور پ.ک.ک از سنجار و مناطق اطراف آن پایان دهند و این گروه هیچ نقشی در آینده این منطقه نخواهد شد.

به نقل از میدل ایست نیوز، «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق در بیانیه‌ای به توافق بغداد و اربیل درباره نحوه اداره شهر سنجار واکنش نشان داد.

الخزعلی در این بیانیه افزوده است که توافق اخیر میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان که شامل خروج نیروهای الحشد الشعبی که آزادکننده شهر سنجار هستند، تعارفی سیاسی و معامله انتخاباتی به ضرر ایزدی‌هاست که از وضعیت گذشته درد و رنج‌های فراوانی متحمل شدند و با این توافق جدید این درد و رنج‎ها ادامه خواهد یافت.

الخزعلی در پایان از گروه‌های ملی خواست تا در این باره دیدگاه خود را ابراز کنند و به موضع‌گیری متناسب با اهمیت و مخاطره‌آمیز بودن این توافق داشته باشند.

جزئیات سند رسمی توافق سنجار میان بغداد و اربیل

توافق بازگشت ثبات و عادی‌سازی اوضاع در شهر سنجار که میان بغداد و اربیل به امضا رسید، شامل سه محور، امنیتی، اداری و بازسازی است.

طبق سند که به امضای «حمید رشید فلیح»، قائم‌مقام دستگاه امنیت ملی و «ریبر احمد خالد»، وزیر کشور اقلیم رسیده، محورهای توافق مذکور به شرح ذیل است:

در محور اداری این توافق آمده که انتخاب فرماندار جدید سنجار طبق سازوکار قانون اساسی به نحوی که مستقل، پاکدست و مورد پذیرش مردم باشد، انجام خواهد گرفت.

در ادامه همچنین تاکید شده که مناصب اداری دیگر از سوی کمیته مشترک دو طرفه بعد از انتخاب فرماندار سنجار مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و در آن، اصولی چون پاکدستی، حرفه‌ای‌گری و ترکیب جمعیتی منطقه مدنظر قرار می‌گیرد.

در محور امنیتی این توافق آمده است که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسؤولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

در این بیانیه همچنین تصریح شده که امنیت سنجار با تعیین ۲۵۰۰ نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان سنجاری موجود در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به طوری که ۱۰۰۰ تن از این نیروهای امنیتی از اهالی سنجار و ۱۵۰۰ تن از آوارگان تشکیل خواهد شد.

در ادامه بند مربوط به محور امنیتی همچنین ذکر شده که به حضور پ.ک.ک از سنجار و مناطق اطراف آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد.

درخصوص محور مربوط به بازسازی سنجار هم آمده که کمیته‌ای مشترک از دولت فدرال و دولت اقلیم برای بازسازی این شهر با هماهنگی استانداری نینوا تشکیل خواهد شد و مسؤولیت و جزئیات وظایف آن از سوی نخست‌وزیر دولت فدرال و نخست‌وزیر دولت محلی اقلیم کردستان مشخص خواهد شد.

شهر سنجار در ۱۳۰ کیلومتری غرب موصل و ۵۵ کیلومتری شهر تلعفر قرار دارد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکنش آمریکا به توافق سنجار

ش اکتبر 10 , 2020
سیاسی/ بین الملل وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از توافق بغداد و کردستان عراق برای حل مشکلات امنیتی و سیاسی سنجار استقبال کرد. در بیانیه روز شنبه دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: ایالات متحده از تلاش‌های دولت عراق و دولت اقلیم کردستان با هماهنگی نماینده سازمان ملل در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000