سلاح‌های قدیمی آمریکا مناسب مقابله با چین نیستند

سیاسی/ بین الملل 5f819a3a510d8_5f819a3a510da وزیر خارجه پیشین آمریکا با بیان اینکه دیگر نیازی به سیستم‌های تسلیحاتی گران‌قیمت زمان جنگ سرد و جنگ با تروریسم نیست، از کنگره آمریکا خواسته بودجه پنتاگون را کاهش دهد.

هیلاری کلینتون جمعه در مطلبی برای مجله "فارن افرز" دیدگاه خود درباره بازسازی بودجه دفاعی آمریکا را ابراز و دولت ترامپ را به سوء‌مدیریت متهم کرد.

وی در این مقاله نوشت: رقابت امروز، رقابت نظامی جهانی سنتی بین زور و قدرت شلیک نیست.

کلینتون ادامه داد: غبارروبی از کتابچه جنگ سرد، تأثیر کمی در آماده‌سازی آمریکا برای دشمنانی دارد که برای مبارزه در محدوده خاکستری بین جنگ و صلح، از ابزارهای جدید استفاده می‌کنند؛ از اینترنت و اقتصاد آزاد آن برای تضعیف دموکراسی آمریکایی استفاده می‌کنند و آسیب‌پذیری بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی قدیمی آن را نشان می‌دهند.

وی استدلال کرد که هواپیمای "لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲"، "نشانه‌ای برای این واقعیت سیاسی" است؛ زمانی که از برنامه خود عقب مانده و بودجه‌اش تمام شده است.

کلینتون خواستار کاهش بودجه برخی از گران‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی ارتش آمریکا و پذیرش "رویکرد وسیع‌تری شد که نه تنها تهدیدهای ناشی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و شورشیان را در بر گیرد، بلکه شامل حملات سایبری، ویروس‌ها، نشر کربن، پروپاگاندای آنلاین و زنجیره‌های تأمین متغیر هم بشود.

وی اظهار کرد که سیستم‌های تسلیحاتی آمریکایی گران‌قیمت، مناسب مقابله نظامی با چین نیستند و این کشور ظرفیت‌های "نامتقارنی" را ایجاد کرده که به آسانی می‌توانند سلاح‌های فنی برتر را به چالش بکشند.

کلینتون نوشت: در حالی که ارتش آمریکا درگیر جنگ‌های پرهزینه زمینی در خاورمیانه بود، چین در حال سرمایه‌گذاری بر روی سلاح‌های ضددسترسی نسبتاً ارزان‌قیمت، مانند موشک‌های بالستیک ضدکشتی بود که تهدیدهای معتبری برای ناوهای هواپیمابر گران‌قیمت آمریکا به شمار می‌آیند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا ادامه داد: پیشرفت‌های چین به این معنی است که برتری هوایی و دریایی آمریکا در منطقه، دیگر تضمین شده نیست. این رقابتی با یک ارتش برابر نیست، بلکه نوع جدیدی از تهدید نامتقارن است. آمریکایی‌ها در خاک افغانستان و عراق آموختند که عدم تقارن، می‌تواند مرگبار باشد و همین موضوع در مورد آسمان و دریاهای شرق آسیا نیز صدق می‌کند.

وی اشاره کرد که سیستم‌های تسلیحاتی گران‌قیمت آمریکایی، مانند ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز، برای مقابله نظامی با چین- که به گفته او دارای ظرفیت‌های نامتقارن است- نامناسب هستند.

کلینتون نوشت: توسعه هواپیما (لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲)، بسیار از برنامه عقب مانده و تخمین زده می‌شود که هزینه آن در طول عمر خود، یک تریلیون دلار باشد، اما این هزینه ناملموس خواهد بود.

وی اظهار کرد: نیروی هوایی چنان وقت و هزینه‌ای صرف این پروژه کرده که بازگشتن از آن غیرقابل تصور است، به ویژه از این رو که اف-۳۵ تنها هواپیمای نسل پنجم است که در حال حاضر در آمریکا ساخته می‌شود.

کلینتون استدلال کرد، پولی که با کاهش بودجه پنتاگون ذخیره می‌شود، می‌تواند به سمت دیپلماسی، تحقیق، نوآوری و تقویت زنجیره‌های تأمین برای گستره‌ای از مواد ضروری و فناوری هدایت شود.

وی یادآور شد: پس‌انداز عمقی -به طور بالقوه صدها میلیارد دلار در طول دهه بعد- می‌تواند و باید با بازنشستگی سیستم‌های تسلیحاتی عهد بوق به دست آید.

کلینتون در مثالی عنوان کرد که "کارخانه تانک لیما آرمی" در اوهایو می‌تواند محور خود را از تولید تانک‌های آبرام، به "وسایل تمیز الکترونیکی" تغییر دهد. وی افزود: زمین‌های وسیع جنگی مربوط به گذشته هستند و رهبران نظامی هم خود گفته‌اند که نیازی به این تعداد تانک سنگین ندارند.

کلینتون نوشت: ارتش باید به جای تانک‌های سنگین، در ابزارهایی سرمایه‌گذاری کند که به نیروها در درگیری‌های آینده قدرت بیشتری می‌دهد، مانند ارتباطات ارتقایافته و سیستم‌های اطلاعاتی.

کلینتون همچنین عنوان کرد که آمریکا باید اندازه زرادخانه هسته‌ای خود را کاهش دهد و رویکرد "جدیدتر و کمتری" را دنبال کند.

وی نوشت: در ابتدا، ایالات متحده نباید کلاهک‌های هسته‌ای کم‌بازده به زیردریایی‌ها یا موشک‌های کروز مسلح هسته‌ای اعزام کند؛ چرا که آن‌ها محدوده سناریوها برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای را بسط داده و ریسک سوء برداشت تشدید سریع به یک داد و ستد هسته‌ای با انفجار کامل را افزایش می‌دهد.

وی افزود: آمریکا همچنین نباید طی ۳۰ سال آینده یک تریلیون دلار، چنان که در حال حاضر برنامه‌ریزی شده، به زرادخانه هسته‌ای خود اختصاص دهد.

کلینتون "مقاومت ایدئولوژیکی دست‌راستی"، سوء‌مدیریت دونالد ترامپ و ناسازگاری در "مجتمع نظامی صنعتی" برای ادعای هدایت هزینه دفاعی آمریکا به سمت مسیر نادرست را مقصر دانست.

کلینتون نوشت: زمان سیاست‌های بلندپروازانه صنعتی فرا رسیده است. سرمایه‌گذاری‌های گسترده جدید در تولیدات پیشرفته و تحقیق و توسعه گران‌قیمت خواهد بود، اما برای منافع بلندمدت اقتصادی و امنیتی آمریکا ضروری هستند و در سال‌های آینده بازدهی خواهند داشت.

کلینتون در مقاله جداگانه‌ای برای "میدیوم فرایدی"، که در آن جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری را تأیید کرده بود، فرآیند نوشتن مطلب خود در مجله "فارن افرز" را شرح داده است.

وی نوشت: زمان زیادی را با همکار دیرینه و "دن شوورین" شریک فکری‌ام، به تفکر پیرامون این موضوع اختصاص دادیم که چطور شکست‌های ترامپ به عنوان فرمانده کل قوا آمریکا را ناامن‌تر کرده، چطور برخی از این مشکلات، در واقع به دهه‌ها پیش برمی‌گردند و چطور دولت بایدن می‌تواند این کشتی را هدایت کند.

وی ادامه داد: شکست دادن ترامپ در نوامبر، تازه قدم نخست در مورد چاه عمیقی است که او آمریکا را در آن قرار داده است. وعده جو بایدن برای "بازسازی بهتر" بعد از همه‌گیری، هم باید در سیاست خارجی و هم اقتصاد ما عملیاتی شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

موافقت مایکروسافت با دورکاری نیمه وقت کارمندان

ش اکتبر 10 , 2020
مایکروسافت به کارمندانش اطلاع داد حتی پس از بی خطر بودن بازگشت به دفاتر، انعطاف پذیری بیشتری برای کار از خانه وجود خواهد داشت. دستورالعمل جدید مایکروسافت به کارمندان این شرکت اجازه می دهد کمتر از ۵۰ درصد از تایم کاری را به صورت دورکاری سپری کنند. کارمندان می توانند […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000