دولت بایدن دنبال مذاکره بر سر توافقی بهتر با ایران خواهد بود

سیاسی/ بین الملل 5f81623d13688_2020-10-10_10-56 خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک سناتور دموکرات آمریکایی مدعی شده «جو بایدن» در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا به دنبال مذاکره بر سر «توافقی بهتر» با ایران خواهد بود.

«جاش راگین» به نقل از، «کریستوفر کونز»، سناتور دموکرات آمریکایی نوشته «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال مذاکره با ایران بر سر «توافقی بهتر» از برجام خواهد بود.

با این حال، این تفسیر خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست از اظهارات سناتور آمریکایی یا موضع جو بایدن با مخالفت‌هایی در فضای مجازی روبه‌رو شده و او توضیحاتی درباره آن ارائه داده است.

جاش راگین ابتدا در گزارشی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته «سیاست خارجی آمریکا در هم‌شکسته‌تر از آن است که بایدن [در صورت پیروزی در انتخابات] بتواند آن را ترمیم کند.»

او در بخشی از این گزارش به نقل از «کریستوفر کونز» سیاست دولت بایدن را اینطور تشریح کرده که او بعد از ورود به کاخ سفید فوراً به دنبال حل و فصل مسائل سیاست خارجی نخواهد رفت و ضرورت مبارزه با کرونا را در اولویت قرار خواهد داد.

سناتور آمریکایی در ادامه این توضیحات تصریح کرده دولت احتمالی بایدن در مرحله بعد کشورهای همسو با آمریکا را گرد هم خواهد آورد و به آنها خواهد گفت: «ما مجموعه‌ای از کشورهای دموکراتیک هستیم که به آزادی رسانه‌ها، حقوق بشر، دموکراسی و ارزش‌هایی که ما را از دیگران جدا می‌کنند اهمیت می‌دهیم.»

بایدن در ادامه با اتکا به این سیاست، وارد تعامل با کشورهای دیگر در خصوص مسائل جوی، مسائل هسته‌ای ایران، کره شمالی و چین خواهد شد.

جاش راگین در بخشی از گزارش تحلیلی خود مدعی شده که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، نه قادر به بازگشت به برجام خواهد بود و نه خواهد توانست به توافقی جدید با ایران برسد. او همچنین نوشته بایدن نه امکان تعامل مجدد با کره شمالی را خواهد داشت و نه از سرگیری فشار حداکثری علیه این کشور را. بایدن، به علاوه اهرم فشار ایجادشده در نتیجه تعرفه‌های وضع‌شده علیه چین را در ازای هیچ از دست نخواهد داد اما کار به غایت دشواری هم برای گرفتن امتیاز از پکن پیش رو خواهد داشت.»

این بخشی از گزارش راگین درباره برجام با انتقاد گروهی از خبرنگارانی روبه‌رو شده که گفته‌اند مشخص نیست چرا بایدن قادر به بازگشت به برجام نخواهد بود، به ویژه با توجه به آنکه خودش گفته که چنین خواهد کرد.

جاش راگین در توضیح درباره این انتقادات نوشته است: «[کریستوفر کونز] به من گفت دولت بایدن بر سر توافقی بهتر مذاکره خواهد کرد. این موضع ستاد انتخاباتی او است. از آنها بپرسید، همین را به شما خواهند گفت.»

یک خبرنگار در پاسخ به این اظهارات جاش راگین، عکسی از نوشته‌هایی که موضع بایدن درباره این موضوع را انعکاس داده منتشر کرده است. طبق آنچه در عکس آمده، جو بایدن گفته است: «مسئله دوم اینکه، من مسیر روشنی برای بازگشت به دیپلماسی در برابر ایران قرار خواهم داد. اگر ایران به پایبندی کامل توافق هسته‌ای برگردد، ایالات متحده به عنوان نقطه شروعی برای ادامه مذاکرات به توافق هسته‌ای خواهد بازگشت. ما به همراه متحدانمان برای تقویت توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد.»

راگین در جواب این خبرنگار نوشته است: «قبول دارم که ابهاماتی در اینجا وجود دارد، اما راز مسئله در جزئیات است. بایدن می‌گوید اگر ایران ابتدا اقدام X را انجام دهد، او برای آغاز مذاکرات بر سر توافقی جدید، اقدام Y را انجام خواهد داد. این، به هیچ وجه با بازگشت به توافق هسته‌ای در روز نخست یکی نیست.»

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

راز مانایی شجریان این بود که حاضر به زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی نبود

ش اکتبر 10 , 2020
تحلیلگر مسائل اجتماعی نوشت: پس از درگذشت استاد محمدرضا شجریان، وجهی از رفتار سیاسی او برجسته‌تر شده است. این رفتار بازتاب همان ویژگی‌های اخلاقی است و هیچ کدام از این ویژگی‌ها محل درآمد و دکان برای او نبود. عباس عبدی در یادداشتی درباره استاد محمدرضا شجریان نوشت: بدون شک درگذشت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000