بهترین برنامه تغذیه یک بیمار مبتلا به کرونا

سرپرست گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بیماران مبتلا به کرونا باید از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده‌اند مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند اجتناب کنند.

فاطمه قاسمی در خصوص چگونگی تغذیه در دوران قرنطینه کرونا گفت: با توجه به این که در دوره بیماری معمولا اشتهای بیمار کاهش می‌یابد، احتمال سوء تغذیه بیشتر است. بنابراین لازم است کلیه افراد بهبود یافته به خصوص گروه‌های آسیب پذیر مثل سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، تحت یک مشاوره تغذیه قرار بگیرند. لازم به ذکر است که کاهش اشتها موقت بوده و در دوره نقاهت اشتهای فرد بهبود می یابد .

وی تاکید کرد: افراد باید رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی، نان و غلات سبوسدار، حبوبات و همچنین گوشت، ماهی و مرغ استفاده کنند. باید دقت گردد که در دریافت مواد غذایی و تنوع مواد غذایی تعادل رعایت شود.

قاسمی ادامه داد: استفاده از منابع غذایی ویتامین A مانند منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات، استفاده از منابع غذایی ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ) برای افزایش سطح ایمنی بدن و استفاده از منابع ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن می توان از روغن های مایع آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده‌های اصلی غذایی یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله بین وعده توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده و مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق)هم توصیه می‌شود.

سرپرست گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مصرف منابع غذایی ویتامین B۱۲ برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات، دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می‌شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی «آهن هم» است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل «آهن غیر هم» دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن است اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌یابد.

قاسمی ادامه داد: مصرف غذاهای غنی از روی(Zn) شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی هم لازم است.

وی در خصوص نبایدهای تغذیه در دوران کرونا هم گفت: اجتناب از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین، مصرف نکردن نوشیدنی های گازدار و یا آب میوه‌های صنعتی و اجتناب از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده‌اند مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند توصیه می‌شود.

قاسمی در پایان اظهار کرد: استفاده از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم در صورت وجود علائم سرماخوردگی، داشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش با استفاده از برنامه‌های ورزشی در فضای مجازی و برنامه ریزی برای خواب منظم و تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام هم لازم است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

دلیل اختلاف بهزاد نبوی و رفیق‌دوست چه بود؟ / رفیق‌دوست: من را حذف کردند تا جنگ زودتر تمام شود

چ اکتبر 7 , 2020
سیاسی/ دفاعی وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی گفت: چند ماه قبل از پذیرش قطعنامه آقای هاشمی من را خواست و گفت جنگ‌افروز تویی. این محسن رضایی نقشه می‌کشد و به تو می‌دهد و تو هم یک چیزی به او می‌دهی. محسن رفیقدوست در یک برنامه تلویزیونی گفت: تا مدت‌ها […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000