آژیر خطر در قره‌باغ؛ قفقاز درآستانه نبرد هوایی بی‌سابقه/ مهم‌ترین هواپیماهای جنگی ارمنستان و آذربایجان را بشناسید/ عکس

سیاسی/ بین الملل 5f7ba27a0cafa_2020-10-06_02-17 قدرت هوایی ارمنستان و آذربایجان به مراتب پایین تر از توان راکتی و موشکی‌شان است. اصلی ترین تجهیزات دو کشور، جنگنده ها و هلی‌کوپترهای روسی – شوروی آنها است.

به گزارش خبر فوری، جنگ ارمنستان و آذربایجان وارد فاز جدیدی شده است. در آخرین اخبار، اداره کنندگان منطقه خودمختار قره باغ با موشک‌های خود به آذربایجان حمله کرده اند. از طرف دیگر، منطقه گنجه نیز با حملات هوایی روبه رو شده است. آذربایجان نیز اعلام کرده که توانسته چند روستا از منطقه قره باغ را تصرف کند. به نظر می‌رسد جنگ راکتی و خمپاره ای دو طرف وارد فاز جدیدی شده و با جدی تر شدن اوضاع دو طرف وارد جنگ هوایی علنی خواهند شد.

اما آیا واقعا امکان دارد جنگ ارمنستان – آذربایجان تبدیل به نبردی هوایی شود؟ پیش از این رهبران دو طرف یکدیگر را به چنین حملاتی تهدید کرده اند پس بعید نیست این نوع نبرد نیز در این منطقه تجربه شود.

پیش از این توان راکتی و خمپاره ای دو ارتش را بررسی کردیم(اینجا بخوانید). در آن زمان گمان نداشتیم که بحران قره‌باغ تا چنین حدی وخیم شود. حالا که دو طرف دست به حملات هوایی زده اند بهتر است مروری بر توانایی هواپیمایی دو کشور اصلی قفقاز نیز داشته باشیم.

قدرت هوایی ارمنستان و آذربایجان به مراتب پایین تر از توان راکتی و موشکیشان است. اصلی ترین تجهیزات دو کشور، جنگنده ها و هلی‌کوپترهای روسی – شوروی آنها است.

تعداد هلی کوپترهای آذربایجان بیشتر از ارمنستان است اما طبق آمار ژورنال های نظامی، جنگنده های ارمنستان کمی بیشتر از آذربایجان است. با این حال، هر دو ارتش از جنگنده های روسی سوخو استفاده می‌کنند.

سوخو 25

سوخو 25 اصلی ترین هواپیماهای جنگی طرفین است. سوخو سو25 یک جت جنگنده تک‌سرنشین دوموتوره است که در اتحاد جماهیر شوروی، توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و تولید شد. این جنگنده مدتی در ارتش شوروی فعالیت می‌کرد اما کم کم جنبه صادراتی پیدا کرد. آمار نشان می‌دهد که هم اکنون بیشتر کشورهای قفقاز و جمهوری های جدا شده از شوروی از این جنگنده استفاده می‌کنند.

کشورهایی که از سوخو25 استفاده می‌کنند(قسمت آبی)

سوخو25 برای انهدام دقیق اهداف زمینی در تمامی شرایط آب وهوایی شبانه‌روز و به‌طور خاص انهدام خودروهای زرهی دشمن، وسایل ارتباطی، سنگرهای آتش، واحدهای فرماندهی و نظارت، جاده‌ها، خطوط آهن، و هلیکوپترهای نظامی دشمن طراحی شده‌است.

این هواپیما به یک توپ اتوماتیک دولول 30میلی‌متری در زیر بدنه با 250 گلوله مسلح شده و هشت پایلون در زیر بال‌های آن قرار دارد که به آن قدرت حمل حدود 4تن مهمات هوا به‌ زمین از جمله راکت‌های 57 تا 330 میلی‌متری را می‌دهد. دو پایلون کوچک بیرونی هم برای موشک‌های هوابه‌هوا در زیر بدنه تعبیه شده‌اند.

سوخو 30

فلانکر سی یا سوخو 30 یک جنگنده برتر هوایی دوموتوره و چندمنظوره دوسرنشینه است که شرکت هوانوردی سوخو در روسیه طراحی کرده‌است. این جنگنده مدل آپدیت شده سوخو 27 است. این هواپیما، ویژگی «خلبان اتوماتیک» در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا پرواز کروز را دارد. برد عملیاتی این جنگنده 1500 کیلومتر است که با مخزن اضافی سوخت، به 3000 کیلومتر هم می‌رسد که با به‌کارگیری روش سوخت‌گیری هوایی می‌توان آن را تا 5200 کیلومتر 3200 مایل) نیز افزایش داد.

طبق اخبار منتشر شده در ژورنال های نظامی، ارمنستان چند فروند از این نوع جنگنده ها سفارش داده است اما خبری در مورد خرید این تسهیلات توسط آذربایجان به گوش نرسیده است. مع الوصف، برخی کارشناسان معتقدند آذربایجان نیز در صورت جدی تر شدن جنگ ممکن است با کمک ترکیه و برخی ارتش های کشورهای مسلمان به این هواپیماها یا مدل های بدیل آمریکاییش دسترسی پیدا کند.

هلی کوپترهای جنگی

میل 24 (Mil Mi-24) اصلی ترین هلی کوپترهای دو کشور است. میل 24 نوعی هلیکوپتر تهاجمی سنگین روسی است. این هلی کوپتر یکی از اصلی ترین تجهیزات صادراتی روسیه است و در جنگ های منطقه ای فراوانی تا کنون شرکت داشته است. روس ها به این هلی کوپتر لقب "تانک پرنده" داده اند.

میل24 علاوه بر آن‌که به چندین تیربار و جایگاه‌های حمل راکت و موشک مجهز است، ظرفیت حمل 8 سرباز مسلح را هم داراست و در واقع یک هلیکوپتر ترابری نیز محسوب می‌شود و از این نظر قابل مقایسه با هیچ هلیکوپتر جنگنده دیگری نیست. این هلی کوپتر زره‌پوش دوموتوره در شرکت میل طراحی شده و از سال 1972 مورد استفاده اتحاد جماهیر شوروی و وارثان آن و بیش از 30 کشور دیگر دنیا قرار گرفته‌است.

ارمنستان به جز میل 24، دارای هلی کوپترهای مدل میل 8 و میل 2 نیز هست. از آن طرف، آذربایجان هم هلی کوپترهای مدل میل 35، میل 17 و کا 32 را نیز درپایگاه های هوایی ارتش خود دارد.

سایر تجهیزات هوایی دو ارتش

ارتش ارمنستان چند سالی است توانسته چند مدل جدید سوخو یعنی سوخو 35 را تهیه کند. از این جهت، بسیاری معتقدند شاید ارمنستان دست برتر را در نبرد احتمالی داشته باشد اما نباید فراموش کرد که ترکیه از جمله کشورهایی است که به کمک آذربایجان شتافته است. از این جهت بسیار محتمل است که در عرصه هوایی نیز کمک هایی از این کشور به آذربایجان برسد.

همانطور که چند روز پیش مخابره شد، اف 16 های ترکیه یکی از سوخو35 های ارمنستان را ساقط کرده اند. نیروی هوایی ترکیه مجهز به فانتوم های اف 4 و همچنین اف 16 آمریکایی است و از این جهت می‌تواند کمک فراوانی به متحد استراتژیکش یعنی آذربایجان کند.

به جز این، دو طرف (به خصوص آذربایجان) مجهز به چند هواپیمای جنگنده میگ 21 و میگ 29 هستند که هر چند قدیمی اند اما هنوز قابل استفاده در برخی از عملیات های هوایی هستند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

زالی: تهران تلخ‌ترین روزهای کرونایی خود را می‌گذراند

چ اکتبر 7 , 2020
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: در شرایط فعلی صنعت هوانوردی می‌تواند به عنوان یک گلوگاه حساس عمل کند. دکتر علیرضا زالی در نشستی که با هدف بررسی اقدامات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مقابله با کرونا با حضور اعضای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000